خواص شگفت انگیز ترخون برای سلامت بدن

محققان می‌گویند ترخون یکی از سبزی‌های معطر است که می‌تواند سلامت را به بدن هدیه کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هلث آنلاین، "ترخون" یا "تلخون" گیاهی معطر از تیره کاسنی است که به طور گسترده در میان مردم به صورت سبزی مصرف می‌شود. در کنار طعم ویژه‌ای که این گیاه دارد، ترخون دارای خواص بی شماری برای بدن است.

براساس اعلام مرکز اطلاعات غذایی آمریکا، ترخون گیاهی با کالری پایین و سرشار از مواد مغذی مفید برای بدن است. تنها ۲ گرم ترخون خشک شده دارای ۵ کالری انرژی، و ۱ گرم کربوهیدرات است. مصرف این میزان از ترخون ۷ درصد نیاز روزانه بدن به منگنز، ۳ درصد آهن، و ۲ درصد پتاسیم را تامین می‌کند.

منگنز نقشی حیاتی در سلامت مغز، رشد، متابولیسم (سوخت و ساز بدن)، و کاهش تاثیرات مخرب اکسیداسیون ایفا می‌کند. آهن عنصر اصلی در ساخت سلول‌های خونی است و کمبود آن می‌تواند منجر به کم خونی شود که با علائمی همچون بی حالی و ضعف خود را نشان می‌دهد. پتاسیم نیز یک عنصر معدنی است که برای کارکرد صحیح قلب، عضلات، و سیستم عصبی ضروری است. تحقیقات متعدد نقش پتاسیم در کاهش فشار خون را اثبات کرده است.

گرچه میزان مصرف ترخون و مواد مغذی در آن خیلی قابل توجه نیست، اما این گیاه هنوز هم می‌تواند برای حفظ سلامتی بدن مفید باشد.

تحقیقات نشان داده است مصرف ترخون می‌تواند در کاهش قند خون موثر باشد. انسولین هورمونی است که به سلول‌های بدن اجازه می‌دهد گلوکز را جذب کنند. با این حال، برخی بیماری‌ها مانند دیابت می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود.

دانشمندان در آزمایشات خود بر روی حیوانات مشاهده کردند مصرف ترخون به میزان ۲۰ درصد باعث کاهش قند خون می‌شود. همچنین تحقیقات دیگر نشان می‌دهد مصرف یک گرم ترخون پیش از وعده صبحانه و شام می‌تواند باعث تعادل در قند خون شود.

خواص شگفت انگیز ترخون برای سلامت بدن

از سوی دیگر، بی خوابی یکی از موضوعاتی است که امروزه بسیاری از مردم از آن گلایه دارند. این موضوع می‌تواند ناشی از استرس، سبک زندگی، و تغییرات هورمونی باشد که خود خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را در فرد افزایش می‌دهد.

با این حال، شواهد علمی حاکی از آن است که مصرف ترخون می‌تواند درمان طبیعی برای مشکلات و اختلالات خواب باشد. تحقیقات بر روی موش‌ها نشان داد ترخون می‌تواند مانند یک آرام بخش عمل کرده و به داشتن الگوی خواب مناسب کمک کند.

از دیگر خواص مصرف ترخون می‌توان به افزایش اشتها، تسکین درد‌های مزمن مانند درد استخوان، خاصیت ضدباکتریایی، کاهش دهنده التهابات، و حفظ سلامت قلب اشاره کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.