امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه خواجه نصیر و پلیس راهنمایی و رانندگی

یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا امضا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در دانشکده مکانیک دانشگاه به امضای سردار کمال هادیان فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و فرهاد یزدان دوست، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی رسید.

 در این آیین یزدان دوست با بیان اینکه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در میان ۱۳ دانشگاه برتر ایران قرار دارد و نگاهش از ابتدا جامعه محور و کار آفرین بوده است، اظهار کرد: مجموعه پردیس بین الملل دانشگاه در قالب MIC مجموعه‌ای است که نگاه و هدفش تنها آموزش نبوده و با توجه به توان بالایی که در نیروهای جوان وجود دارد به دنبال رفع مشکلات است.

او افزود: در حال حاضر نگاه چند بعدی و چند جانبه بیش از هر زمانی لازم است و در این راستا با کشورهای چین و روسیه در حال تعامل هستیم تا دانشگاه‌های مشترکی را در کشورها راه اندازی کنیم که در راستای رفع نیازهای جامعه باشند.

یزدان دوست تصریح کرد: کنترل ترافیک از تخصصی‌ترین کارهای پلیس راهور است که ابعاد اجتماعی، تبعات اقتصادی و امنیتی دارد. شایسته است این شاخه از کار نیروی انتظامی که از فناورانه ترین بخش‌ها نیز است، برای رفع نیازهای خود با مراکز آموزش عالی نظیر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در همکاری باشد.

فوت سالانه ۱.۵ میلیون نفر در جهان بر اثر تصادف

کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز در این مراسم با بیان اینکه موضوع راه، انسان و ترافیک جزو چالش‌های اساسی است، اظهار کرد: مهمترین چالش بین فناوری و خودرو، ایمنی رانندگان و عابرین پیاده، راه و وسیله نقلیه است. سالانه ۱.۵ میلیون نفر در دنیا جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند و ۱۷ هزار کشته و ۳۶۵ هزار مجروح نیز آمار سالانه کشور ما بر اثر تصادفات است که ۱۵ تا ۲۰ درصد این مجروحان قادر به حرکت نیستند. گذشته از خسارتی که تصادفات برای فرد دارد، خسارت و بار مالی زیادی نیز برای دولت‌ها به همراه دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: نیاز است اقدامات آموزشی و آموزش‌های همگانی با همکاری آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، دانشگاها و به طور کلی ۱۹ دستگاه مسئول در حوزه راهور توسعه یابد تا تصادفات کاهش پیدا کنند.

او افزود: استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌ها تکلیف قانونی است. ما باید از فناوری و تجهیزات روز دنیا در ایجاد تحول سیستمی و هوشمندی استفاده کنیم و زمانی که استفاده از فناوری مدنظر قرار گیرد نقش دانشگاه‌ها پررنگ‌تر می‌شود. امروزه تلاش‌های فردی ما را به نتیجه نمی‌رساند بلکه باید هم افزایی وجود داشته باشد. همه با هم باید کار کنیم تا کنترل ترافیک، تسهیل در تردد و کاهش حوادث و تصادفات را به وجود آوریم.

او با استقبال از این تفاهم نامه خواستار عزم جدی دو طرف برای پیگیری تا حصول نتیجه نهایی شد.

در ادامه این مراسم محمد طالعی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: اهداف این تفاهم نامه ارتقای زیرساخت ایمنی و سلامت ترافیکی به منظور کاهش حوادث، بهبود سنجش رانندگان و روش‌های آموزش رانندگی، توسعه کاربرد فناوری‌های نوین پایش ترافیک و شیوه رانندگی، تعریف پروژه‌های تحقیقاتی و فناورانه مشترک در زمینه‌های مختلف است.

او ادامه داد: تعریف و اجرای طرح‌های پژوهشی و فناورانه کاربردی مشترک، حمایت از پایان نامه‌های تحقیقاتی مرتبط با مأموریت پلیس راهور، برگزاری میزگرد و همایش علمی، همکاری‌های آموزشی و تبادل اساتید برای فراگیری علوم مشترک، حمایت از فعالیت‌های مشترک در حوزه انتشار مقالات علمی و تعریف پروژه‌های کسر خدمت سربازی از دیگر زمینه‌های همکاری در این تفاهم نامه است.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: امیدواریم عزم ملی در استفاده از فناوری جهت کاهش حوادث رانندگی به وجود آید و رفتار مردم به کمک علم داده پایش شود.

در این تفاهم نامه دو طرف ملزم به استفاده از تمام امکانات طرفین اعم از امکانات علمی، فنی، نیروی انسانی، اطلاعات، تجربه و تخصص با هدف ارتقا ایمنی و سلامت در حوزه ترافیک شدند.


بیشتر بخوانید


شناسایی نقاط حادثه خیز جاده‌های کشور، تولید محتوای مناسب در راستای تعییر نگرش رانندگان بخش حمل و نقل عمومی، توسعه فناوری‌های نوین پایش شیوه رانندگی و توسعه زیر سیستم‌های تشخیص خواب آلودگی و رفتار پرخطر راننده از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار