مرگ مرد میانسال بر اثر گاز مونوکسید کربن در اسدآباد

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از مرگ مرد میانسال بر اثر گاز مونوکسید کربن در این شهرستان خبر داد.

ارتین کمالی مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،بیان کرد:شب گذشته  در شهرستان اسدآباد مردی میانسال در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست داد.

او با اشاره به اینکه در هشت ماهه نخست امسال ۵ نفر بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند، بیان کرد: سال گذشته ۱۶ نفر نیز بر اثر مسمومیت با همین گاز  جان باختند.

کمالی  ابراز داشت: شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمایشی برای گرم نگه داشتن فضای درون خانه و محل فعالیت باید نکات ایمنی را در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی رعایت کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با تاکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در شروع فصل سرما گفت: گاز مونوکسید کربن مرگ آور است و شهروندان باید در هنگام استفاده از تجهیزات گرمایشی گاز سوز مراقب باشند.

کمالی  اظهار داشت: شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمازا باید به سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن توجه داشته باشند.

او بیان کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

کمالی سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها را از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن برشمرد و شدت این علائم در بیماران قلبی بیشتر است.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: برای پیشگیری از مسمومیت با این گاز باید از بخاری‌های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید و آگاه باشید که استفاده از بخاری‌های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی‌کند.

این مسئول قضایی توجه به توصیه‌های همچون روشن نکردن آتش در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد، روشن نگه نداشتن اتومبیل در فضای بسته گاراژ، استفاده از کلاهک مناسب برای دودکش‌ها، نصب صحیح لوله بخاری و آبگرمگن را در کاهش تلفات ناشی از گاز گرفتگی موثر دانست.

کمالی تاکید کرد: شهروندان علاوه بر نصب تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه به منظور گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری نمایید.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.