فعالیت ۵۴ باب کتابخانه عمومی در چهارمحال و بختیاری

طی چهار سال گذشته، تعداد کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری از ۳۸ باب به ۵۴ باب رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرهاد خلیل مقدم مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در آغاز دولت دوازدهم ۳۸ باب کتابخانه در این استان وجود داشت گفت: با راه‌اندازی کتابخانه عمومی شهر نافچ شهرستان شهرکرد در آبان امسال، تعداد کتابخانه‌های عمومی استان به ۵۴ باب افزایش یافت.

او افزود: پارسال برای راه‌اندازی کتابخانه عمومی در هشت شهر بدون کتابخانه استان برنامه ریزی شد که با گشایش کتابخانه در شهر هارونی، نافچ و پردنجان در سال ۹۹ مردم این شهر‌ها از خدمات این کتابخانه‌ها بهره‌مند شدند.


بیشتر بخوانید


خلیل‌مقدم اضافه کرد: در صورت به پایان رسیدن عملیات عمرانی ساختمان کتابخانه‌ها در سردشت و دستنا، این دو منطقه نیز تا پایان امسال دارای کتابخانه می‌شوند.

او اعتبارات تخصیص یافته برای امور کتابخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری در سال ۹۹ را ۹ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با وجود جهش روی‌ داده در تخصیص اعتبارات به این نهاد فرهنگی در سال‌های اخیر، همچنان منابع مالی برای خرید کتاب‌های تولیدی مؤلفان استانی محدود است و در صورت کمک خیرین و یا اختصاص اعتبارات بیشتر می‌توان آثار نویسندگان استان را برای استفاده دوستداران کتاب در مخزن تمامی کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری قرار داد.

خلیل مقدم همچنین به فرصت‌های ایجادشده در فضای مجازی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرد و افزود: شیوع ویروس کرونا موجب شد تا مجموعه کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی با ایده‌پردازی و اجرای برنامه‌های خلاقانه، شبکه ارتباطی فعالی را برای معرفی کتاب و اجرای مسابقات کتاب‌خوانی و فرهنگی در فضای مجازی ایجاد کنند.

او یکی از مهم‌ترین طرح‌های خلاقانه این نهاد را اجرای طرح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای دانست و اضافه کرد: این طرح برای نخستین بار در کشور با هدف ارائه مطلوب‌تر خدمات به مردم ساکن در حاشیه شهر‌ها و مناطق کمتر برخوردار، فراهم کردن زمینه دسترسی آسان اقشار مختلف به کتاب و کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی از آبان امسال در شهرستان لردگان به اجرا درآمد.

خلیل مقدم ادامه داد: طرح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای به‌عنوان طرحی ملی پذیرفته‌شده است و به‌زودی در سراسر کشور نیز به اجرا درمی‌آید.

او افزود: در این طرح به‌جای ساخت کتابخانه و یا راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار، کانکس‌هایی در مناطق کمتر برخوردار و حاشیه شهر‌ها جانمایی شده و در آن‌ها، خدمات کتاب‌خانه‌ای به مردم ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.