فغانپور: با شستا توافق کرده بودیم که بدهی فدراسیون ریالی و اقساطی پرداخت شود

رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال درباره استقراض فدراسیون از شرکت شستا برای پرداخت مطالبات مارک ویلموتس توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  صفی الله فغانپور، رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال درباره طلب ۷ میلیون یورویی فدراسیون فوتبال در فیفا و نقش تحریم‌ها در بلوکه شدن این پول اظهار کرد: بیش از ۷ میلیون یورو از فیفا طلب داریم و این پول متعلق به خود فدراسیون است، نه باشگاه ها. تعهدات باشگاه‌ها را سازمان لیگ انجام می‌دهد و این مبلغ ارتباطی به باشگاه‌ها ندارد. فیفا در هر مرحله مبلغی را برای فدراسیون‌ها در نظر می‌گیرد. به عنوان نمونه در دوران شیوع کرونا، فیفا به فدراسیون‌های عضو کمک مالی کرد. این نهاد به تناسب زمان و شرایط، پولی را برای فدراسیون‌ها در نظر می‌گیرد.  

دبیران کل فیفا و AFC گفتند که بانک‌های ما نمی‌توانند هیچ گونه مراوده مالی با فدراسیون فوتبال ایران داشته باشند

فغانپور در ادامه گفت: مردم تا کنون بار‌ها شنیده اند که ما به خاطر تحریم‌ها نتوانستیم به تعهداتمان عمل کنیم و اکنون این سوال برای آن‌ها پیش آمده که مگر تحریم‌ها اکنون اعمال شده اند؟ در طول ۴۰ سال گذشته، ایران همیشه با تحریم مواجه بوده و مردم می‌گویند چرا فدراسیون فوتبال در این مقطع بحث تحریم‌ها را مطرح می‌کند. در پاسخ باید بگویم که ما در گذشته حقوق مربیانی مانند کی روش را از طریق AFC و فیفا پرداخت می‌کردیم.  

رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال گفت: در خصوص پرداختی‌های فدراسیون به ویلموتس ۲ نامه وجود دارند که در یکی از آن‌ها دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده به دلیل اعمال تحریم‌های جدید، بانک‌های ما (AFC) امکان انتقال هیچ پولی به سفارت جمهوری اسلامی را ندارند. این نامه در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ برای ما ارسال شده است. دبیرکل فیفا هم در نامه دیگری اعلام کرده است که با توجه به تحریم‌های بین المللی علیه ایران، تمام شرکای بانکی فیفا هرگونه پرداختی مرتبط به ایران که شامل تراکنش‌های مستقیم، غیر مستقیم و نقدی می‌باشند را متوقف کرده اند؛ بنابراین تحریم‌های جدید مربوط به ۴۰ سال گذشته نیست و تحریم‌های جدیدی است که براساس آن بانک‌ها مراودات مالی خود با فدراسیون فوتبال را قطع کرده اند.

او افزود: دقیقا از زمانی که باید مطالبات فیفا را پرداخت می‌کردیم، نامه‌های زیادی به فیفا زدیم تا از منابع مالیمان در این نهاد استفاده کنیم. شاید بیش از ۱۰ بار به فیفا نامه زدیم و آن‌ها هم نامه‌هایی برای ما فرستادند. همچنان در این زمینه مشکل داریم و برای پرداخت دستمزد اسکوچیچ هم به فیفا نامه زدیم. فیفا نمی تواند چمدانی برای ما پول بفرستد و در نامه هم اشاره کرده است که امکان پرداخت نقدی وجود ندارد. مطالبات ما در فیفا قطعی است، اما این نهاد نمی‌تواند پول ما را تحویل دهد.  

ویلموتس هم به دلیل تحریم‌ها هنوز نتوانسته است پولش را به صورت کامل دریافت کند

فغانپور عنوان کرد: ویلموتس در مقطعی که از ما طلب داشت، اعلام کرد در صورتی که مطالباتش را دریافت نکند، به کارش ادامه نمی‌دهد. برای گرفتن دستمزد ویلموتس به وزیر ورزش و جوانان نامه زدیم و از او تقاضای کمک کردیم. وزیر ورزش هم به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نامه زد. از طریق وزرا توانستیم از شستا ۲ میلیون یورو قرض بگیریم که البته با مصوبه ستاد ملی مقابله با تحریم‌ها این کار انجام شد. معاون رئیس جمهور هم در این زمینه دخالت داشت و ما توانستیم این پول را به حسابی که ویلموتس در ترکیه داشت، واریز کنیم.  

او در ادامه عنوان کرد: ویلموتس هم هنوز به دلیل مشکلاتی که بانک‌های خارجی با تحریم‌های ایران دارند، نتوانسته مطالباتش را دریافت کند. ویلموتس تاکنون تنها ۱۷۵ هزار یورو از مطالباتش را برداشت کرده است.

قرار شد هر زمان مطالباتمان را گرفتیم، طلب شستا را پرداخت کنیم

فغانپور در پاسخ به این سوال که قرار شد فدراسیون، مطالبات شستا را به صورت ریالی پرداخت کند یا یورویی، عنوان کرد: در نامه‌هایی که وزرای کار و تعاون و ورزش با یکدیگر رد و بدل کردند، قرار شده بود که هر زمان توانستیم مطالباتمان را از فیفا دریافت کنیم، طلب شستا را بدهیم. در مقطعی که پول را دریافت کردیم، گفتیم زمانی که پولمان را از فیفا بگیریم بدهیمان را می‌دهیم. در کنار این موضوع قرار شد یک چک تضمینی هم به شستا بدهیم. در چک‌های فدراسیون فوتبال امضا‌های رئیس فدراسیون و خزانه دار وجود دارند، اما در چکی که به شستا داده‌ایم، تنها امضای خزانه دار در آن وجود دارد و فاقد امضای رئیس و مهر فدراسیون فوتبال است.

رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال گفت: بار‌ها از مدیران شستا تشکر کردم که در آن مقطع به دادِ فدراسیون فوتبال رسیدند. تمام اعضای فدراسیون از شستا تشکر و قدردانی کردند. این که می‌گویم چِک فدراسیون فاقد مهر و امضا است، به این معنی نیست که ما بدهکار نیستیم، اما زمان تعهدات ما فرا نرسیده است. فدراسیون در آن مقطع توافقاتی داشت که بدهی‌ها را به مرور زمان در مقاطع مختلف پرداخت کنیم. پرداختی هایمان از  ۲ ماه پس از این که پول را از شستا گرفتیم،  مشخص است و به صورت اقساط از برج ۴ تاکنون ۱۶ میلیارد تومان به شستا پرداخت کرده‌ایم.

او در واکنش به این که گفته می‌شود شستا قبول نکرده است که پول به صورت قسطی پرداخت شود، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و قرار شد که پول در چند قسط به حساب شستا واریز شود. این مبلغ با توافق ۲ طرف به حساب شستا واریز شد. 


بیشتر بخوانید:


با شستا توافق کرده بودیم که بدهی فدراسیون ریالی و اقساطی پرداخت شود

او افزود: در همان زمانی که شستا به فدراسیون پول قرض داد، ۲ توافق شفاهی حاصل شد که مکتوب نیستند. یکی از این توافقات این بود که ما باید مطالباتمان را از فیفا بگیریم تا طلب شستا را بدهیم. بحث دیگری که وجود داشت این بود که ما مطالبات شستا را به صورت ریالی پرداخت کنیم. ۲ ماه پس از این که پول را دریافت کردیم، مطالبات را به صورت اقساط واریز کردیم. وقتی که شستا این اقساط را پذیرفته است، یعنی ما بر اساس همان توافق شفاهی که کرده بودیم، این کار را انجام دادیم و شستا هم آن را پذیرفت؛ زیرا در غیر این صورت باید پول فدراسیون را برمی گرداند. پس ندادن پول فدراسیون یعنی توافق وجود داشته است.  

او افزود: تا الان رقمی حدود ۱۶ میلیارد تومان به شرکت شستا پرداخت شده و پولی هم به ما پس داده نشده است. اگر دوستان قبول نداشتند که پول را به صورت ریالی دریافت کنند، باید پول را به ما پس می‌دادند. این که پول را برنگرداندند، نشان می‌دهد که توافق حاصل شده بود. ویلموتس می‌گفت که قبل از بازی با عراق تقاضای فسخ کرده است، اما بعد از آن با او مذاکره کردیم و او روی نیمکت تیم ملی نشست. بحث بین ما و ویلموتس همین است. او پذیرفته است و قبول کرد که دوباره در بازی با عراق روی نیمکت تیم ملی بنشیند.

رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: بعد از صدور حکم مبلغ ۶۸ میلیارد تومان کارشناسی کردند و ما هم به این موضوع اعتراض کردیم، اما باید بابت این اعتراض ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردیم که این اتفاق نیفتاد. در ادامه، تقاضای فرجام خواهی کردیم که هزینه دادرسی مبلغی حدود ۵۰۰ میلیون تومان است که معلوم نیست بتوانیم این رقم را پرداخت کنیم. اگر این کار صورت بگیرد پرونده پیگیری خواهد شد؛ هر چند تا پایان سال به ما فرصت داده شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۵ دی ۱۳۹۹
پس علت کاهش قیمت در بورس و ضرر من شمایید
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۵:۱۳ ۱۵ دی ۱۳۹۹
واقعا این همه کار عمرانی نیمه کاره ورزشی و غیر ورزشی که همگی محتاج پول هستند در کشور وجود دارد بعد اقایان پول بیت المال را نه پول شخصی را مثل قماربازها این بر و ان بر می پاشند واقعا کسانی که نمی توانند برای مردم کار درستی انجام دهند اینقدر برای اخرت خودشان نفرین و ناله نخرند که خداوند حق الله را شاید ببخشد ولی حق ناس را هرگز .شما هلاک کردید اخرتتون را برای پست و مقام پول!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۵ دی ۱۳۹۹
از حلقوم تاج و دوستانش پول ولیمتوس را بیرون بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۵ دی ۱۳۹۹
بدبخت بازنشسته ها وکارگران برای دندان مصنوعی ۲۰۰هزارتومان می ده پول ملت خرج بیشرفها می کنه خاک بر سر تامین اجتماعی شده یه بیچاره یک ماه پول بیمه نداشته باشه دوماه جریمه می کنه تا شارلاتانها بخورند....لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۵ دی ۱۳۹۹
این در شأن کشور شیعه امام علی علیه السلام نیست
که از بیت المال بازنشستگیان برای یک قرارداد نکبت فوتبالی
هزینه شود
Iran (Islamic Republic of)
صباغی
۱۲:۴۶ ۱۵ دی ۱۳۹۹
خیلی متاسفیم برای مسئولین تامین اجتماعی که دارن ازکیسه بیمه گذاران تامین اجتماعی سوء استفاده میکنند
پس در این همه مدت تسعیر نرخ ارز چی میشه
این همه مغلطه
واقعا شرم آوره
آخرین اخبار