جزئیات رویداد ملی ـ دانشجویی سردار سلیمانی اعلام شد

علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی جزئیات رویداد ملی ـ دانشجویی سردار سلیمانی را اعلام کرد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی درنشست خبری رویداد ملی ـ دانشجویی سردار سلیمانی اظهار کرد: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در طول سالیان مختلف به بحث مفاخر ملی، دینی و مذهبی اهتمام داشته و تلاش کرده به فراخور ظرفیت‌هایی که داشته برنامه‌هایی را در این حیطه تعریف و تدوین کند. سال گذشته و در پی شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، شورای سیاستگذاری در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تشکیل و تاکید شد که می‌توان از ظرفیت دانشجویی در جهت تبیین ابعاد مختلف شخصیتی ایشان بهره‌مند شد.

او با بیان این که این رویداد در دو بخش علمی ـ پژوهشی و ادبی ـ هنری تعریف شده است، افزود: هدف ما از برگزاری این رویداد معرفی صحیح ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی و استفاده از فضای هنری در این رابطه است که دانشجویان می‌توانند در آن نقش مهمی داشته باشند.

 علیزاده با تاکید بر این که پس از برگزاری رویداد آسیب شناسی نیز انجام خواهد شد، ادامه داد: در برگزاری رویداد، فضای مجازی امکان استفاده از اساتیدی را که حضورشان در برنامه ممکن نیست را فراهم کرده است.

معاون فرهنگی جهادانشگاهی تصریح کرد: با معرفی درست سردار سلیمانی که متعلق به ایرانیان است می‌توانیم شاهد تاثیر آن در زندگی دانشجویان باشیم.

او بیان کرد: برای استفاده از ابعاد هنری در معرفی شخصیت‌های ملی، دینی و مذهبی چه هنر مکتوب و چه نمایش باید طرفیت‌های موجود را دخیل کرد.

ارائه ۳۰ مقاله در این رویداد

در ادامه مهدی عباسی رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: با توجه به این‌که مخاطب این برنامه دانشگاهیان هستند، این مجموعه برنامه را در دو بعد اصلی علمی ـ پژوهشی و فرهنگی ـ ترویجی برنامه‌ریزی کرد. برنامه اول ما همایش علمی دانشجویی است که با حضور تعدادی از مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و سخنرانی و ارائه مقاله ۱۰ دانشجوی محقق در ۱۳ دی ماه همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش برگزار می‌شود.

او با اشاره به این که برنامه از شهادت تا اربعین سردار سلیمانی با مجموعه متنوع و گسترده‌ای از برنامه‌های فرهنگی، علمی، هنری و ادبی پوشش داده خواهد شد، افزود: در واقع همایش علمی ـ دانشجویی ۱۳ دی ماه به نوعی شروع رسمی برنامه‌های متعددی است که ذیل عنوان رویداد ملی ـ دانشجویی بزرگداشت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی برگزار می‌شود و این برنامه‌ها تا اربعین سردار سلیمانی که در واقع مصادف است با ایام دهه فجر و در واقع ۲۱ بهمن ماه ادامه خواهد یافت.

عباسی ادامه داد: همایش علمی و پژوهشی هم که در نظر گرفته شده است ۲۱ بهمن ماه با حضور جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد، برآورد ما این است که حدود ۳۰ مقاله در این همایش ارائه شود.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تصریح کرد: محور‌هایی که شورای علمی برای همایش در نظر گرفته است شامل اهمیت گفتمان مقاومت و مولفه‌های آن، دکترین مقاومت، دوره مدیریتی و اجرایی سردار سلیمانی، اسطوره شناسی مقاومت، گفتمان هویت و مقاومت سازی، محبوبیت و مقبولیت الگوی سبک زندگی سردار سلیمانی، نقش سردار سلیمانی در مواجهه با مدیریت و طرح‌های منازعات منطقه‌ای، وصیت نامه سردار سلیمانی، مبانی انسان شناختی، جامعه شناختی و هستی شناسی مکتب مقاومت می‌شود.

سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه در شورای علمی این رویداد افتخار میزبانی از حضور چهره‌های به‌نام دانشگاهی و اساتید مطرح را داشته‌ایم و محور‌های استخراج‌شده، حاصل کار جمعی این افراد است، گفت: بخش دیگر برنامه‌های مرتبط این رویداد، فراخوان آثار ادبی و هنری است. این بخش در چهار حیطه مختلف شعر و داستان کوتاه که دبیرخانه آن در جهاددانشگاهی استان زنجان واقع شده، بخش طراحی، نقاشی و عکاسی که دبیرخانه آن در جهاددانشگاهی استان خراسان جنوبی واقع گردیده، بخش تولیدات چند رسانه‌ای شامل نماهنگ، پوستر، اینفوگرافیک، پادکست و ... است که دبیرخانه آن نیز در جهاددانشگاهی استان فارس است و بخش تولیدات فضای مجازی شامل طراحی اپلیکیشن و تهیه پویانمایی است که دبیرخانه آن در جهاددانشگاهی واحد دانشگاه شهید بهشتی واقع شده است. تلاش کرده‌ایم اکثریت واحد‌های جهاددانشگاهی در سراسر کشور با محوریت دبیرخانه بزرگداشت سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در سازمان دانشجویان مستقر است، درگیر برگزاری این رویداد شوند و به همین دلیل تعداد برنامه‌ها و رویداد‌ها در قالب این برنامه، دارای گستردگی است و بیش از ۳۰ برنامه در سطح کشور و در سطح ملی برگزار خواهد شد.

عباسی با اشاره به بعضی برنامه‌های قطعی که در این رویداد مقرر است برگزار شود، خاطرنشان کرد: در استان آذربایجان شرقی، با محوریت جهاددانشگاهی استان، مسابقه کتابخوانی از کتاب «من قاسم سلیمانی هستم، سرباز ولایت»، در استان مرکزی مسابقه‌ای با محوریت وصیت‌نامه الهی-سیاسی سردار سلیمانی و همچنین مسابقه دلنوشته با موضوع «قهرمان من» برگزار خواهد شد. همچنین نشستی با حضور یکی از فرماندهان سپاه و مدافعان حرم در این استان خواهیم داشت. در استان خراسان جنوبی علاوه بر اینکه دبیرخانه فراخوان آثر هنری طراحی، نقاشی و عکاسی مستقر است، شب شعر «سردار دل‌ها» روز نهم دی‌ماه با حضور جمعی از شاعران برگزار خواهد شد و نیز نشست تخصصی با موضوع «سردار سلیمانی و آینده خاورمیانه» در این استان برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: به همت جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی که علاوه بر وجود دبیرخانه تولیدات فضای مجازی در این واحد، برنامه گفت‌وگویی بین دانشجویان پیرامون «ابعاد مقاومت در سطح بین‌الملل با محوریت سردار سلیمانی» برگزار خواهد شد. در استان زنجان و به همت واحد جهاددانشگاهی این استان، هفت برنامه در نظر گرفته‌ایم که بیشتر با محوریت اشعاری است که در این زمینه سروده شده و شاعرانی از سایر کشور‌های اسلامی از جمله پاکستان، افغانستان و چند کشور دیگر با محوریت این واحد در حسینیه اعظم زنجان برنامه خواهند شد، همچنین نمایشگاه آثار و اشعار هنرمندان و شاعران برپا می‌شود. علاوه بر این محصولات نمایشگاهی از اشعار شاعران برگزار خواهد شد. پیرامون شخصیت سردار شهید سلیمانی در استان فارس برنامه‌ریزی شده که شش برنامه از جمله نشست تخصصی «گفتمان جمهوری اسلامی در مقاومت و مبارزات فرامرزی»، نشست‌های مربوط به نقد و بررسی آثار، نوشته‌ها و فیلم‌های تولید و منتشر شده با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، برگزار خواهد شد. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مجازی از جمله برنامه‌های این استان خواهد بود.

عباسی خاطرنشان کرد: در استان کرمان و زادگاه سردار شهید سلیمانی، یادواره سردار مقاومت با محوریت نمایش آثار علمی، ادبی، هنری و دلنوشته و اجرای مسابقه کتابخوانی برگزار شده است. عصر شعر «ساعت دلتنگی» روز ۱۸ دی‌ماه به همت استان یزد و واحد جهاددانشگاهی این استان برگزار خواهد شد. همچنین تعدادی نشست تخصصی و علمی جهاددانشگاهی واحد استان گلستان نماهنگی با موضوع سردار دل‌ها در حال تهیه است و در کنار آن جشنواره سرو سرخ را برگزار خواهند کرد. در استان چهارمحال و بختیاری نشستی با حضور چهره‌های مقاومت استان و همرزمان شهید در روز ۱۰ دی‌ماه برگزار خواهد شد و از کتابی که در این زمینه نگارش شده، رونمایی خواهد شد. در استان کردستان نیز نشست‌های تخصصی که با محور‌های گفته شده برگزار خواهد شد. در استان گیلان نمایشگاه مجازی با موضوع «سردار بارانی» با محوریت آثار هنری و نشست‌های متعددی نیز در این استان برگزار خواهد شد.

او افزود: در جهاددانشگاهی واحد هنر نیز مسابقه عکس «یادگاری با سردار» برنامه‌ریزی شده است که برگزار شود. جهاددانشگاهی و مجموعه‌های مختلف کشور در این زمینه بسیار قوی وارد شده‌اند و با تعدد برنامه‌هایی روبرو هستیم که در تبیین شخصیت سردار مؤثر خواهد بود.

سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی سامانه‌ای برای برگزاری رویداد‌های فرهنگی راه‌اندازی کرده است که به آدرس http://roytab.ir/ است. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در بازه زمانی اعلام شده در این سامانه ارسال کنند. مهلت ارسال آثار هنری و ادبی تا پایان دی‌ماه است و اختتامیه این بخش در ۲۱ بهمن‌ماه و در دهه فجر برگزار خواهد شد. همچنین برای ارسال مقالات علمی و دانشجویی تا هشتم دی‌ماه فرصت باقی است.


بیشتر بخوانید:

رونمایی از دو سامانه دانشجویی در جهاد دانشگاهی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار