رویداد‌های مهم ۲۰۲۰ در منطقه خاورمیانه از نگاه آسوشیتدپرس

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به طور اجمالی به بررسی حوادث و وقایع روی داده در منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۲۰ پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان آسوشیتدپرس در گزارشی به و قایع و اتفاقات منطقه در سال میلادی جاری پرداخت و نوشت: ویران‌کننده‌ترین رویداد منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) در سال ۲۰۲۰ بمب‌گذاری تروریستی یا حمله هوایی نبود، بلکه انفجاری در بندر بیروت ناشی از انفجار تصادفی انبار مواد شیمیایی انفجاری بود که سال‌ها بطور غیرایمن در آنجا ذخیره شده بودند.

انفجار ۴ اوت بیش از ۲۰۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت و تمام محله‌های پایتخت را ویران کرد. سال پرماجرای ۲۰۲۰ با نگرانی‌ها درباره وقوع جنگ پس از کشته شدن (شهادت) ژنرال ارشد ایرانی توسط آمریکا آغاز شد و در بیشتر زمان‌های امسال، همه‌گیری کرونا غالب بود که به اختلافات شدید و درگیری‌های سرسختانه منطقه هیچ علاقه‌ای نداشت.

اسرائیلی‌ها و اعراب، سنی‌ها و شیعیان کشور‌های پادشاهی ثروتمند حاشیه خلیج (فارس) و کشور‌های ویران شده از جنگ، به سبب شیوع ویروس کرونا بطور یکسان با قرنطینه‌های گسترده روبرو شدند، بخش‌های مراقبت ویژه در بیمارستان‌ها پر بودند و بیمارستان‌های صحرایی با عجله احداث شدند. این بیماری همه‌گیر به راحتی از مرز‌های بسیار محافظت شده عبور می‌کرد. این همه‌گیری، وحشت تازه‌ای در سوریه و یمن بوجود آورد که هنوز درگیر جنگ داخلی هستند.

مکان‌های مقدس مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در صحنه‌های ویرانی که آخرین بار در قرون وسطی دیده شدند، خالی از جمعیت شدند. زیارت‌ها ازجمله مراسم سالانه حج در مکه و مدینه، لغو شدند یا به شدت کاهش یافتند. بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس در زمان عید پاک خالی بود و جشن‌های کریسمس در شهر بیت لحم لغو شد.

از شدیدترین موارد شیوع کرونا در ایران اتفاق افتاد که پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و اعمال تحریم‌های فلج‌کننده، از قبل با ماه‌ها وخامت اوضاع روبرو بود. ماه ژانویه، ژنرال قاسم سلیمانی نزدیک فرودگاه بین‌المللی بغداد در یک حمله پهپادی آمریکا کشته (شهید) شد. عکس‌های آسوشیتدپرس، غلیان اندوه ملی را به تصویر کشیدند. صد‌ها هزار ایرانی در هنگام مراسم تشییع جنازه‌ای عظیم به خیابان‌ها آمدند. ایران با حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق مقابله به مثل کرد.

در اسرائیل، معترضان با برگزاری بزرگترین تظاهرات ضد دولتی طی سال‌های گذشته، خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به دلیل محاکمه‌اش به اتهام فساد و نحوه برخورد دولت وی با همه‌گیری کرونا شدند. در یک عکس، یک معترض دیده می‌شود که درحالیکه پرچم اسرائیل را در دست دارد زانو زده است و از آبی که ماشین آب پاش پلیس پاشیده خیس شده است.

اعتراض‌ها در عراق و لبنان نیز ادامه یافت که حتی قبل از انفجار بیروت نیز با بحران اقتصادی روبرو بودند. در هر دو کشور، تظاهرکنندگان، نخبگان سیاسی تثبیت شده را هدف قرار دادند که درخصوص سال‌ها فساد و سوء‌مدیریت اقتصادی مقصر بودند. در کرانه باختری، فلسطینی‌ها ضد تصرف زمین‌ها توسط اسرائیل (رژیم غاصب صهیونیستی) تظاهرات کردند.

در افغانستان، ستیزه‌جویان ماه مه به یک زایشگاه یورش بردند و دستکم ۲۴ نفر از جمله مادران، پرستاران و دو نوزاد را کشتند. این حمله هولناک، وجود ناآرامی برغم توافق صلح در ماه فوریه میان آمریکا و طالبان را برجسته کرد. طالبان حمله به این بیمارستان را محکوم و هرگونه مشارکت در آن را رد کرد.

انتهاییام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
ستيزه جويان ؟
چرا به اين جنايتكارا ميگن ستيزه جو ؟
آخرین اخبار