معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

مهم بودن بحث زنجیره تامین در کشور/ اکثر شرکت‌های دانش بنیان مشکل بازارسازی دارند

رحیمی گفت: بحث زنجیره تامین در کشور ما موضوع بسیار مهمی بوده و در این زمینه ضعف‌های مشخص و محسوسی دیده می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتمین کنفرانس بین المللی لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین امروز پنج شنبه ۴ دی ماه با حضور غلام حسین رحیمی، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم و عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه خوارزمی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در حاشیه این نشست اظهار کرد: بحث زنجیره تأمین در کشور ما موضوع بسیار مهمی است  و در این زمینه ضعف‌های مشخص و محسوسی در کشور داریم.

او افزود: به مدت پنج سال عضو صندوق تعاون نوآوری و شکوفایی کشور بوده ام و این صندوق بزرگترین صندوق تعاونی کشور است که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت مالی به عمل می‌آورد و هم اکنون حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و حدود ۱۷۰۰ شرکت در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند.

رحیمی تصریح کرد: تجربه من در این مدت نشان داده که اکثر شرکت‌های دانش بنیان مشکل بازاریابی و بازار سازی داشته اند و ما شرایطی را فراهم کرده ایم تا تعدادی از این شرکت‌ها گرد هم جمع شوند و شرکت دانش بنیانی تاسیس کنند و به این منظور بتوانند زنجیره تولید تا مصرف نهایی را برای آنان تعیین کنند، گفتنی است که سهامداران این شرکت خود افراد بودند.

او ادامه داد: باید زیر ساخت لازم فراهم شود تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند خودشان را به بازار مصرف وصل کنند، در واقع بهره گیری از هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، مارکتینگ دیجیتال و... در دنیا جزء موضوعات نو و تازه است و در ایران هم کار در این زمینه‌ها آغاز شده است و موضوعات جالب و تازه‌ای هستند که در این نشست در خصوص آن‌ها بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد.

ارتباط تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی با زنجیره تامین

در ادامه حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: در این همایش بیش از ۳۵ کشور شرکت کردند و ۳۰ استاد برجسته از ۲۴ کشور جهان در کمیته علمی این کنفرانس حضور داشته اند.

او افزود: این کنفرانس نتایج خوب و ارزشمندی را برای جامعه دانشگاهی و برای بازار صنعت و کار داشته باشد. تمام دستگاه‌ها و تشکیلات اجرایی اعم از بخش خصوصی و دولتی به نوعی با بحث زنجیره تامین در ارتباط هستند و طبیعتاً می‌توان گفت که تحول و دگرگونی برای بهره مندی بیشتر توسعه شهری، امنیت بیشتر تامین مواد غذایی، امنیت در حوزه گردشگری و... همگی در ارتباط با کنفرانس لجستیک و مدیریت زنجیره تامین است.

حبیبی تصریح کرد: ما امیدواریم که در این نشست سخنرانی افراد متخصص به گونه‌ای باشد که کمیته علمی برگزارکننده، دستاورد‌های علمی و کاربردی آن را برای دانشگاه، مدیران صنعت و مدیران ارشد کشور منتقل و منعکس کند و آسیب شناسی لازم صورت گیرد و پیشنهاد‌هایی برای بهبود مدیریت شهری و مدیریت استراتژیک و کلان کشور استخراج و انعکاس یابد.

در ادامه حسین عیسایی، رئیس انجمن لجستیک ایران افزود: اگر بخواهیم ابعاد و گستره فعالیت‌های حوزه لجستیک را تعریف کنیم از نیاز و مدیریت تقاضا شروع شده و به مدیریت تأمین و تأمین کنندگان و عرضه کالا ختم می‌شود.

 عرصه لجستیک از فرد آغاز می‌شود

او اضافه کرد: هر علمی یک موضوعی دارد و حوزه لجستیک همان زنجیره تأمین موضوع علم لجستیک کالا و خدمات است. عرصه لجستیک از فرد آغاز می‌شود و تا سطح بین المللی و منطقه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد.

عیسایی درباره اهمیت موقعیت ایران به عنوان یک منطقه لجستیکی گفت: جایگاه کشور در قلب منطقه غرب آسیا که به عنوان پل ارتباطی سه قاره محسوب می‌شود، قرارگیری در مسیر کریدور‌های تجاری مهم عبوری از منطقه، مرز‌های گسترده آبی و دسترسی به دریای آزاد (دریای عمان)
و ایجاد دسترسی بازار‌های آسیای میانه به منطقه خلیج فارس و به صرفه‌ترین و کوتاه‌ترین کریدور برای ترانزیت هوایی از منطقه اهمیت زیادی در منطقه لجستیکی دارد.

