پایان آخرین جشنواره نمایش قرن در فارس

آئین پایانی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس، با حضور جمعی از هنرمندان، فرهنگوران و مسئولان فرهنگی در شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آئین پایانی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس با ابراز خرسندی از استفاده و توجه به ظرفیت‌های هنرمندان خود استان فارس برای اعضاء بازبینی و داوری و اجرایی، گفت: امیدواریم بتوانیم آثار منتخب را به صورت حرفه‌ای فیلم برداری کنیم و با صدا و سیمای مرکز فارس رایزنی شود تا این نمایش‌ها به معرض دید عموم و در دسترس همه قرار گیرد.

صابر سهرابی گفت: خدا را شاکریم که آئین پایانی جشنواره تئاتر استان فارس با تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها و مسائل و مشکلاتی که وجود داشت، با همت دست اندرکاران و هنرمندانی که دل در گرو هنر زیبا، جذاب و دوست داشتنی نمایش گذاشتند، پیشکسوتان عزیز و بزرگوار، هنرمندان جوانی که تازه وارد این عرصه شده اند، همه و همه بزرگواران که تلاش کردید این جشنواره به خوبی برگزار شود به منظر قابل قبولی دست یافت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با ابراز ناراحتی از اینکه جشنواره امسال شور و حال سال‌های گذشته را نداشت، گفت: با وضعیت کنونی جهان و شیوع کرونا، فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم محدود شد، اگرچه همه هنرمندان و فرهنگوران تلاش کردند که فضا را پرشور نگه دارند.

سهرابی با قدردانی از انجمن نمایش استان فارس، گفت: این صحنه رقابت و صحنه نمایش همیشه باقی خواهد ماند و هنرمندان تئاتر هم همیشه در صحنه و فعالیت‌های فرهنگی و هنری حضور پرشوری خواهید داشت.

نوید جعفری ناظر هیئت بازبینی و داوری و نائب رییس انجمن هنر‌های نمایشی فارس در این مراسم ضمن قدردانی از حمایت‌های دبیر جشنواره، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنر‌های نمایشی گفت: تئاتر فارس شایسته بهترین هاست و حضور ۳۵ گروه نمایشی در شرایط کرونا شاهدی بر این مدعاست.

جعفری ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره افزود: امسال سی و دو سال از عمر این گردهمایی سالانه هنرمندان تئاتر فارس میگذرد که به دلیل اینکه یک در یکی از سال‌ها به واسطه حضور یکی از مدیر کل‌ها جشنواره با وقفه یک ساله برگزار شد و این سال شاهد برگزاری سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس هستیم.

ناظر بازبینی و داوری جشنواره وی در ادامه افزود: با شیوع کرونا از اواخر سال ۹۸ برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره تئاتر استانی همانند سایر فعالیت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و حتی بحث عدم برگزاری جشنواره و جایگزینی فعالیت‌های آموزشی و یا تقویت زیرساخت‌های سخت افزاری در استان مد نظر قرار گرفت که سرانجام با در نظر گرفتن شرایط مختلف برگزاری جشنواره به صورت مجازی در دستور کار قرار گرفت.

جعفری با بیان اینکه از مرداد ۹۹ فراخوان اولیه تدوین شد، افزود: در شهریور ماه فراخوان جشنواره استانی تئاتر فارس با در نظر گرفتن شرایط اپیدمی کرونا منتشر و از طریق رسانه‌های رسمی همانند خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، مهر، ایرنا، ایسنا، تسنیم و روزنامه‌های استانی و همچنین شبکه‌های مجازی بصورت گسترده اطلاع رسانی شد.

او با اشاره به لغو شرایط عدم شرکت نمایش‌های شرکت کننده در دیگر جشنواره‌های کشوری، افزود: یک ماه پس از انتشار فراخوان این مورد از سوی دبیرخانه جشنواره فجر به استان‌ها اعلام شد که این مورد نیز از طریق دفاتر انجمن هنر‌های نمایشی شهرستان‌ها و شبکه‌های اطلاع رسانی به اطلاع هنرمندان رسید هرچند که در فراخوان استانی پیش از این هم تنها نمایش‌های شرکت کننده در ادوار قبلی استانی حق شرکت در جشنواره را نداشتند.

نائب رئیس انجمن هنر‌های نمایشی فارس با اشاره به تمدید مجدد فراخوان افزود: بزرگترین شناسه دبیر امسال جشنواره اخلاق مداری و توجه به معرفت هنری بوده است و همه ما افتخار می‌کنیم شاگرد این استاد با اخلاق تئاتر بودیم و باعث شادمانی است که با حسن انتخاب استاد کاظم روزیطلب برای نخستین بار شاهد حضور هیات بازبینی و داوری از نسل جوان، تحصیل کرده و فعال تئاتر استان فارس با محوریت افراد بی حاشیه، خلاق و با اخلاق بودیم که امیدواریم این رویه در دیگر سال‌ها نیز با حضور هنرمندان اخلاق مدار و فعال ادامه داشته باشد.

جعفری ضمن قدردانی از دبیر جشنواره و همچنین حمایت اداره کل از اتفاق، افزود: مسلما هیات انتخابی ۷ نفره با گرایش‌های مختلف و دیدگاه‌های گوناگون به مراتب بیش از یک هیات محدود و سه نفره می‌تواند باعث رشد و اعتلای تئاتر استان فارس باشد.

ناظر هیئت بازبینی و داوری در ادامه با اشاره به انتشار بیانیه هیات انتخاب آثار و هیات داوران افزود: موارد قابل توجهی توسط این عزیزان مطرح شده است که می‌تواند راهگشای هنرمندان در فعالیت‌های آتی باشد.

دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس نیز گفت: اصلی‌ترین وظیفه و رسالت هنر و هنرمند پایبندی به اصول انسانی است.

کاظم روزیطلب پیشکسوت تئاتر هم ضمن قدردانی از مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنر‌های نمایشی و ستاد اجرایی گفت: جشنواره بخش کوچکی از فعالیت فعالان تئاتر در فارس است و اصل بر این بوده جشنواره ثمره اجرای رو در رو با مخاطب باشد.

دبیر جشنواره استانی تئاتر با اشاره به نحوه انتخاب اعضای هیئت انتخاب و داوری این جشنواره افزود: پس از حمایت مدیرکل و معاونت هنری اداره کل در خصوص این طرح اسامی هنرمندان بسیاری در گرایش‌های مختلف در استان بررسی و رصد شد و ب محوریت قرار دادن اصول اخلاقی و انسانی، فعالیت مستمر در سال‌های اخیر، خلاقیت و سوابق فعالیت تعدادی از این هنرمندان جهت حضور در این رویداد معرفی شدند که به دلیل عدم حضور تنی چند نهایتا این هیات ۷ نفره بازبینی و هیات ۴ نفره داوری انتخاب شدند.

استاد روزیطلب با تاکید بر حفظ امانت داری و بررسی کارشناسی آثار در هیات بازبینی افزود: بی تردید هیات بازبینی جشنواره بدون دخالت سلیقه و یا وابستگی گروهی کار‌ها را در سلامت کامل بررسی کردند که در این میان نمایشی نوشته مجتبی حسینی قیری و نمایش دیگری از فسا با بازی منوچهر محسنی از اعضای هیات بازبینی بدون توجه به حضور این هنرمندان در هیات بازبینی، قضاوت و در مرحله بازبینی رد شد.

او افزود: همانگونه که نمایشی دیگر با بازی مهری منصوری بدون حضور و رای ایشان تنها با رای و قضاوت ۶ عضو دیگر تائید شد و در نهایت پس از معرفی ۱۶ نمایش نهایی، نمایش گاوچران‌های مفرغی به نویسندگی سعید رضا خوش شانس داور جشنواره و کارگردانی نوید جعفری ناظر در هیئت بازبینی و داوری که رای مثبت ۷ عضو بازبینی را به همراه داشت به خواست کارگردان برای رعایت قانون و جلوگیری از هر شائبه‌ای از بخش مسابقه خارج شد.

دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس با بیان اینکه این نشانه بلوغ هنرمندان حاضر در این جشنواره بوده است، گفت: همانگونه که هیات داوران هرچند یکی از بهترین بازیگران زن جشنواره را شایسته رتبه نخست می‌دانستند به دلیل حضور ایشان در هیات انتخاب آثار از گردونه رقابت خارج و از آن به عنوان رنج داوری یاد کردند.

روزیطلب افزود: جای بسی خوشحالی است که شاهد چنین رفتار‌های اخلاق گرایانه و اصولی از سوی هنرمندان فعال استان فارس در مقابل عده بسیار قلیلی هستیم که اینچنین نمی‌اندیشند، که معرفت و اخلاق را بر هر نظری ارجح‌تر است و بی گمان تئاتر فارس نیازمند همین روحیه برای رشد و اعتلای اصولی است، باشد که صحنه مقدس تیاتر از وجود افراد بی دانش و اخلاق پاک شود.

دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس در خاتمه ضمن قدردانی از گروه‌های شرکت کننده در این رویداد اظهار امیدواری کرد شاهد اتفاقاتی فرخنده با حضور هنرمندان واقعی و ارزنده در آینده تئاتر فارس باشیم و با پایان همه گیری کرونا مجددا رونق و اجرای عمومی تئاتر را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار