قیمت خودرو با فرمول جدید شورای رقابت کاهش می یابد؟

برخی از کارشناسان خبر از خارج شدن قیمت گذاری خودروهای پر تیراژ از فرمول شورای رقابت می دهند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  از اردیبهشت ماه امسال قرار شد قیمت خودرو بر اساس قیمت دستوری که شورای رقابت تعیین می کند، مشخص شود. بعد از آن قرار شد قیمت خودرو هر ۳ ماه یکبار بر اساس نرخ تورم بخشی مشخص شود که بر این اساس با افزایش نرخ تورم بخشی قیمت خودرو نیز افزایش می یافت. 

بعد از آن خودروسازان اقدام به طراحی خودروهای جدید کردند و بر این اساس خبرهایی ناشی از خارج شدن قیمت دستوری برخی از خودروها از فرمول شورای رقابت منتشر شد. هفته گذشته قرار بود آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی خودروسازان در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح شود، اما این اتفاق نیفتاد، اکنون خبر می‌رسد شورای رقابت با پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مبنی بر آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز موافقت کرده است.

برخی خودروها از قیمت گذاری دستوری خارج شدند

سید مصطفی صفاری مشاور رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خارج شدن قیمت برخی از خودرو‌ها از قیمت گذاری دستوری، گفت: خودرو‌ها برای قیمت گذاری به ۲ دسته تبدیل شده اند که شامل خودرو‌های اقتصادی یا همان پر تیراژ و خودرو‌های لوکس  می شود.

مشاور شورای رقابت گفت: خودرو‌های لوکس به خودرو‌هایی گفته می‌شود که رشد تولید بیش از ۵۰ درصدی دارند. در شورای رقابت تصمیم گرفته شد که خودرو‌های لوکس با رشد تولید۵۰ درصد از قیمت گذاری دستوری خارج شوند، به طور مثال اگر ۲۰۷ رشد بالای ۵۰ درصد داشته باشد، از قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.

صفاری تشریح کرد: خودروی تارا نیز جزء خودروهای لوکس به شمار می آید، این بدان معناست که قیمت این خودرو را خودروساز مشخص خواهد کرد و از قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.

///


بیشتر بخوانید


رضا شیوا، رئیس شورای رقابت پیش‌تر گفته بود، پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل ۱۰ خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا، تارا و برخی دیگر از خودرو‌ها از شمول قیمت‌گذاری است، البته همان‌طور که بیان شد اعضای شورای رقابت به‌ صورت مشروط با آزادسازی قیمت برخی محصولات ۲ خودروساز بزرگ کشور موافقت کرده‌اند.

به ‌طوری‌که خودرو‌هایی که رقیب و همکلاس هستند از دستورالعمل قیمت‌گذاری خارج می‌شوند، همچنین خودرو‌هایی که حداقل ۱۰ درصد از آن‌ها صادر می‌شوند نیز از شمول قیمت‌گذاری خارج و بر مبنای قیمت صادراتی قابلیت قیمت‌گذاری و عرضه در بازار داخلی خواهند داشت.

اما شاید اصلی‌ترین شرط شورای رقابت برای آزادسازی قیمت خودرو مربوط به تولید خودرو‌هایی است که رقیبی در بازار داشته باشند، به عبارت دیگر محصولی امکان خروج از لیست قیمت‌گذاری این شورا را پیدا می‌کند که در بازار رقیبی برای آن وجود داشته باشد. برای قیمت گذاری تعدادی از خودروها فرمولی متفاوت با دستور العمل در نظر گرفته شده است.

فرمول جدید برای قیمت گذاری خودرو

حال شورای رقابت از لغو آزادسازی قیمت خودرو می گوید، رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: آزادسازی زمانی اتفاق می‌افتد که بازار رقابتی داشته باشیم و خودرو‌ها رقیب دیگری در شرکت‌های تولید کننده وجود داشته باشد. اکنون ۳ خودروساز دیگر به ۲ خودروساز بزرگ ‌اضافه شده اند و به دنبال تقویت خودروهایشان هستند. 

او با بیان اینکه مقرر شده خودروسازان ۵۰ درصد تولید را افزایش دهند و خودروسازان بخش خصوصی از این دستورالعمل تبعیت خواهند کرد، ادامه داد: امسال باید موانع تولید را رفع کنیم. ۲ خودروساز اظهار می‌کنند که زیان می‌دهند و بحث‌های مفصلی در این خصوص مطرح کرده اند. یکی ‌از بحث‌ها در اقتصاد صرف به مقیاس است، یعنی هر چه تولید افزایش یابد هزینه تولید کاهش می‌یابد.

شیوا گفت: حمایت بسیار خوب از تولید می‌کنیم و خودروسازانی که به بازار رقابتی اضافه می‌شوند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. آنچه با خودروسازان صحبت شده، خودرو‌ها را به ۲ دسته تقسیم کرده ایم. گروه اول خودر‌وهایی هستند که در گذشته وجود داشتند و گروه دوم شامل خودرو‌های می شود که جدید تولید شده است.

///

این مقام مسئول گفت: خودرو‌هایی که قیمت و تیراژ پایین دارند، ۵۵ درصد ظرفیت به خودرو‌هایی که اقتصادی‌تر هستند و عامه مردم می‌توانند خرید کنند، اختصاص می‌یابد که آن‌ها از دستور العمل شورا تبعیت می‌کنند، خودرو‌های جدید هم که ۴۵ درصد فرمول جدید دارند و بر اساس این فرمول استفاده می‌کنند.

شیوا تشریح کرد: تا امروز تمام کسانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده اند از فرمول قدیم استفاده شده است و از ۱۰ دی به بعد از فرمول جدید استفاده می شود.

رئیس شورای رقابت گفت: بازار وضع خوبی دارد و قیمت‌ها رو به کاهش است و اطمینان داریم با افزایش تولید، قیمت خودرو درب کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود و این موضوع اکنون شامل خیلی از خودرو‌ها شده است. باید کاری کنیم متقاضی واقعی در قرعه کشی شرکت کند، تا زمانی که تقاضا بالاتر از عرضه است باید توزیع عادلانه صورت گیرد.

این مقام مسئول گفت: نهاد‌های نظارتی روی فرآیند قرعه کشی نظارت دارند و مورد گزارش نشده است که کسی بگوید فسادی در قرعه کشی صورت گرفته است، فعلا تا روش جایگزین پیدا نکردیم همین روش قرعه کشی را ادامه خواهیم داد.

افزایش افسار گسیخته قیمت برخی خودروهای داخل در کنار شکل گرفتن تقاضای غیر واقعی برای خرید، مجدد دولت، مجلس و خودروسازان را به تکاپو انداخته تا روشی جدید برای قیمت گذاری و عرضه انتخاب کنند، روشی که به نظر می رسد مجدد منافع مصرف کنندگان واقعی در آن نادیده گرفته خواهد شد. 

اما صحبت هایی که رئیس شورای رقابت در قالب تغییر فرمول قیمت کرده اند، ابهاماتی را ایجاد کرده است، یکی به عدم وجود قیمت بازار برای خودروهای جدید اشاره دارد، سوال اول این است که چگونه سازمان حمایت برای خودروهایی که اصلا در بازار وجود ندارد می خواهد قیمت بازار را گزارش دهد، که از نمونه آن می توان به تارا و شاهین اشاره کرد. 

از طرفی برای خودروهایی که توقف تولید دارند، چه برنامه ریزی کرده اند ؟ برای خودروهایی مانند چانگان که نه تهعدی از قبل داشته اند و نه دیگر حتی تولید نمی شوند واقعا تعیین قیمت جدید چه معنا و مفهومی دارد؟

از طرفی پارامتر کیفیت چگونه در نظر قرار خواهد گرفت؟ اعمال حاشیه بازار برای خودروهای جدید حتی به شیوه قبل، قیمت پاییز برخی خودروهای جدید مانند دنا پلاس توربو اتوماتیک و یا شاهین همین اکنون هم تقریبا حاشیه بازار بوده و دیگر تعریف شیوه جدید معنایی ندارد. ابهامات این شیوه بسیار زیاد بوده و ما فقط به تعداد اندکی از آنها پرداخته ایم. 

چندی پیش یکی از مشاوران شورای رقابت در حالی از موافقت این شورا با آزادسازی قیمت‌گذاری برخی خودرو‌ها خبر داده بود که به گفته فعالان صنعت خودرو، این موضوع برای اجرایی شدن نیازمند مصوبه سران قوا است و تاکنون اتفاقی در این مورد نیفتاده است. آزادسازی قیمت خودرو هر چند وقت یکبار از سوی فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی مطرح می‌شود و تاکنون در سطوح مختلفی اتفاق افتاده که واگذاری قیمت‌گذاری خودرو‌های بالای ۴۰ میلیون تومان در سال‌های قبل از جمله آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۰۲ ۱۵ دی ۱۳۹۹
دوستمون گفته: مسئولین کجا هستن؟! سرشونو کردن زیر برف...
من میگم کاش سرشون زیر برف بود خفه خون میگرفتن هیچی نمیگفتن..
به خدا قیمت ماشین داشت پایین میومد.. از وقتی رئیس شورای رقابت (شورای رفاقت با خودروسازها) گفت بهمن ماه فرمول جدید میدیم و گرون میکنیم، قیمت ماشین روزی ۳ درصد داره بالا میره!
داره با زبون بی زبونی به دلالا میگه ماشین نفروشید میخوایم یک ماه دیگه گرونش بکنیم اونوقت بفروشید
شک نکنید این مسئولین بی کفایت برعکس چیزی که میگن هدفشون فقط و فقط افزایش قیمت ماشین در بازاره... بعدش بهونشون جور میشه که قیمت کارخونه رو هم گرون بکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۳ دی ۱۳۹۹
فقط باید گفت تاسف بر این تصمیم گیران نخبه همش فکر مردم هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۱۳ دی ۱۳۹۹
مفاتیح الجنان
دعای مجیر

سُبْحَانَكَ يَا فَاطِرُ تَعَالَيْتَ يَا حَاضِرُ أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ يَا مُجِيرُ سُبْحَانَكَ يَا ذَا الْعِزِّ وَ الْجَمَالِ
منزّهى تو اى آفريننده،بلندمرتبه هستى اى حاضر،ما را از آتش پناه ده اى پناه دهنده، منزّهى تو اى صاحب شكوه و زيبايى،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۲ دی ۱۳۹۹
بابا كسي نيست جلوي اين مسئولين بي كفايت رو بگيره،اين اشغالا مگه چقدر هزينه داره قيمتشو ميخوان زياد كنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۲ دی ۱۳۹۹
فلسفه هنرتولید در دنیا بر عرضه کالا با کیفیت به همراه حداقل قیمت تمام شده آن کالاست برای مصرف کننده ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۲ دی ۱۳۹۹
بخاطر
جبران کسری بودجه مثل زالو به جان مردم افتاده اند و نه قالیباف نه رییسی
هیچکس اعتراضی نمیکنند.این نمایشی از قبل اماده شده است.سهام داران و مافیای خودرو و روسا خودرو سازی هم در این ام شریک هستند .گور بابای ملت نداری نخر نداری نخور نداری نپوش نداری مسافرت نرو و نان خشک بخور بعد خودشان بهترین ماشین ها را سوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۲ دی ۱۳۹۹
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۲ دی ۱۳۹۹
عجیبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۲ دی ۱۳۹۹
گرانی تا کی ادامه داره آخه
Germany
.کاظم
۱۱:۰۵ ۱۲ دی ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۲ دی ۱۳۹۹
این مسولین کجایند که سرشون کردن زیر برف و صداشون در نمیاد.مگه چی دارن تولید میکنن که هر روز قیمت میبرن بالا..واقعا بی عرضه تر از این مسئولین ندیدم ترس از دست دادن جایگاهشون صداشون در نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۵:۱۵ ۱۲ دی ۱۳۹۹
باسلام. بداد ما برسید. اواخر سال پیش خودرو 206 تیپ 2 ثبتنام کرده ام. با قیمت حدودا 65 تومان. اکنون قیمت درب کارخانه افزایش 50 میلیونی داشته و 110 تومان شده است. ه. سه ماه نیز گرانتر خواهند کرد. شورای رقابت هم که شریک دزد است و با افزایش قیمت موافقت میکند. من همان هزینه اولیه راهم با وام پرداخت نموده ام. تا اردیبهشت 1400 که تحویل خودرو است از کجا باید این افزایش قیمت را پرداخت کنم!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۱ ۱۲ دی ۱۳۹۹
باید به فکر قشر ضعیف جامعه باشند که نمیتونند با زیر 40 50حتی یک پراید دست دوم هم بخرنند قیمتها را کاهش بدهید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۴:۴۶ ۱۲ دی ۱۳۹۹
تا واردات بدون تعرفه یا تعرفه ی زیر ده درصد صورت نگیره ظلم این مافیا ادامه داره. و البته مشخصه چرا دولت ها هیچ وقت این کار رو نمی کنن. چون خودشون بیشتر از سایر بخش های این مافیا ذی نفع هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۷ ۱۲ دی ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۲ ۱۲ دی ۱۳۹۹
تاکی باید مردم واقعی بازیچه ی دست شما باشند ...در تمام دنیا خودرو روز به روز ارزانتر میشود ولی در کشور ما خودرو دلال بازی میشود ....چرا نمی گذارید رقابت بوجود آید جوانان مملکت در ساخت خودرو شرکت کنند وباقیمتهای ارزان برای طبقات محروم خودرو بسازند ...ما ادعا میکنیم که موشک هاو.....می‌سازیم ..پس چگونه نمی‌توانیم خودرو بسازیم تا دردسترس همه باشد ...این دو خودروساز چه از جان ملت میخواهند که هرروز قیمت را بالا می‌برندآیا مملکت بی صاحب شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۱۲ دی ۱۳۹۹
‌واقعا آدم دیگه تحمل این وضع اقتصادی رو نداره وقتی بهش فکر میکنیم آدم بی سوا رو بزارن تو سمتها کار رو به اینجا نمیکشه مسئولان مردم رو به رگبار بسته اند تاکی باید تحمل کنیم
ما در این آتش بیتدبیری مسئولان داریم میسوزیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۱۲ دی ۱۳۹۹
نوع ماشین و قیمت و خرید وفروش همه وهمه شده مسخره بازی
Iran (Islamic Republic of)
بی کسی
۰۱:۰۷ ۱۲ دی ۱۳۹۹
تورو خدا بس دیگه،هر روز یه قیمت جدید
در عوض حقوق ما گارگر اول سال یه ۱۰ الی ۲۰ درصد اونم با دعوا اضافه میشه بعد اون هرماه همه چی ۴۰ ال ۵۰ درصد گرون میشه نفسمون بند اومد،آقای رئیسی لطفا ورود کنین ،ماشین خریدنم شده برامون آرزو
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۰۱:۰۰ ۱۲ دی ۱۳۹۹
خیلی گرونه ،نمی تونم بخرم، اگه شماها هم عین من هستین لایک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۱۲ دی ۱۳۹۹
مادیگه به کسی اعتمادنداریم مردم باورنکنیدمنی که امروزماشینمومیفروشم 50تومن همون ماشین فرداقیمت میزنن 100تومن کی میخوادجواب بده مردم دارن ازگرسنگی میمیرن پول ندارن نون سرسفرشون بزارن جاتون گرمه سفرتون رنگینه بقیشودیگه بیخیال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۲ دی ۱۳۹۹
من به شما قول می‌دهم اگر الان قیمت پراید. بشه پانصد میلیون تومان سال بعد همین موقع سایپا وارانخودرو اعلام میکنن که زیان انباشته آنها 20درصد رشد کرده
چون هيچی سرجایش نیست مدیران بی سواد و سفارشی هستند خودرو سازی هها حیات خلوت سیاسیون است وهمه ارگانها از این سفره ارتزاق میکنن
هزینه تولید تولید در مقايسه با خارج وحشتناک بالا است یعنی اگر برا تولید 100 ماشین 1 نفر کارگر لازم باشه در ایران برای تولید ماشین 100 نفر حقوق می‌گیرند هزار بد بختی دگر که حوصله ندارم بنویسم
بیچاره مردم سوار چه فرغون هایی می شوند
Iran (Islamic Republic of)
حسسن
۲۳:۵۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
خدا لعنتتون کنه ک بخاطر چن تیکه آهن پاره مردمو دارین بیچاره میکننین این مردمم انقد بدبختن هرچی گرونتر میشه بیشتر میخرن خوب باهتون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
توی این چهل ساله ایا یک قلم کالا که گران شد ومسولین قول ارزانی دادن وارزان شد سراغ دارید به ماهم بگید فقط یاران ثابت مانده که خودش ازبرگ زرین دوات کلید وخالی بند است دبگه من سراغ ندارم کسی سراغ دارد بگویدتا ملت تشکر کنند
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۲۲:۴۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
دوستان پارسال پیش فروش خریدم کاری به کیفیت و کمیت ندارم الان تو مملکت خودم این ماشین وجود داره ولی واقعا انصاف نیست اون موقع پول نصف قیمت روز ماشین رو گرفتن الان لااقل نصفشو قیمت روز حساب کنن اگر رانندگیمون که خیلی دردسترس تر از دیگر گزینه ها هستش رو بهبود ببخشیم همین پراید خیلی ماشین خوبی هم هستش
بنده اگر لکسوس هم بگیرم هیچ موقع این پراید رو کنار نمیزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
دمتون گرم خودرو سازهای محترم و شریف شما محترمانه و قانونی دست تو جیب مردم میکنین و کسی هم نمیتونه شکایت کنه ازتون ممنونیم که مردم رو بدبخت کردین هر رو یه فرمول از خودتون در میارین شاید با این فرمولهاتون بیشتر بتونین بدزدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
هیچ خودروی ایرانی با این کیفیت بیشتر از۵۰میلیون ارزش نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
خداوند با صابرین هست. و مسلما جواب کسانی که ظلم میکنند ،خداوند بی پاسخ نمی گذارد.و خون تمام سرنشینان این خودرو ها در جاده ها دیه دارد..که آن را خودروسازان و پشتیبانان آنها خواهند داد.
Iran (Islamic Republic of)
قلی
۲۲:۱۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
اول یک مثالی بزن تو این چند ساله یک چیزی گرون کردین ارزون شده بعد تز بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شما اگر واقعا دنبال کاهش قیمت هستید اول از قیمت کارخونه شروع کنید نه اینکه قیمتها را بر حسب تورم بالا ببرید ومنتظر باشید دلال از قیمت کارخونه کمتر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
تا زمانی ک روحانی رییس جمهوره چیزی ب اسم ارزانی نداریم
البته خب ملت هم ..... هستند چون خودمون اینو انتخاب کردیم
دولت فقط تنها چیزی که بلده گرانی پشت گرانی و درررررررررررروغ
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۲:۰۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شورای رقابت توهم زده خبر از حال مردم نداره که چی میکشن سفره ی مردم خالیه شما دم از گرانی خودرو می زنید چه آبشنی به ماشینت اضافه کردی؟
فقط به فکر خودتون هستید ماهم آرزو داریم سوار ماشین تولید ایرانی بشیم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۱:۳۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
بیشتر شورای رفاقت نه شورای رقابت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۳۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
سلام مسوولیتی بزرگوار یک بار قیمت رو گرون کنید همه تکلیفشان رو بفهمند مثل چیزای دیگه که یکشبه گرون میکنید واب از آب هم تکون نمی خوره چقدر ما پیکان سوار ها وبی ماشین ها رو خون جگر میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۱۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
هر روز بدتر از دیروز....
آدم دلشو به چی اینا خوش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
دست از سر ملت بردارید از شما خواهش میکنیم .. التماس میکنیم دست از مردم بردارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
دیگه خیلی خسته ایم ازاین گرانی های ازاین بی نظارتی آآآه دیگه حالت استفراغ پیداکردیم ازاین اوضاع بسته دیگه توروخدا بسته دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
ما آخر نفهمیدم ارزان میشه یا گرانتر؟ ما که دیگه با خرید خودرو خدا حافظ ی کردیم ولی خدا وکیلی هر کی خرید بده به ما یه دوری بزنیم میگن ماشین نو خیلی خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۰۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
طیق فرمول و معادلات ریاضی به مردم اصلا اجهافی نمیشه // قبول دارید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Abd
۲۰:۰۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
عجب شورای رقابتی هر موقعه دست و قیمت گذاشت ۲۰ تا ۳۰ تومن گرون شد با دست از سر این مردم بر دارید به خدا ملت صبوری داریم این همه ظلم یه روزی از یه جایی روز میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
دست از سر مردم بردارید.
البته مردم هم حق شونه که این اشغال های شما رو به این قیمت ها میخرن!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
غلام
۱۹:۵۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شورای رقابت شرط افزایش قیمت خودرو را افزایش ۵۰ درصدی فرغون سازها گذاشته حالا یک بحث ، اینها یا توان این افزایش را دارند یا ندارند ، اگه دارند چرا تا حالا اقدام نکرده اند تا قیمت اینقدر بالا نبود یا توان این کار را ندارند در این صورت اساسا چنین شرطی بی ربط است ، در دو حالت خوش به حال خودرو ساز
Iran (Islamic Republic of)
ااا
۱۹:۴۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
قیمتها باید ازاد بشه همه چیز گرونه بعد خودرو ارزون باشه مگه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
ملت عاقل باشید همه باهم نخرید نخرید نخرید که هم کاهش قیمت بدهند هم التماس کنند...نخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
اینها همه سعام دارن هتا دولت وآقا زادها باید قیمت ببرن بالا تا سود کنند .بهفکر مردم نیستند فقط فکر جیب خود هستند .هتا در همه شهرها چند نفر رادارند که بازار را در دست داشته باشند به نظر من اینها تنضیمه بازار هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
اگر واردات با تعرفه ۲۰درصد هم کنار این طرح آزاد بشه هیچ اشکالی نداره
اخه چطور میشه چندین سال خودروسازی با اعتراف خودشان دست یکسری مافیا هستش ولی نمیتونن رفعش کنن..؟
از قدیم گفتن سزای گرانفروش نخریدن . مردم اگر نخرن مجبور میشن قیمتهای واقعی رو بدست مردم برسونن. چطور برای تنظیم بازار محصولات دیگه وارد میشه ولی با وجود تشنه بودن بازار خودرو و تقاضای زیاد این واردات ماشین انجام نمیشه؟ ماشینها بی کیفیت فقط قیمتشون شبیه ماشینهای اروپایی هستش. مردم نباید بخرن تمام
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۷:۴۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
من موافق آزاد سازی قیمت خودرو هستم، به شرطی که عوارض و گمرک و هزینه های واردات خودرو هم که الان تقریباً 2 برابر قیمت یه خودرو هست حذف بشه
اونموقع ببینم کی آشغالهای ایرانخودرو و سایپا رو میخره
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۷:۴۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
فکر میکنم با این تصمیم شورای رقابت خودش پایش می لنگد اصلا به فکر مردم نیست مگه هر سه ماه دولار داره اضافه میشه شما هر سری قیمت ماشین اضافه میکنید خدا رحمت دکتر پژوهنده را همیشه طرفدار مردم بود اصلا زیر بار دستورات دولت کریمه نرفت آقای شورای رقابت جمع کن دره دکانی که باز کردی
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۶:۴۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
خداوکیلی اگر واردات خودروآزاد بشه کسی دیگه میره این پیت حلبی های سایپا را بخره
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۶:۴۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
مقصر اصلی خود مردم هستند که هرآشغالی رو میخرن ؟ کاش یک روزی در این دو خودروسازی که فقط جیب مردم رو خالی میکنن تخته بشه و واردات ماشین آزاد بشه و مردم راحت بشن از این ماشینهای آشغال تولید داخل
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۲۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
رقابت درحدتیم ملی...
قیمتها نزدیک خودروهای لوکس ۲۰۲۰ خارجی
کیفیت نزدیک فرغون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
این وسط فقط مردم بیچاره هستن فقط مردم .کیه که تواین مملکت از خدا بترسه ودلش به حال مردم بسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
خون تک تک مردم رو کردین تو شیشه ماشین نخاستیم اینقد از لحاظ اقتصادی ما مردم فقیر رو تحت فشار سخت قرار دادین ماشیم هم بخریم دیگه دلمون خوش نیست با این گرونی مگه میتونیم یه تفریح کوچک واسه خانواده داشته باشیم مگه ما چقد درامد داریم که از مرغ و تخم مرغ گرون شده تا خونه و ماشین.دست از سر مردم بردارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
دست از سر مردم بردارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
دلال های اصلی خودشون هستند.
بقیه اداشون رو در میارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
کامنتارو تایید کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۳:۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
سلام خواهش میکنم جلوی اینکار را بگیرید من مصرف کننده چه گناهی کردم باید تاوان دلال ها را بدم ، با هزار مکافات با حقوق کارمندی بهمن ماه سال گذشته یک خودرو به صورت پیش فروش یکساله برای مصرف ثبت نام کردم تا الان که هنوز خودرو را دریافت نکردم کارخانه حدود ۵۵ درصد افزایش قیمت داشته تازه اگه طبق قرار قبلی هر سه ماه یکبار افزایش قیمت داشته باشند قیمت خودرو ثبت نامی من از زمان ثبت نام تا دریافت حدود۸۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت اگه همون موقع از بازار می خریدم خیلی بهتر بود چون زمان ثبت نام قیمت بازار آزاد از قیمت فعلی کارخونه پایین تر بود . لطفا یکی به داد ما مصرف کننده برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
تو فرمولهای شما همیشه مردم هستن که ضرر میکنن انشالله روزی بشه در خودرو سازیهای داخلی رو گل بگیرن.
Germany
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
وزیر محترم که فرمودی 45 درصد ثبت نام کنندگان دلال هستن!؟ . 1. اگه شما آمار رو به این واضحی دارید همون خودروها رو به اونایی که دلال نیستن تحویل بدید. 2 . اگه شما دلتون میخاد قیمت کاهش داشته باشه 100 هزار تومن کاهش قیمت کارخونه پراید بدهید 10 میلیون تومن تو بازار کاهش پیدا میکنه ولی اگه غیر این باشه
1.خودروساز 55 درصد رو به بازار به قیمت آزاد تزریق کرده و 45 درصد بقیه همونایی هستن که اسمشو شما گذاشتین دلال و قراره بدست مردم برسه.!! 2. اگه خودروسازها فشار میارند فرمول بدید که بیشتر مردم تحت فشار باشن 45 درصد خرید مردم بدستشون نرسه بهتره استعفا بدید.
4. اگه دوست داری هم وزیر باشی هم با خودرو باشی و هم مردم رو بیچاره کنید بهتره مجلس زمینه عزل ایشون و تیم همراه رو مجلسی‌ها کلید بزنند و قوه محترم قضائیه اقدامات بعدی رو داشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی حیدرپور
۱۳:۲۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شورای رفاقت بهترین کار ممکن را انجام داد، لطفا همه قیمتها را آزاد کنید تا هر طور که دلشون خواست ملت رااذیتت کنند.
خسته نباشید واقعا خیلی زحمت کشیدید، خدا خیرتان بدهد.
موفق باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
تجربه نشان داده هیچ یک از تصمیمات دولت تدبیر وناامید به نفع مردم نبوده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
با سلام . هزینه طرحهای توسعه از صندوق توسعه ملی تامبن می شود . و نشان می دهد گرانی خودرو برای تامین هزیتنه های جاری دولت است . در صورتی که روند اداری مکانیزه شده و منابع بسیار زیادی اموال و املاک در دست شرکتها و نهاد و ادارت دولتی است که با فروش ان و بهینه سازی می توانند هزینه جاری خودشان را تامین کنند . گویا مدیران دولت شدید مقاومت می کنند که اموال و املاک مازاد خودشان را بفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
بالاخره یکی پیداشدبه نفع مردم حرف بزندتاببینیم اقدامی هم درکاراست جلوی بی انصافی خودروسازان گرفته میشود؟تادرعمل دیده شود؟
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۲:۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
چرا شورای رقابت تلاش نمیکنه قیمت بازار رو به قیمت کارخونه برسونه فقط سعیش بر این هست که سود بیشتری نصیب کارخونه دار بشه اصلا حمایتی از مصرف کننده نمیشه هیشکی تو این مملکت به فکر مردم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
معلوم نیست چقدردرخودروسازی دزدی گرگی میشودکه اگرپژو۱۰۰میلیونی را۳میلیارتومان هم بفروشندبازم خودروسازهامتضررندوبه قطعه سازهم بدهکارند؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۴۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
آیا در این شورای رقابت آدم درستکار و صادقی که منافع مصرف کننده را هم در نظر بگیرد هست؟
آیا در این شورا افراد آگاه و آشنا به صنعت خودرو در امور تولید و عرضه وجود دارد؟
Germany
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
سلام خدمت رئیس قوه قضاییه محترم . ..چرا سکوت کردین چرا حرکتی نمیکنین...شعار ندین عمل کنین بفرماین مبارزه کنین..
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۴۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
مافیای زور و زر اجازه کاهش قیمت که هیچ حتی نزدیک شدن به قیمت واقعی را به بازار نمیدهد قیمت واقعی یک سمند 20 میلیونه
یادتونه کمپین نخریدن خودرو چه بلایی سر خودرو سازها آورد انبارهاشون پر شده بود و راه نداشتند
چه کسانی آنها را از آن وضعیت نجات داد و باعث گرانی و تشکیل صف خرید شدند آنها همان مافیا و عامل کل بدبختیهای ملت ایرانند
و الا اگر بخواهند ارزان کنند با وارد کردن خودرو بدون تعرفه یک روزه قیمتها واقعی میشود
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۲:۴۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
اگر بخواهند ارزان کنند با وارد کردن خودرو بدون تعرفه یک روزه قیمتها واقعی میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شورای رفاقت خواهشا شما ورود نکن وضع بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا کریمی نمدی
۱۲:۲۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
خیلی جالبه هاا خودروسازها ی تعداد محدود خودرو تو سه ماه عرضه میکنن به بازار باز قیمت جدید میزنن بقیه خودروهای دپوشون رو گرون تر عرضه کنن باز سه ماه بعد بقیش رو گرون تر عرضه کنن اگه راستی میگید حقوقارو سه ماه یک بار افزایش بدید بر اساس تورم ! هیچ ظلمی پایدار نبوده در جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۱ دی ۱۳۹۹
تور به خدا اینقدر ناشکر نباشید شیوا ومدیران این دو فرغون ساز کاری کردن کارستان تمام غول ها خودرو ساز دنیا حاظرن نصف سود خودشان بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شورای رفاقت با دلالان مافیایی خودرو ساز!
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۱:۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
خدا نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
با این قیمت ها لطفا حساب کنید یه جوون باید چند بار بمیره و زنده بشه تا بتونه یه ماشین و یه خونه 150متری بخره ......
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
از اول هم مشخص بود که می خواهند قیمت کارخانه را به قیمت بازار برسانند نه اینکه قیمت بازار را کاهش دهند. قیمت بازار نیز توسط دلالان شرکتهای ایرانخودرو و سایپا تعیین می شود که به ظاهر مدیران این کارخانه ها هستند. هیج خودروسازی زیانده نیست، بلکه زیاندیده اصلی مصرف کننده واقعی یعنی قشر کارگر و کارمند و مستضعف هستند.
مراجعی مانند مجلس و شورای رقابت و وزارت صمت و ... هیچکاره اند و هیچ نظارتی ندارند بلکه خودروسازان بر آنها نظارت کامل دارند
Iran (Islamic Republic of)
بي اعتماد
۱۱:۴۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
به فرمولهاي اين دولت نميشود اعتماد كرد مردم متضرر شدند ... حراج خودرو با دستور وزير صمت دوره هاي پيشيين با وام بانكي اين وضعيت را به بحران تبديل كرد ... حال يك برحان مضاعف ديگر ...قيمت و كيفيت خودرو بايد بنفع مصرف كنند نهايي باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
هر چی ارزش پول ملی پایین میاد بی لیاقتی مدیران وحاکمان در اقتصاد نمایان میشه در بعث خودرو همه میدونن که به این ملت خیلی ظلم شده و میشه چرا رهبری عزیز وارد نمیشن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۱۱:۴۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
انشاالله خدا ریشه خودرو سازها و شورای رقابت را بکنه که فرمول فرمول نکنند خودرو سازی که با فناوری قدیم دنبال جبران ضرر خود در جیب مردم هست باید درب خودرو سازیش را گل گرفت
اقا نمی توانید درب خودرو سازی هاتا را ببندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شورای رفاقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شورای رقابت رو باید گفت شورای رفاقت با خودرو سازان ٬ آخه اینا همه فیلم هست تا میتونن جیب خودشون رو پر کنن و دائما گرون کنن آخه این دیگه چه مدل مملکت داری کردن هست هیچ چیزی ثبات قیمت نداره همه چیز یا گرون میشه یا کمیاب هیچ کس هم پیدا نمیشه که کار بلد باشه و مردم هم که فقط باید بگن عالیه به به علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
هادى
۱۱:۳۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
ايا در چهل سال گذشته قيمت كالاى كاهش داشته است ايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Poland
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شورای رقابت و دولت و خودروساز , همگی دستشان
توی یک کاسه است !! تنها راه حل این جنگ زرگری بر سر قیمتهای نجومی و حبابی خودروهای ایرانی , نخریدن انهاست . فقط مردم باید باور کنند که اگر 6 ماه دندان روی جگر بگذارند , دوباره همان لگن 6 میلیون تومانی قدیم به قیمت اولیه اش بر میگردد ! حالا خود دانید !!
Iran (Islamic Republic of)
rahman
۱۱:۲۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
بسه دیگه .. هرروز گرونش میکنید تا کی
ی پراید ۶ ملیونی شده ١۵٠ ملیون خدا ازتون نگزره . . زندگی برا مردم نذاشتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
نامردا مردم توان خرید خودروی بالا ۴۰ میلیون و ندارن. زیانتونو از جیب مردم تامین نکنید دولت باید ارز۴۲۰۰ به شما بده تا واسه مردم گرون نکنید لااقل تیبا پراید ساینا بزارید برا قشر ضعیف مجلس کاری کنید انقلابیون کاری کنید حکومت مردمی مگه نیست ایران ما خودروی ارزون می‌خوابیم لیاقت ما این شرایط نیست آقایی که از دولت حقوق میگیری لطفاً سکوت نکنید بچه های شما نوادگان شما در آینده بفکره اونا باشید بفکره اون دنیا باشید حضرت عباسی یه حوون چقدر کارکنه با ماهی ۱۵۰۰ صد میلیون بده بالا پراید و بشه باز صفر. ما جوونا تشکیل خانواده. مسکن. اجاره خرج شکم خود و خانواده کم میآوریم کاری کنید همش ربطی به تحریم نداره. . زبان خودروسازان مردم نباید بدن دولت باید بده از فروش نفت از درآمده بورسیش
Iran (Islamic Republic of)
آرین
۱۱:۰۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
با سلام بنده و تمام مردم ایران از باشگاه خبرنگاران جوان و تمامی خبرگزاری ها تقاضا داریم که به این مسئله ورود کنند این مسولان هرروز اوضاع رو بدتر از دیروز می کنند همیشه اعلام میشد که قیمت دلار بر قیمت خودرو تاثیر می گذارد و هم اکنون که خودرو رویه کاهش رو در پیش گرفته آقایان دست به تغییر فرمول قیمت گذاری زدند آیا این انصاف است که هنوز قیمت خودرو بی کیفیت ارزان شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
فعلا این قیمت گذاری شورای رفاقت با خودروسازان قیمت را افزایش داده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
خسته شدیم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
فعلا قیمتا رفت بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شوینده رو هم گران کردن.درد یکی دوتا نیست که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
با این قیمتای بالا بازم دارن قرعه کشی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
قیمت کارخانه که نزدیک به قیمت بازار بشه بعد یه مدت قیمت بازارم میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
پیش فروش ها رو باید به قیمت قبل بدن طرف یه سال ثبت نام میکنه بیاد به قیمت بازار بخره؟ اگه قرار بود به قیمت بازار بخره یک سال پیش ماشینرو از بازار میخرید از کارخونه الان ارزونتر میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
الان قیمت کوییک در بازار کمتر از قیمت کارخانه هست سایپا مارا به اسم برنده شدن در قرعه کشی پیش فروش یکساله پول ملت را گرفته و به دام خود انداختن حالا هر ۳ماه هر۳ماه۳۰درصد یا۴۰درصد افزایش میدن قیمت کوییک کارخانه منطقی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
افزایش میده اصلا این فرمول به نفع کارخانه هست و قیمت کارخانه را میبرد بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
برجام به مدیران یاد داد چطور میشه قرارداد دوطرفه بنویسی و به آن عمل نکنی و دیگری مجبور بشه پابند بمونه
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۱۰:۳۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
وقتی هیچ رقابتی در بازار خودرو وجود ندارد هیچ کس حق حرف زدن در مورد قیمت رقابتی ندارد بازار خوردرو به شدت انحصاریست و تولید کنندگان با کاهش تولید و عرضه قیمتهارو فضایی میکنن
خودرو های از رده خارج تولید داخل چند برابر قیمت خودروهای روز دنیا رو دارن که با بالاترین کیفیت و امکانات عرضه میشوند
۴۰ ساله مردم هزینه انحصار در بازار خودرو رو دارن پرداخت میکنند تا کی قراره مافیای انحصار از هم گسیخته بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
قراربود که همه چیز‌ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
قراربود که همه چیز‌ارزون بشه،گرون دارن می کنن خود این مسولین هم که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۱ دی ۱۳۹۹
مردم ساکت هستن شما سو استفاده کنین
۱۲
آخرین اخبار