تحقیق دانشمندان ژاپنی روی نمونه سنگ های سیارک ریوگو

دانشمندان ژاپنی تحقیقات خود را روی خرده سنگ های سیارک ریوگو که توسط فضاپیمای ژاپنی هایابوسا ۲ به زمین آورده شده، آغاز کرده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از رسم‌های قدیمی عید کریسمس قراردادن تکه‌های زغال در جوراب‌ است. بطور سنتی دختران و پسران بازیگوش یک تکه زغال را در جوراب‌های کریسمس خود پیدا می‌کنند. اما حالا  سنگریزه‌های سیاهی که به تازگی توسط فضاپیمای ژاپنی Hayabusa_۲ ( هایابوسا ۲ ) به زمین آورده شده همان چیزی است که دانشمندان ژاپنی در این روز خاص آرزو می‌کردند.


بیشتر بخوانید


در ژوئن سال ۲۰۱۸ فضاپیمای Hayabusa_۲ به سیارک ریوگو، یک سیارک نزدیک به زمین که حدود ۰.۶ مایل (۱ کیلومتر) عرض دارد رسید. فضاپیمای ژاپنی پس از اندازه گیری، عکاسی و نمونه برداری از ریوگو در ۵ دسامبر سال ۲۰۲۰ به همراه کپسولی در خاک استرالیا فرود آمد. سیارک ریوگو ۱۶۲۱۷۳ کمی شبیه به یک چرخ در حال گردش است و عرض آن ۰.۶ مایل است.

تحقیق دانشمندان ژاپنی روی نمونه سنگ های سیارک ریوگو

دانشمندان ژاپنی برای تجزیه و تحلیل علمی نیاز به حداقل ۰.۱ گرم (۰.۰۰۴ اونس) نیاز داشتند که خوشبختانه مقدار خیلی بیشتری توسط این فضاپیما به زمین آورده شد. حدود ۵.۴ گرم معادل کمی بیشتر از یک قاشق چای خوری. اگرچه این مقدار زیاد به نظر نمی‌رسد، اما با تجهیزات مدرن امروزی آن‌ها قادرند به راحتی آن را تجزیه و تحلیل کنند.

تعجب آور نیست که این خرده‌ها به شهاب سنگ‌های غنی از کربن شباهت دارند، زیرا مطالعات نور خورشیدی که از ریوگو منعکس می‌شود نشان می‌دهد که از مواد مشابهی تشکیل شده است. در این صورت سنگ‌های سیاه موجود در آن ( ریوگو ) می‌توانند غنی از ترکیبات آلی از جمله اسید‌های آمینه باشند که سازنده پروتئین‌ها هستند و در برخی شهاب سنگ‌های کربنی نیز یافت می‌شوند. اگرچه این سیارک در پس زمینه فضا نسبتا روشن به نظر می‌رسد، اما این قطعات در زیر نور طبیعی زمین سیاه دیده می‌شوند. این به این دلیل است که ریوگو که فوق العاده تاریک است تنها ۴ درصد از نور دریافتی خورشید را منعکس می‌کند.

گفتنی است؛ دانشمندان ژاپنی در حالی سرگرم تحقیق در مورد سیارک‌های نزدیک به زمین هستند که دانشمندان چینی نیز به تازگی آزمایشات خود را روی سنگ‌های ماه آغاز کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار