روزی به نام جزیره مقاومت/ خارگ، گوهر یکتای خلیج فارس

مسئولان خارگ ۱۵ دی را به پاسداشت دلاوری‌ها و رشادت‌های صورت گرفته برای حفظ این جزیره از هجمه بیگانگان روز خارگ نامیده‌اند؛ روزی که یادآور اخراج هلندی‌ها از این جزیره است.

روزی به نام جزیره مقاومت/ خارگ، گوهر یکتای خلیج فارسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، جزیره مرجانی خارگ حدود یک میلیون سال پیش بر اثر حرکات تحت الارضی به وجود آمده است.

طول این جزیره حدود ۸ کیلومتر و عرض آن ۴ کیلومتر است و حدود ۳۵ کیلومتر از گناوه و ۵۷ کیلومتر از بوشهر فاصله دارد. ارتفاع جزیره از سطح دریا حدود ۳ متر و آب و هوای آن مرطوب است.

این جزیره از نظر تقسیمات کشوری از توابع شهرستان بوشهر است.

  به علت نزدیکی به مناطق نفتخیز، موقعیت خوب دریایی و عمق مناسب برای پهلوگیری نفتکش‌های عظیم، جزیره خارگ مناسب‌ترین مکان برای صدور و بارگیری نفت خام تشخیص داده شد و پس از عقد قرارداد با کنسرسیوم نفت، در سال ۱۳۳۷ نخستین اقدامات ساخت اسکله‌های بارگیری و مخازن ذخیره سازی نفت خام در آن آغاز شد و اولین قطره نفت خام در سال ۱۳۴۰ وارد این جزیره شد.

شاید به همین دلیل است که بیشتر مردم، خارگ را منطقه‌ای نفتی می‌دانند. اما این جزیره پیش از آن که منطقه نفتی شود، سکونتگاه مردمی بوده که از دیرباز در آن می‌زیسته‌اند.

جزیره خارگ خود ایران کوچکی است. علاوه بر ساکنان بومی جزیره، کارکنان صنعت نفت از نقاط مختلف کشور در این جزیره زندگی می‌کنند. برخی از این افراد خانواده‌هایشان هم در جزیره کنارشان هستند.

نگاه طمع آلود بیگانگان به جزیره خارگ

موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی این جزیره به آن جایگاهی خاص بخشیده است و به همین علت همیشه نگاه طمع آلود بیگانگان به آن دوخته بود.

هلندی‌ها در اواسط قرن هجدهم میلادی در پی تلاش برای حضور در خلیج فارس در خارگ مستقر شدند.


بیشتر بخوانید


میرمهنا اهل بندر ریگ شهرستان گناوه که در واپسین سال‌های فرمانروایی نادرشاه افشار، حاکم بندر ریگ و رود حله و جزیره خارگ بود، حضور بیگانگان را در این دیار تاب نیاورد و تمام همت خود را به کار بست تا بتواند بیگانگان را از خارگ بیرون سازد.

اخراج هلندی‌ها از خارگ

او سرانجام در ژانویه سال ۱۷۶۶ میلادی مصادف با ۱۵ دی ۱۱۴۴ هجری شمسی، قلعه موسلستاین هلندی‌ها در جزیره خارگ را به تصرف خود در آورد و این نیرو‌های اشتغالگر را از مقر مرکزی آنان اخراج کرد.

چندی پیش در جلسه شورای فرهنگ عمومی جزیره خارگ تصویب شد که به این مناسبت و همچنین سالروز شهادت سردار رنجبر از شهدای هشت سال دفاع مقدس این جزیره، ۱۵ دی به عنوان روز خارگ نامیده شود.

امروز به همین مناسبت در این جزیره مراسمی برگزار شد.

خارگ، نماد وحدت و مقاومت

بخشدار ویژه خارگ  در گفت‌وگو با خبرنگار ما، این جزیره را نماد وحدت و مقاومت خواند و گفت: در این جزیره شیعه و سنی، بومیان و کارکنان شرکت نفت با وحدت در کنار هم زندگی می‌کنند و در زمان دفاع مقدس همگی ایثارگرانه در مقابل هجمه دشمن ایستادگی کردند.

ناصر ابراهیمی، خارگ را مشهد شهیدانی عنوان کرد که برای در امان ماندن این جزیره از گزند دشمن بعثی، در سال‌های جنگ تحمیلی جان خود را در کف اخلاص نهادند و فداکارانه از این خاک دفاع کردند.

او ادامه داد:  در سال‌های دفاع مقدس در حالی که خارگ هیچ روزی را بدون بمباران (۲۸۳۸ روز بمباران) سپری نکرد، مجاهدت مردم بومی جزیره و کارکنان صنعت نفت اجازه نداد حتی یک روز صادرات نفت کشور متوقف شود.

بخشدار ویژه خارگ  بیان کرد: این جزیره ۳۱۹ شهید را در سال‌های دفاع مقدس تقدیم کرده است که از این تعداد ۳۵ نفر هم آغوش خاک جزیره‌اند.

ابراهیمی تاکید کرد: رشادت‌های صورت گرفته در آن سال‌ها باید به گوش همه ایرانیان برسد.

او سپس با اشاره به اینکه امروز نخستین مراسم بزرگداشت روز خارگ در این جزیره برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به شرایط کرونایی، مراسم با رعایت اصول بهداشتی برگزار شد و شناورهای نظامی و صیادی با رژه دریایی ضمن گرامیداشت این روز، خاطره سال‌های دفاع مقدس را که صیادان در کنار نیروهای مسلح برای دفاع از جزیره مجاهدت می‌کردند، زنده کردند.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.