در نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنر‌های معاصر مطرح شد؛

کرونا باعث شد نسبت به وعده‌ای که دادیم، بد قول شویم/ جزئیاتی از زمان بازگشایی موزه هنر‌های معاصر

نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنر‌های معاصر با حضور مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنر‌های معاصر با حضور هادی مظفری مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی رئیس موزه هنر‌های معاصر تهران، زهرا نوروزی مدیرکل نظارت بر پروژه در حال برگزاری است.

در ابتدای این نشست هادی مظفری گفت: تا الان ممکن نبود که با صراحت از دلیل تاخیر در بازسازی موزه سخن گفت، اما امروز می‌توانیم برخی از این دلایل را مطرح کنیم.

وی افزود: مکانی باید مرمت می‌شد که نفایس و گنجینه گران قیمت جهانی در آنجا وجود داشت. مباحث امنیتی، ابعاد و امن‌ترین مکان برای نگهداری آثار موزه بسیار مهم بود. به همین دلیل نیاز به ساخت گنجینه موقتی داشتیم.

مدیر کل هنر‌های تجسمی اظهار کرد: معمولا در پروژه‌های عمرانی چند جبهه را با هم آغاز می‌کنند و پیش می‌برند، اما در بازسازی موزه به دلیل اینکه آثار آنجا بودند، امکان بازسازی چند جبهه وجود نداشت. باید از بلند شدن گرد و غبار و نشستن آن بر روی آثار جلوگیری می‌شد. با شروع کار جبهه‌های جدیدی خودنمایی کرد که یا باید از آن‌ها چشم‌پوشی می‌کردیم و یا اینکه صبر می‌کردیم که بودجه آن تصویب شود. از آنجایی که بعد از چهل و دو سال کار مرمت را آغاز کردیم، منطقی بود که هرآنچه نیاز است را انجام دهیم.

وی ادامه داد: طولانی شدن پروسه‌های اداری و تغییر قیمت‌ها که پیش‌بینی نشده بود، کار را با تاخیر روبرو کرد. شیوع بیماری کرونا هم مزید بر علت شد تا نتوانیم به قولی که برای بازگشایی داده بودیم عمل کنیم.

مظفری تاکید کرد: ظرف ده روز آینده نشست خبری دیگری خواهیم داشت که تاریخ بازگشایی موزه و جزئیات نمایشگاه و آینده موزه در آن اعلام خواهد شد.

در ادامه نوروزی مدیر بخش نظارت بر پروژه درباره تغییرات ایجاد شده در این بنا اظهار کرد: آب‌بندی و عایق بندی بام موزه از مشکلات اصلی این بنا بود. رطوبت ایجاد شده خطر آسیب دیدگی آثار را در پی داشت. سبک سازی بام و اضافه شدن عایق‌های رطوبتی و حرارتی نکته بعدی بود که باید به آن توجه می‌کردیم. ابتدا چاه‌های فاضلاب لایروبی و لوله‌های جمع آوری آب‌های محیطی مرمت شد. لوله‌های آب سانی هم تعویض و مرمت شده است. نما‌های بتنی برای حفظ اصالت بنا با مواد نانو شست‌وشو شد.

وی افزود:در گالری‌ها کانال‌های هواساز تجدید عایق بندی شد و سقف‌ها نورپردازی جدید شد. کابل‌ها تعویض و مرمت شدند، زیرسازی نورپردازی‌ها انجام و سیستم‌های امنیتی هم بهینه سازی شدند. با اتمام تجهیز گالری‌ها به منظور احداث گالری موقت، انتقال گنجینه انجام شدند. در گنجینه اصلی کل سیستم تاسیسات، سقف‌ها، مسیر لوله‌های هواساز که پیشتر از داخل گنجینه عبور می‌کرد، جمع آوری شدند.

در ادامه، رضا عابدینی گرافیست و طراح پیشکسوت که طراحی هویت بصری موزه را برعهده دارد در اینباره توضیح داد: هر اتفاق فرهنگی هنری در ایران با یک هدایت روشنگرانه به وقوع پیوسته است‌‌. طراحی هویت دیداری موزه، یک پروژه ملی است. من برای این طراحی می‌خواستم معاصر بودن آن حفظ شود. علاوه بر این حسی بود که خود من با موزه داشتم؛ زیرا افتتاح موزه همزمان با دوران هنرستانی ما بود و من در آن زمان به شدت پیگیر برنامه های موزه بودم‌.

وی در پایان اضافه کرد: مدیران معمولا در همه جای دنیا به هویت بصری موزه ها خیلی اهمیت نمی دهند، اما در این دوره این احساس نیاز اتفاق افتاد. نشانه جدید موزه حداقل زبان جدیدی است و حداکثر ما را به موزه استاندارد می‌رساند. این‌ها یک نوع استاندارد سازی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.