رئیس دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد؛

جزئیات پرونده بازداشت عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

نصیری قیداری درباره ماجرای بازداشت یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و آخرین وضعیت پرونده او در قوه قضاییه توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری ارائه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه با حضور سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.

در این نشست نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: کار ژورنالیست علمی یک بحث جدی است که خبرنگاران ما باید آموزش‌های لازم را در این زمینه کسب کنند و اخبار را به درستی و با دقت بالا ارائه دهند تا فرق بین علم و شبه علم در جامعه بهتر فهمیده شود.

او افزود: یکی از وظایف نهاد‌های علمی و دانشگاه‌ها ترویج علم در جامعه است، حدود ۴۰۰ انجمن علمی در سطح کشور داریم که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید در این زمینه تلاش خود را بالا ببریم تا تفکر علمی در لایه‌های جامعه منتشر شود که این عامل باعث افزایش آگاهی در تصمیم گیری‌های مسئولان خواهد شد.

نصیری قیداری ادامه داد:  جامعه‌ای که تفکر علمی ندارد باعث عقب افتادگی کشور خواهد شد. برخی از کشور‌ها در ترویج علم و عملیاتی کردن از ما خیلی جلوتر هستند و در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری هم به آن تاکید شده است.

او تصریح کرد: دانشگاه شهید بهشتی سالانه تعداد زیادی از نخبگان برتر را از طریق کنکور سراسری جذب می‌کند. دانشگاه ما متشکل از ۱۹ دانشکده، ۱۰ پژوهشکده و ۱۰ مرکز تحقیقاتی است که در حوزه علوم انسانی، علوم دانشی و علوم پایه فعالیت می‌کند.

او با بیان اینکه اخیرا برای اخذ مجوز رشته‌های هنر اقدام کرده ایم، تاکید کرد: هنر از نظر اهمیت شغل بسیار مهم است؛ قصد داریم تا رشته معماری را در این زمینه برگزار کنیم و سپس به سراغ مابقی رشته‌های هنر برویم.

نصیری قیداری گفت: دانشگاه شهید بهشتی از نظر زیرساخت‌های مجازی قبل از کرونا یکی از دانشگاه‌های پیشتاز کشور بود، اما در زمان کرونا باز هم به خوبی فعالیت نمی‌کرد یعنی در همین زمان حدود ۲۰۰ کلاس مجازی برگزار کردیم که خیلی استاندارد و با کیفیت لازم برگزار نمی‌شد، اما در حال حاضر این تعداد کلاس به ۵ هزار کلاس درس در طول روز تبدیل شده است که نشان از ارتقای ما در این زمینه دارد. این موضوع باعث افزایش هزینه‌های دانشگاه شده است، اما هیچ وقت نباید از کلمه تعطیلی دانشگاه استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره حضور دانشجویان در دانشگاه تصریح کرد: تمام فعالیت‌ها و پژوهش دانشگاه شهید بهشتی در حال حاضر به صورت حضوری انجام می‌شود. هم اکنون ۱۲۰۰ دانشجوی مقطع دکتری و ارشد در دانشگاه و خوابگاه برای انجام کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی حضور دارند و مابقی به صورت مجازی ترم را به پایان خواهند رساند. همین عوامل باعث افزایش هزینه‌های ما شده است و سازمان برنامه و بودجه باید در این زمینه کمک‌های لازم را بکند.

احتمال کاهش ۱۵ درصدی شهریه دانشجویان در ترم جدید

او درباره شهریه دانشجویان در این ترم گفت: نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد شهریه را افزایش داده ایم که این موضوع مربوط به رشته‌های پرطرفدار دانشگاه است، اما با افزایش تورم باز هم کفایت هزینه‌های آموزشی ما را نمی‌دهد؛ با این حال برای ترم جدید، قصد کاهش ۱۵ درصدی شهریه دانشجویان را داریم. دانشگاه شهید بهشتی تا کنون دو آزمون بسندگی زبان برگزار کرده است و تا عید دو برنامه دیگر هم در این زمینه داریم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: ارزیابی آموزشی برای اساتید با شاخص‌های دقیق انجام می‌شود تا آنان دروس خود را با کیفیت بالا آموزش دهند و شاخص‌هایی هم در این زمینه تعریف شده است تا اگر استادان فعالیت خوبی نداشتند حتما در رتبه بندی آنان تاثیر گذاشته شود.

او اضافه کرد: در تلاشیم مجوز برای رشته‌های جدید یا ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای جدید دریافت کنیم. در حوزه تربیت بدنی با توجه به فضای کرونا برنامه‌هایی را به صورت مجازی تدارک دیده ایم، همچنین مشاوره‌های ورزشی به صورت تلفنی، کلیپ و وبینار به دانشجویان ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: در هفته دولت زمین چمن دانشگاه برای پسران و یک سالن ورزشی جدید برای دختران بهره برداری شد. همچنین در حوزه تغذیه هم ناهار و شام با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ۱۲۰۰ دانشجو مستقل در خوابگاه و به ۴۵۰ دانشجوی خوابگاهی صبحانه اختصاص داده می‌شود. به علت عدم حضور فعلی دانشجویان در سالن‌های غذاخوری به تعمیرات اساسی سلف اقدام کرده ایم.

او با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی به خوبی فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: حدود ۱۳۰ نشریه فعال دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی داریم که در این زمینه فعالیت می‌کنند. در مرکز شاهد و ایثارگر هم کار‌های خوبی انجام داده ایم و در این زمینه کتابی را در حدود ۳۰۰ صفحه به نام «بهشت تا بهشت» در زمینه ۱۳۰ دانشجوی شهید دانشگاه شهید بهشتی در این مکان آورده ایم.

نصیری قیداری ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور بوده و در پایگاه‌های برتر جهانی هم جزو هزار دانشگاه خوب دنیاست، اما با این حال از نقطه مطلوب فاصله داریم و باید در این زمینه اصلاحاتی انجام دهیم. با این حال دانشگاه ما در هر زمینه‌ای سیر صعودی داشته است.

جایگاه دوم را در پذیرش دانشجویان خارجی داریم

او با بیان اینکه از نظر داشتن دانشجوی خارجی بین دانشگاه‌های جامع و در تهران رتبه دوم را کسب کرده ایم، تاکید کرد: بعد از دانشگاه تهران جایگاه دوم را در پذیرش دانشجویان خارجی داریم و از نظر مرجع علمی در میان دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی و دانشگاه شهید بهشتی هم جزو سه دانشگاه جامع کشور هستیم که در تمام رتبه بندی‌ها وضع صعودی در بین هزار دانشگاه برتر دنیا کسب کرده ایم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: حدود ۹۰۰ عضو هیئت علمی و ۱۹ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی داریم که بیش از ۶۰ درصد این افراد در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

او اضافه کرد: برخی از پژوهشکده‌های ما مانند پژوهشکده لیزر، پژوهشکده گیاهان دارویی و ... در کشور نمونه هستند و در ارتباط با صنعت، مرجعیت علمی و حل مشکلات اقتصادی فعالیت‌های بیشماری انجام داده اند.

نصیری قیداری گفت: در دانشگاه شهید بهشتی ۶ قطب علمی داریم که در این میان ۴ قطب در زمینه علوم پایه و ۲ قطب در زمینه علوم انسانی داریم.

افزایش ۳۹ درصدی بودجه ۱۴۰۰ دانشگاه شهید بهشتی

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال بودجه دانشگاه شهید بهشتی در لایحه ۱۴۰۰ گفت:  حدود ۳۹ درصد بودجه دانشگاه شهید بهشتی امسال افزایش یافته است. البته افزایش حقوق اعضای هیات علمی و کارمندان در بودجه ۱۴۰۰ دیده نشده است.

نصیری قیداری تصریح کرد: دولتمردان و سیاست گذاران علم و فناوری کشور باید به دانشگاه‌ها عنایت داشته باشند، هر چه در حوزه آموزش و پژوهش هزینه شود باز هم کم است، زیرا پیشرفت آینده کشور به این عامل بستگی دارد، سرمایه گذاری ما در این زمینه باعث توسعه و رونق خواهد شد.

او گفت: یکی از استادان دانشکده حقوق ما در منزل شان بازداشت شدند این مسئله در قوه قضاییه در حال بررسی است و اقداماتی هم از سوی ما و وزیر علوم برای بهبود وضعیت این استاد صورت گرفته است.

نصیری قیداری افزود: امیدواریم این استاد بعد از طی کردن مراحل قانونی آزاد شوند. از جزئیات پرونده این فرد اطلاعاتی ندارم اما در خصوص کلاسی بوده است که در داخل دانشگاه برگزار کرده اند.

او گفت: یکی از شاخص‌های ما در طرح ارزیابی استادان، عملکرد ارتباط دانشگاه با صنعت است. دانشگاه ما در این حوزه تعداد قابل توجهی طرح را با وزارت نفت، وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت نیرو اجرایی کرده است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ۴ طرح ملی را تا شورای عالی اقتصاد پیش برده ایم، تاکید کرد: قصد داریم تا آزمایشگاهی را در خصوص تست فیلتر‌هایی که ۶۰ میلیون تومان قیمت آن هاست و از خارج وارد می‌شوند را راه اندازی کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان دیگر هم بتوانند بعد از تولیدات خود به تست آن‌ها در آزمایشگاه‌های ما اقدام کنند تا به اینصورت کمک زیادی به  رفع معضل آلودگی هوا کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار