در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افزایش آب چاه و قنوات اثر مثبت اجرای عملیات آبخیزداری

مدیر کل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت: افزایش آب چاه، چشمه و قنوات، مهاجرت معکوس به روستا‌ها و امنیت غذایی کشور از تاثیرات مثبت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری است.

هوشنگ جزی مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر تخصیص سالانه ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه تعهد داشتیم که سالانه ۲ میلیون هکتار به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص یابد که متاسفانه به علت کمبود اعتبار تاکنون ۵۰ درصد آن محقق شده است.

وی افزود: برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۱۰ میلیون هکتار به طور متوسط سالانه ۲ میلیون هکتار، رقمی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال باید به اجرای پروژه‌ها اختصاص یابد.

جزی ادامه داد: با تخصیص اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری، در سطحی معادل ۳۰ میلیون هکتار عملیات اجرایی را انجام دادیم.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۴۰ درصد برنامه ششم توسعه به علت نبود اعتبارات اجرا نشده است، بیان کرد: تاکنون ۵۰ درصد برنامه ششم توسعه محقق شده و پیش بینی می‌شود تا شروع برنامه هفتم ۱۰ درصد دیگر برنامه محقق شود که با این وجود ۴۰ درصد برنامه را نتوانستیم انجام دهیم.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه در سطحی معادل ۱۴ تا ۱۵ میلیون هکتار مطالعات آماده اجرا داشتیم، گفت: در برنامه هفتم توسعه همانند برنامه ششم مطالعات اجرایی داریم که تنها باید اعتبارات ویژه به این اجرای پروژه‌ها تخصیص داده شود.

به گفته وی، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اثرات ملموسی در بحث سیل و فرسایش خاک دارد به طوریکه اجرای این عملیات  در هر منطقه‌ای اثرات خود را گذاشته است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری، تضمین امنیت غذایی کشور را در بر دارد، اظهار کرد: طرح‌های آبخیزداری به عنوان مدیریت جامع حوزه آبخیز در حفظ پوشش جنگل و مرتع و کنترل رسوب تاثیر بسزایی دارد.

به گفته جزی، اجرای طرح آبخیزداری منجر به افزایش نفوذ آب و حفظ خاک، افزایش آب قنوات، کنترل نفوذ آب و جلوگیری از تبخیر و افزایش آب‌های زیرزمینی می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کنترل سیلاب تنها به خاطر ناکارآمدی مدیریت آب نیست، بیان کرد: براین اساس در کنار مدیریت آب، حفظ پوشش گیاهی در بالادست‌ها، جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری‌ باید انجام شود.

جزی با تاکید بر این مسئله که کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نباید به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص یابد، بیان کرد: با احتساب تورم نباید کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان در سال به اجرای این پروژه‌ها  در برنامه هفتم توسعه تخصیص یابد.

وی با اشاره به اینکه موضوع فرونشست زمین و سیل چند وجهی است، بیان کرد: فرونشست زمین ارتباط مستقیمی با کاهش سطح سفره آب‌های زیرزمینی، فروچاله‌ها و فرونشست زمین دارد، اما به طور کلی فرونشست زمین بیشتر در آبخوان‌ها و دشت‌ها اتفاق می‌افتد که مدیریت دشت‌ها و آبخوان‌ها به طور مستقیم با وزارت نیرو است و در ارتباط با بهره‌وری از آب‌های زیرزمینی مسئولیت مستقیمی نداریم.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها با تاکید بر مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در برنامه هفتم توسعه کشور بیان کرد: در برنامه هفتم ‌توسعه باید به برنامه مدیریت حوزه‌های آبخیز توجه کرد تا انسجام هماهنگ در مدیریت حوزه‌های آبخیز به وجود آید چرا که منظور تنها مدیریت آب نیست.

جزی ادامه داد: با وجود آنکه فکر می‌کنیم مدیریت یکپارچه آب مشکلات را حل می‌کند، برای همین تصمیم می‌گیریم که یک‌جا آب را نگه داریم یا جای دیگر آب را انتقال دهیم که این موضوع یک اشتباه راهبردی است که در حوزه‌های آبخیز باید به آن توجه کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تا ۷۰ درصد خسارت سیل را کاهش می‌دهد، افزود: اجرای این عملیات  حداقل تا ۹ تن در هکتار فرسایش خاک را کاهش می‌دهد که رقم بزرگی است.

جزی در پایان تصریح کرد: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در امنیت غذایی، افزایش آب چشمه ها، چاه و قنوات و همچنین مهاجرت معکوس به روستاها تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار