دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مطرح کرد؛

ایجاد تحولی بزرگ در میکرو و نانو الکترونیک تا ۴ سال آینده

سرکار گفت: امیدواریم بتوانیم طی ۴ سال آینده با تأسیس یک فب پیشرفته‌تر و بزرگ‌تر، تحول بزرگی در صنعت میکرو و نانو الکترونیک کشور ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مراسم افتتاح فب الکترونیک که در پارک علم و فناوری پردیس با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترای نانو تکنولوژی مشغول به تحصیل هستند، اما متأسفانه زیرساخت مناسبی در رابطه با حوزه الکترونیک در کشور نداریم که هر دانشجو هنگام انجام پایان‌نامه بتوانند از این تجهیزات و زیرساخت‌ها استفاده کنند. درعین حال وقتی دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند هیچ ساختاری وجود ندارد که طرح خودشان را انجام دهند و نمونه اولیه یا به صورت نیمه صنعتی بتوانند طرحشان را تولید کنند.

او افزود: فب الکترونیک با سرمایه‌گذاری صندوق توسعه فناوری نانو و حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شد که در این زمینه صندوق شکوفایی نوآوری هم کمک‌های زیادی کرد تا طرح محقق شود. خوشبختانه ما تونستیم که این فب را با تمام تجهیزات داخلی و بیش از ۳۰ دستگاه تخصصی با توانمندی متخصصان کشور و شرکت‌های دانش بنیان طراحی و تولید کنیم.

سرکار بیان کرد: فب مکانی است که می‌توان در آن نمونه‌های اولیه را مبتنی بر طراحی‌های الکترونیک در رابطه با آی سی‌ها، مدار‌های مجتمع و سایر قطعات میکرو و نانو الکترونیک تولید کرد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: خوشبختانه فب الکترونیکی که امروز افتتاح شد با توان داخلی ایجاد شده و در نظر داریم در آینده یک شتاب‌دهنده میکرو و نانو الکترونیک اطراف این فب شکل بگیرد تا استارتاپ‌ها و هسته‌های فناور در حوزه میکرو و نانو الکترونیک بتوانند مستقر شوند و دسترسی کامل داشته باشند. درعین حال این فب در شبکه آزمایشگاهی به اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها خدمات ارائه خواهد کرد، این افراد با عضویت در شبکه آزمایشگاهی می‌توانند نمونه‌های اولیه یا نیمه صنعتی رو تولید کنند. امیدواریم بتوانیم طی ۴ سال آینده متناسب با نیازمان یک فب پیشرفته‌تر و بزرگ‌تر را در کشورمان تاسیس کرده و در نهایت تحول بزرگی در صنعت میکرو و نانو الکترونیک کشور ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار