شایعه‌هایی که برای خرید گوشی‌های گران دست به‌دست می‌شوند / با دوربین چند مگاپیکسلی کارتان راه می‌افتد؟

این یک باور عمومی در میان عکاسان غیرحرفه‌ای موبایل است که مگاپیکسل بیشتر به معنای کیفیت بهتر تصویر است، اما واقعیت این چنین نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از زمانی که دوربین به یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های فروش گوشی‌های هوشمند تبدیل شده، تأکیدات زیادی روی تعداد مگاپیکسل دوربین آن‌ها شده است. اگر از مردم بپرسید که چه چیزی باعث می‌شود دوربین تلفن‌همراه عالی باشد، اکثریت احتمالاً تعداد مگاپیکسل آن را می‌گویند.

اگر منصفانه بخواهیم بگوییم، آن‌ها اشتباه نمی‌کنند. مگاپیکسل یکی از مواردی است که یک دوربین گوشی هوشمند خوب را از یک دوربین بد متمایز می‌کند. بنابراین، جای تعجب نیست که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند این‌قدر روی آن‌ها تأکید دارند. درواقع امروز می‌بینیم برخی از برند‌های معروف گوشی‌های هوشمند دوربین‌هایی با تعداد مگاپیکسل بالا همچون ۴۸، ۶۴ و حتی ۱۰۸ را ارائه می‌کنند.

اما آیا واقعاً مهم است که دوربین یک تلفن همراه چند مگاپیکسل دارد؟ و اگر چنین است، چه مقدار کافی است؟

مگاپیکسل چیست؟

شایعه‌هایی که برای خرید گوشی‌های گران دست به‌دست می‌شوند / با دوربین چند مگاپیکسلی کارتان راه می‌افتد؟

به تعداد عناصر کوچک تصویر «پیکسل» گفته می‌شود که یک تصویر دیجیتالی را تشکیل می‌دهند. یک میلیون پیکسل به‌عنوان یک مگاپیکسل شناخته می‌شود؛ بنابراین یک عکس ۱۲ مگاپیکسلی از دوازده میلیون پیکسل ساخته شده است.

هر سنسور به بخش‌های بسیار کوچکی تقسیم می‌شود که به هر واحد از آن‌ها یک فوتوسایت (Photosite) می‌گویند. هر فوتوسایت معادل با یک پیکسل در تصویر است. هر سنسور از چند میلیون فوتوسایت تشکیل شده که نور را برای تولید تصویر جذب می‌کنند.

شایعه‌هایی که برای خرید گوشی‌های گران دست به‌دست می‌شوند / با دوربین چند مگاپیکسلی کارتان راه می‌افتد؟

مگاپیکسل و کیفیت تصویر

این یک باور عمومی در میان عکاسان غیرحرفه‌ای موبایل است که مگاپیکسل بیشتر به معنای کیفیت بهتر تصویر است، اما واقعیت این نیست، حداقل نه به‌طور کامل.

مشخصات دیگری از دوربین گوشی‌های هوشمند مانند سنسور، اندازه پیکسل و لنز‌ها وجود دارد که به کیفیت تصویر کمک می‌کنند. اما با توجه به روشی که دستگاه‌های عکاسی دیجیتال در گذشته به بازار عرضه می‌شدند، کاربران تصور می‌کردند که مگاپیکسل بیشتر به معنای کیفیت تصویر بهتر است.

شاید در حوزه دوربین گوشی‌های هوشمند، کاربران این باور نادرست را داشته باشند که هرچه تعداد مگاپیکسل دوربین گوشی هوشمند بیشتر باشد، کیفیت عکس‌ها به عکس‌های گرفته‌شده با دوربین‌های دیجیتال «دی‌اس‌ال‌آر» DSLR نزدیک‌تر است.

چگونه تعداد مگاپیکسل روی تصویر تأثیر می‌گذارد؟

بدون شک تعداد مگاپیکسل‌های یک دوربین گوشی هوشمند بر تصاویر خروجی از دوربین تأثیر زیادی می‌گذارد. این تأثیر را می‌توان در کیفیت و وضوح تصویر مشاهده کرد. دوربینی که مگاپیکسل زیادی دارد، تصاویری با وضوح بالا تولید می‌کند. هرچه وضوح تصویر بالاتر باشد، جزئیات تصاویر نیز ریزتر خواهد بود. عکس‌های با وضوح بالا را می‌توان بدون نگرانی از افت کیفیت تصویر (pixelation) در اندازه‌های بزرگ چاپ کرد.

شایعه‌هایی که برای خرید گوشی‌های گران دست به‌دست می‌شوند / با دوربین چند مگاپیکسلی کارتان راه می‌افتد؟

افت کیفیت تصویر نتیجه گرفتن عکس و بزرگنمایی بیش‌ازحداکثر اندازه آن است که درنتیجه تصویر صاف و واضح به نظر نمی‌رسد.

هرچه تعداد مگاپیکسل یک تصویر کمتر باشد، هنگام چاپ یا نمایش با کیفیت مطلوب، اندازه فیزیکی آن کوچک‌تر است. برای چاپ یا نمایش نسخه بزرگی از آن، باید تصویر را بزرگ کنید که بدون شک باعث افت کیفیت تصویر خواهد شد.

از طرف دیگر می‌توان از دوربین‌هایی با مگاپیکسل کمتر کیفیت تصویر بهتری دریافت کنید، البته به‌شرط اینکه پیکسل‌ها به‌اندازه کافی بزرگ باشند. برخی از عوامل تعیین‌کننده کیفیت تصویر وضوح، روشنایی و کم‌ترین حد نویز دیجیتال است. تصاویری که از سنسور‌هایی با پیکسل‌های بزرگ ایجاد می‌شوند، اغلب این عوامل را دارند.

بنابراین، ازآنجاکه پیکسل‌های بزرگ‌تر نور بیشتری را جذب می‌کنند، ممکن است دوربینی با مگاپیکسل کمتر عکس بزرگی تولید نکند، اما به‌احتمال‌زیاد در شرایط نوری کم عملکرد بهتری خواهد داشت.

شایعه‌هایی که برای خرید گوشی‌های گران دست به‌دست می‌شوند / با دوربین چند مگاپیکسلی کارتان راه می‌افتد؟

درنتیجه اگر شما فقط نیاز به چاپ یا نمایش تصاویر در مقیاس کوچک‌تر دارید، به‌عنوان‌مثال هنگام اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی یا چاپ عکس کوچک، پس یک دوربین تلفن‌همراه با تعداد مگاپیکسل متوسط ​​کاملاً عالی است.

تأثیر سنسور روی مگاپیکسل

سنسور بزرگ به‌طورکلی به معنای وضوح بیشتر است، زیرا شما می‌توانید پیکسل‌های بیشتری را روی آن قرار دهید. سنسور‌های بزرگ‌تر همچنین در نور کم با نویز کمتر و دامنه دینامیکی بالا عملکرد بهتری دارند.

چرا؟ زیرا سنسور‌های بزرگ می‌توانند پیکسل‌های بزرگ‌تری در خود جای دهند. درست مانند این‌که یک سطل بزرگ می‌تواند زیر باران آب بیشتری را در خود جای دهد، پیکسل‌های بزرگ نیز قادر به جذب نور بیشتری هستند. هرچقدر پیکسل‌ها بتواند فوتون‌های نوری بیشتری جذب کنند، دوربین در شرایط نوری کم عملکرد بهتری دارد.

بدیهی است که هرچه اندازه پیکسل‌ها بزرگ‌تر باشد فضای بیشتری را روی سنسور اشغال می‌کنند؛ بنابراین در صورت مقایسه دو گوشی هوشمند با سنسور‌های یکسان، گوشی دارای دوربین ۱۲ مگاپیکسلی می‌تواند از حساسیت نوری بهتر، تصاویر روشن‌تر و نویز کمتری نسبت به دوربین ۲۰ مگاپیکسلی برخوردار باشد. بااین‌حال دوربین ۲۰ مگاپیکسلی دارای یک تصویر بزرگ‌تر و با جزئیات بیشتر است، البته ممکن است تا حدودی نویز دار باشد.


بیشتر بخوانید

چند مگاپیکسل کافی است؟

چند مگاپیکسل برای دوربین گوشی‌های هوشمند کافی است؟ این سؤال شبیه به این است که بپرسیم چه‌تعداد آجر برای ساختن یک خانه کافی است. این موضوع به‌اندازه خانه، اندازه آجر‌ها و طرح خانه‌ای که می‌سازید بستگی دارد.

اگر در حال ساخت خانه‌ای بزرگ با جزئیات معماری فوق‌العاده زیبا هستید (نسبت به ساخت خانه‌ای کوچک و ساده)، به آجر‌های کوچک‌تر و زیادی احتیاج دارید. همین مورد در مورد مگاپیکسل‌های دوربین‌های گوشی‌های هوشمند صدق می‌کند. همه این‌ها به‌اندازه سنسور (خانه)، اندازه پیکسل‌ها (آجرها) و آنچه سازنده برای دوربین می‌خواهد بستگی دارد (طراحی).

به‌عنوان‌مثال، اگر یک شرکت سازنده گوشی هوشمند تصمیم بگیرد که دوست دارد دوربین دستگاه خود بیشتر از تصاویر با وضوح فوق‌العاده بالا روی حساسیت به نور تمرکز کند، پیکسل‌های بزرگ‌تری روی سنسور خود قرار خواهند داد.

شایعه‌هایی که برای خرید گوشی‌های گران دست به‌دست می‌شوند / با دوربین چند مگاپیکسلی کارتان راه می‌افتد؟

تعداد مگاپیکسلی که می‌تواند به‌اندازه کافی در نظر گرفته شود، واقعاً به شما و آنچه می‌خواهید با عکس‌های خود انجام دهید بستگی دارد. اگر می‌خواهید عکس‌ها را برای خود نگه دارید یا آن‌ها را چاپ کرده و با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید، دیگر نیازی نیست که نگران داشتن دوربینی با مگاپیکسل‌های زیاد باشید.

تمام آنچه شما نیاز دارید یک گوشی با دوربین خوب و یک چاپگر عکس خانگی است که می‌تواند چاپ تصاویر خوبی را به شما ارائه دهد.

اگر عکاسی با گوشی‌های هوشمند برای شما چیزی بیش از یک سرگرمی گاه‌به‌گاه نیست و شما تصاویر را برای خود نگه می‌دارید یا فقط آن‌ها را با چند نفر از دوستان و خانواده خود به اشتراک می‌گذارید، ممکن است دریابید که حتی یک دوربین موبایل ۸مگاپیکسلی نیز می‌تواند تمام نیاز شما را برآورده کند.

اگر می‌خواهید عکس‌های خود را بفروشید یا آن‌ها را با سایز بزرگی چاپ کنید و پوستر بسازید، حتی یک دوربین موبایل با ۱۲ یا ۱۶ مگاپیکسل یا بیشتر نیز برای شما مناسب خواهد بود.

اما این روز‌ها دوربین‌های اصلی گوشی‌های هوشمند بیشتر از این ارقام مگاپیکسل دارند. به نظر می‌رسد گوشی‌های هوشمند نیازی به ۴۰ مگاپیکسل یا بیشتر ندارند. در حقیقت برخی از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار شرکت‌های محبوب به‌ندرت از ۱۲ یا ۱۶ مگاپیکسل فراتر می‌روند و بااین‌حال عکس‌های خارق‌العاده‌ای نیز تولید می‌کنند.

چرا بعضی از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند مگاپیکسل زیادی دارند؟

در گذشته، دلیلی که برخی از شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند دوربین‌های خود را به مگاپیکسل زیاد مجهز می‌کردند این بود که هنگام برش یا گسترش تصویر، بزرگنمایی دیجیتال کیفیت عکس را بیش‌ازحد پایین نبرد.

شایعه‌هایی که برای خرید گوشی‌های گران دست به‌دست می‌شوند / با دوربین چند مگاپیکسلی کارتان راه می‌افتد؟

امروزه بسیاری از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند پیشرفته دارای بزرگنمایی نوری هستند و به لطف دوربین‌های پریسکوپ، برخی از آن‌ها می‌توانند تا ۵ برابر بزرگنمایی نوری داشته باشند. بااین‌حال، آن‌ها هنوز هم برای بزرگنمایی ترکیبی و بزرگنمایی دیجیتال به مگاپیکسل‌های بالا متکی هستند.

اما اگر صادقانه بخواهیم بگوییم، همه این‌ها یک تکنیک بازاریابی است. ایده وجود مگاپیکسل بالا روی دوربین گوشی هوشمند برای برخی از افراد هیجان‌انگیز است. تولیدکنندگان نیز از این روش برای جلب مردم در خرید محصولشان استفاده می‌کنند.

مگاپیکسل دوربین موبایل در مقابل مگاپیکسل دوربین‌های دیجیتال DSLR

یک دوربین معمولی با وضوح ۲۴ مگاپیکسل تصاویر باکیفیت بهتری نسبت به هر گوشی هوشمند با وضوح یکسان تولید می‌کند. چرا؟ عمدتاً به دلیل سنسور بسیار بزرگ‌تر است.

یک سنسور معمولی فول فریم دوربین دیجیتال دی‌اس‌ال‌آر، دارای ابعاد ۳۶ در ۲۴ میلی‌متر است، درحالی‌که یک سنسور متوسط ​​برای گوشی‌های هوشمند حدود ۴ الی ۵،۵ میلی‌متر است. این بدان معناست که یک سنسور دوربین دی‌اس‌ال‌آر فول فریم دارای مساحتی حدود ۴۰ برابر بزرگ‌تر از سنسور گوشی هوشمند است.

شایعه‌هایی که برای خرید گوشی‌های گران دست به‌دست می‌شوند / با دوربین چند مگاپیکسلی کارتان راه می‌افتد؟

اگر به مقایسه ۲۴ مگاپیکسلی بین دوربین دیجیتال و دوربین گوشی‌های هوشمند نگاهی بیندازیم، این بدان معنی است که هر دو سنسور با وجود اختلاف اندازه، ۲۴ میلیون پیکسل دارند. اما تفاوت این است که سنسور بزرگ‌تر پیکسل‌های بزرگ‌تری نیز برای پر کردن سطح آن دارد. از طرف دیگر، سنسور کوچک‌تر باید همان مقدار پیکسل را در یک منطقه بسیار کوچک قرار دهد، به این معنی که پیکسل‌ها باید بسیار ریز باشند.

درنهایت آیا مگاپیکسل واقعاً مهم است؟

بله، تعداد مگاپیکسل گوشی هوشمند شما مهم است، زیرا حکایت از جزئیات تصاویر آن دارد. بااین‌حال، مگاپیکسل تنها چیزی نیست که اهمیت دارد، مواردی مانند اندازه سنسور و اندازه پیکسل نیز باید در نظر گرفته شوند.

منبع:آنا
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۵:۳۸ ۱۰ دی ۱۳۹۹
نوع سنسور -کیفیت لنز-نوع فوکوس-اندازه سنسور و از همه مهمتر آشنایی عکاس به عکسبرداری و شرایط نوری ثبت هر عکس در لحظه های متفاوت میتواند مهم و حیاتی باشد.
دوربین خوب در دستان شخص اشتباه مثل دوربین ضعیف در دستان هنرمند هم نیست چه بسا هنرمند عکاسی عکسهایی با دوربین ضعیف بگیرد که دیدنی باشد و همه به مهارت عکاس برمیگردد
آخرین اخبار