عیسایی با اشاره به لجستیک بستر توسعه صنعت وتجارت اظهار کرد: ایجاد دسترسی مناسب به بازار‌ها برای کالا‌های داخلی و صادراتی، کاهش هزینه تمام شده محصولات و خدمات، افزایش بهره وری و کارآمدی شبکه تولید و تجارت کشور لجستیک به عنوان موتور پیشران اقتصاد مقاومتی درآمدزایی و اشتغالزایی برای کشور به واسطه ایجاد کسب و کار‌های جدید لجستیکی، ساماندهی زنجیره عرضه، تقاضا و توزیع کالا و خدمات و حذف دلال بازی و واسطه‌ها و لجستیک به عنوان یک صنعت توسعه یافته مطالبی عنوان کردند.

او در خصوص مسائل و چالش‌ها و مدیریت لجستیک و زنجیره تأمین در کشور گفت: نیاز به رویکرد کلان و سیستمی به این حوزه و جزیره‌ای و نامنسجم بودن اقدامات در حوزه لجستیک، نیاز به افزایش یکپارچگی و بهره‌وری شبکه‌های حمل و نقل و توزیع کالای کشور و بهینه سازی و ساماندهی آنها، سنتی بودن سیستم لجستیک در اغلب بانک‌های کشور و اثرات هزینه‌ای آن در فعالیت‌های بنگاه، نیاز به نهادینه شدن فرهنگ لجستیکی در کشور و به کارگیری علم آن در بنگاه‌های کشور، به کارگیری فناوری‌های نوین لجستیک و زنجیره تامین با توجه به اثرات غیرقابل انکار آن‌ها در ایجاد بهره‌وری و کارایی، نیاز به تربیت نیرو‌های متخصص در حوزه لجستیک و زنجیره تامین از مشاغل اجرایی تا سطوح ارشد مدیریتی است.

او در پایان یادآوری کرد: لجستیک خوب شاید به تنهایی نتواند باعث موفقیت سازمان شود، اما لجستیک به تنهایی باعث ورشکستگی سازمان خواهد شد.

مدیریت زنجیره تامین حوزه‌ای میان رشته است

در ادامه میرزازاده دبیر علمی کنفرانس افزود: مدیریت زنجیره تامین حوزه‌ای میان رشته است و رشته‌های مختلفی از جمله مهندسی صنایع، مدیریت، اقتصاد، کامپیوتر و ... از جمله مخاطبین این حوزه هستند.  

او تصریح کرد: بیش از ۳۷ کشور در زمینه ارائه مقاله، سخنرانان کلیدی، عضویت در کمیته علمی مشارکت داشتند که از تمامی آن‌ها تشکر می‌نمایم. کمیته علمی از ۲۴ کشور مختلف تشکیل شده است. داوری مقالات بسیار سختگیرانه بود و ارائه مقالات در کنفرانس رصد می‌شود.

میرزازاده افزود: انتخاب رساله برتر دکتری حوزه مدیریت زنجیره تامین برای اولین بار در سطح کشور در این کنفرانس انجام می‌شود همچنین پنج سخنران کلیدی از برجسته‌ترین و شناخته شده‌ترین افراد این حوزه از جمله رئیس فدراسیون بین المللی انجمن‌های تحقیق در عملیات، رئیس بخش کشور‌های در حال توسعه فدراسیون بین المللی انجمن‌های تحقیق در عملیات و... به عنوان میهمان ویژه این کنفرانس هستندو بیش از ۴۲۰ مقاله از کشور‌های مختلف از جمله ایران، استرالیا، نیوزیلند، انگلستان، مالزی، امریکا، هند، عراق، ترکیه، اتیوپی، سریلانکا، الجزایر، مراکش، صربستان، بوسنی و هرزگوین و ... دریافت شده است و نشست تخصصی با حضور اندیشمندان ایرانی و خارجی با عنوان "مدیریت زنجیره تأمین در شرایط کووید ۱۹" برگزار خواهد شد.

او در پایان یادآوری کرد: این نشست با پشتیبانی علمی مجله بین المللی:International Journal of Supply and Operation Research برگزار می‌شود و علاوه بر رقابت انتخاب رساله برتر دکتری، دو مسابقه دیگر نیز در حوزه مدیریت زنجیره تامین برگزار می‌شود همچنین مسابقه دفاع ۳ دقیقه‌ای و انتخاب کتاب برگزیده از دیگر مواردی است که در این کنفرانس اجرا می‌شود و مقالات برگزیده توسط ناشر بین المللی اشپرینگر چاپ می‌شود.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه ، لجستیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار