بخشی از آنجه در مجلس ۹ دی ۹۹ گذشت؛

بررسی «پرونده هفت تپه» در پارلمان؛ از متهم دهه شصتی تا رد پای یکی از استانداران

پارلمان یازدهم امروز به وزیر اقتصاد کارت زرد داد تا درباره فسادهای واگذاری هفت تپه به بخش خصوصی هشدار دهد.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، با حضور ۲۵۱ نماینده صحن علنی پارلمان پس از یک نشست غیر علنی تقریباً کوتاه درباره بودجه سال آینده، ساعت ۸:۳۵ آغاز شد.

داستان هفت تپه؛ نادری روایت می‌کند

نخستین دستور کار پرسش دو نماینده تهرانی از فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره اتفاقات دردسرساز خصوصی سازی شرکت کشت و صنعت هفت تپه بود. احمد نادری و سید نظام‌الدین موسوی پرسیده بودند چرا موضوع هفت تپه سیاسی شد؟ چرا سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد در موضوع خلع ید از مالک فاقد اهلیت شرکت هفت تپه استنکاف کرده است و با نادیده گرفتن رأی دیوان محاسبات، خلع ید را انجام نمی‌دهد؟

احمد نادری ابتدای گفته‌هایش درباره اسدبیگی، مالک هفت تپه روشنگری کرد و گفت «او یک ابر متهم ارزی است که حدود یک و نیم میلیارد دلار برای تأمین و واردات کالاهای اساسی پول می‌گیرد، اما در اتاق بغل ارز را به ریال تبدیل می‌کند، بدون اینکه دلاری از این پول را به خارج از کشور منتقل کند و کالایی وارد شود. این پول دلاری داخل کشور در چرخه‌ای کثیف حرکت می‌کند و منبعی برای کارهای غیرقانونی می‌شود.»

نماینده تهران ادامه داد که «این متهم با بخش اندکی از همان ارزها در حدود ۶ میلیارد تومان، هفت تپه را می‌خرد و بعد شروع به اختلال در زندگی و معیشت کارگران می‌کند و رسانه‌ها هم بمباران خبری را در راستای اهداف نظام سلطه آغاز می‌کنند.»

متهمان دهه شصتی هفت تپه

نادری تصریح کرد «هفت تپه حدود ۳۰ هزار هکتار زمین غیر از کارخانجات، ماشین‌آلات و ادواتش دارد که از سوی دولت به این ابر متهم ارزی واگذار شده است. این فرد البته شریکی دارد که هر دو حدود سال‌های ۶۷ و ۶۸ متولد شده‌اند. وکیلشان در زندان است و حدود سال ۸۸ مطابق گزارش منابع امنیتی، رابط مالی جریان نفاق در خارج از کشور بوده است.»

نماینده تهران به گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی مبنی بر فاقد اهلیت بودن این مالک پر سروصدا اشاره کرد و بیان کرد که «آقای صالح، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی به آقای جهانگیری نامه داد که باید این قرارداد فسخ شود و گویا این مسئله برای دولت موضوعی ناموسی شده و محکم پشت این متهم هستند!»

بررسی یک «پرونده ناموسی» در پارلمان/

او توضیح داد که این شرکت بزرگ تولید کننده محصولات استراتژیک، در حالیکه ارزش واقعی‌اش در سال ۹۴، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است، حدود ۲۹۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. اما باز هم ۲۵ درصد آن را تخفیف داده‌اند و در ادامه ۲۱۰ میلیارد تومان به ایشان داده‌اند! دست آخر هم جمعاً ۶ میلیارد تومان بیشتر پرداخت نکرده است.

امان از استاندار...

نادری، شریعتی را هم فراموش نکرد و گفت «استاندار خوزستان تمام قد پشت این مفسدان مالی ایستاده و مسئله را در استان امنیتی کرده‌اند و از این ابر متهم مالی دفاع می‌کنند، البته رابطه مالی همسر استاندار خوزستان با این ابر متهم در دادسرا رسیدگی شده است و پرونده هنوز مفتوح است. ما چند ماه به وزیر اقتصاد وقت دادیم که به مسئله رسیدگی کند، اما هیچ پیگیری صورت نگرفت و رئیس سازمان خصوصی که به صراحت گفت باید واگذاری لغو شود، از سوی آقای وزیر برکنار شد.»

نماینده تهران  اظهار کرد که «به اسدبیگی سلطان رشوه می‌گویند و از روز اول مجلس یازدهم به نمایندگان پیشنهاد رشوه می‌داده است.»

پاسخ آقای وزیر؛ هیچ حکمی مبنی بر غیرقانونی بودن واگذاری به ما ابلاغ نشده است

دژپسند در پاسخ خود به آسیب شناسی جدی بر نحوه خصوصی‌سازی در کشور اشاره داشت و تأکید کرد که «روش قیمت‌گذاری واگذاری‌ها و شفاف‌سازی‌ها را رصد کردیم، روشی باید انتخابی شود که خصوصی‌سازی در یک محیط شفاف به اجرا برسد و رقبا در محیط شفاف فعالیت داشته باشند. در دو سال اخیر اهتمام جدی بر انتخاب روشی داشتیم که سهم بخش خصوصی را افزایش دهیم و اقتصاد را مردمی کنیم؛ البته مردمی کردن به معنای غیرخصوصی‌سازی نیست.»

وزیر اقتصاد گفت «خریدار و بخش خصوصی با حکومت مواجه است و نه فقط با وزارت اقتصاد. از این رو باید بدانیم که لغو یا ابطال واگذاری‌ها بدون اسناد و بدون قانون، شرایط بدی را در حوزه واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی ایجاد می‌کند. باید زمینه‌ای ایجاد شود که واگذاری‌ها به یک روند مستمر تبدیل شوند، هدف ما از خصوصی‌سازی درآمدزایی نیست، اما اگر به دنبال قطع وابستگی بودجه از نفت هستیم، باید به سمت خصوصی سازی‌ها حرکت کنیم.»

بررسی یک «پرونده ناموسی» در پارلمان/

او تصریح کرد «هفت تپه غیرقابل برگشت است. گفته می‌شود که حقوق به موقع پرداخت نمی‌شود، اما باید توجه داشته باشیم قبل از واگذاری هم هفت ماه حقوق معوقه وجود داشت. در زمان واگذاری من وزیر اقتصاد نبودم، اما می‌دانم آقای طیب‌نیا، پورمحمدی و سایر افراد با دلسوزی ناظر بر این واگذاری بودند. تا به امروز هیچ حکمی مبنی بر خلاف قانون بودن این واگذاری به ما ابلاغ نشده است و تمام موارد قانونی کاملا رعایت شده و تا زمانی که الزام قانونی دیگری نباشد، باید مجری این قانون باشیم.»

آمار حدود ۸۸ درصدی آرای نمایندگان، دژپسند را با کارت زرد مجلس یازدهم راهی وزارتخانه‌اش کرد.

گزارش تفریغ بودجه ٩٨ خوانده شد

مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور هم  گزارش تفریغ بودجه ٩٨ را خواند. او در این گزارش که یک ماه زودتر از موعد مقرر ارائه شد، بیان کرد که یک سوم احکام بودجه فاقد عملکرد بوده است. 

بذرپاش یادآور شد: دیوان محاسبات با حسابرسی بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه اجرایی، بررسی و تلفیق بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ گزارش حسابرسی، عملکرد تبصره‌های ماده واحده قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور، بررسی گزارش‌های تلفیقی تعداد ۲۷۴ تبصره، بند و جزء را در کارگروه‌های فنی و حقوقی، گزارش ماده واحده و تبصره‌های ذیل آن را در ۵۹۹ صفحه تهیه و در هیأت عمومی دیوان محاسبات به تصویب رساند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۰ دی ۱۳۹۹
همین استاندار خوزستانو دیگر مسئولین خون امثال حاج قاسم و دیگر شهدا عزیز را با این کارهاشون پایمال میکنند. بعدفقط شعار میدهند میخوان انتقام خون حاج قاسم وبقیه رو بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۰ دی ۱۳۹۹
یا خود خدا کمکمون کن:
تواین مملکت چه خبره!!! چرا آقای روحانی این استاندار ناخلف را از سمتش تودیع نمیکنه.
یعنی شریعتی و زنش اینقدر برای این نظام مهم و حیاتی هستند که هیچ مسئول دستگاه قضایی و اطلاعاتی جرات ورود به عملکرد ایشون رو نداره.
آقای شریعتی و زنش دارند بار خودشون رو برای فرار می بندند.
بعد از مدتی هم خبر میرسه که آقای شریعتی استاندار بهمراه زن و بچه در کانادا کنار آقای خاوری با پول ملت ایران در کازیو مشغول قمار بازی و خندیدن به ریش مردم شهید پرور ایران است و همچنان دستگاه قضایی و اطلاعاتی بنا بر مصلحت نظام چشمانشان را بروی این افراد بسته اند. علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۰۰:۲۵ ۱۰ دی ۱۳۹۹
تقصیرفقط کارگران مفت خورهست.که شرکتوبه این روز رسوندن.بااین فرهنگ مفت خوری ازاب واجدادشان درس گرفتن.مجموعه اسدبیگی ۱دهم درصدهم تقصیر ندارن.واگراینهاهم برن.وهزارمالک ازجمله،مالک شرکت مرسدس بنزآلمان هم جمع بشن.وبیان،باز با بودن این کارگران.هیچ دردی رادوانمی کنند،هرمسئولی بدون نظارت ودیدن حقه های این کارگران.تصمیم خطایی بگیرد.درآخرت جوابگواست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
دزد بین خودتون هست خدا رو شکر مردم دزد نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
درقضیه واگزاری هفت تپه میگویند بالای دوهزارمیلیاردتومان سال 94 قیمت داشته اونوقت بقیمت شش میلیارد فروختن باین بچه که معلوم الحال است،جالبه یک ونیم میلیارد دلار ضرب30 هزارتومان کنید وام هم گرفته است،پیداکنید علی باباوچهل دزد را ،چه بهوربخوری است که حرییف این بچه اسدبیگی نمیشوند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۵۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
⭕️ فتنه‌گرانی که هر روز فشار اقتصادی رو به مردم بیش‌تر می‌کنند، در واقع دارن انتقام ۹ دی رو از مردم می‌گیرند!

اشتباه نکنید این اعضای کابینه آقای روحانی همون
اعضای ستاد انتخابات میرحسین موسوی بودند.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۴۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چرا دولت روحانی هفت تپه را به ۶میلیارد تومن فروخته در حالی که سه هزار میلیارد تومان قیمتشه پشت این فساد چه کسانی دارن نون میخورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
یعنی اینهمه جال وجنجال وآبروریزی وهجمه تهش شدهییچی؟ یعنی طرف اینقدرگردنش کلفته که کسی نمی تونه بشکنش؟پیمونه صبرمردم بلاخره لبریزمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
بیشتر مسؤلین پشت پرده این دزدیها هستند برا اینکه گیر نیفتند از این واسطه ها استفاده می‌کنند در صورتی که دزد اصلی خود مسئولین هستند چرا برخورد نمیشه این سوال ملت است که قوه قضائیه باید شفاف جواب بدهد تا خودش متهم نشه، خوزستان ثروتمندترین استان ولی فقیرترین مردم را دارد به لطف مسئولین دزدی که به استان تحمیل میکنن اگر کسی اعتراض کند به شدت برخورد میشه به خاطر زن شریعتی استاندار خوزستان چه برخورد ی با کارگران کردن، البته کارگران هم خدایی دارن خدا جای حق نشسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
تمام زحمات و افتخارات سردار دلها توسط یک عده خائن وطن فروش سبب کمترجلوه کر شدن گردیده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
بر اساس گفته اقای وزیر اقتصاد که فرمودند غیر قابل برگشت است ایشان هم دستی در کار داشته و دارند فقط قوه قضایی است که باید بدون هیچ اغماض حکم اکید بدهد و خلع ید کند نه از هفت تبه بلکه از تمام واگذاریهای انجام شده در سراسر ایران اعم از کوچک و بزرگ حتی انهایی که توسط بانک ها مصاده و کار افتاده اند .(جنگ و تحریم ها )اینقدر که اینها ضربه زدند برای مملکت مشکل نداشت جمعشان کنید و اعدام بس وسلام
Iran (Islamic Republic of)
علی۳۱۳
۱۸:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
قابل توجه آقای رئیسی که فریاد عدالت خواهیش گوش فلک را کر کرده ، چطور است که زورش به این پرونده و استاندار خوزستان نمیرسد، اینجا هاست که مردم به قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعتماد ندارند نه مجلس ونه دیوان محاسبات ون قوه قضایی زورشان نمیرسد
اونوقت میخواد انتقام حاج قاسم رو هم بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چرا به دولت انتقاد نمی کنی؟
آخرین اخبار