طعم زندگی با بوی فاضلاب سهم مردم بندرعباس / آلودگی خورها و سواحل بالاتر از استاندار‌دهای زیست‌ محیطی

تخلیه پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس در خورها و نوار ساحلی این شهر ، سبب ایجاد بوی تعفن و نامطبوع شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، هر روز حدود ۸۰ هزار متر مکعب پساب تصفیه خانه فاضلاب بندر عباس روانه دریا می‌شود،فاضلابی که هم دریا را آلوده  و هم نفس بندرعباسی ها را تنگ کرده است.

شهر بندرعباس دارای پنج خور شیلات،گورسوزان، سورو، هتل امین و زندان است که هر روز حجم زیادی از پساب فاضلاب شهری از طریق آن‌ها وارد سواحل و دریا می‌شود.

اکنون خور گورسوزان به یکی از ورودی‌های اصلی فاضلاب شهری به دریا تبدیل شده است ، این خور که از بین چند محله پر جمعیت شهر عبور می کند تا به دریا برسد موجب ایجاد بوی نامطبوع در برخی محلات می شود و ساکنان این محلات را آزار می دهد.

علاوه براین مقدار بسیار زیادی از فاضلاب‌های خام و سطحی از مناطقی که در بالا دست شهر و بافت فرسوده قرار دارند نیز از طریق این خور وارد دریا می‌شود.

مسئولان اگر می توانند یک روز در محله  نخل پیرمرد زندگی کنند

یکی از ساکنان محله نخل پیرمرد بندرعباس می‌گوید: سال هاست که خور و بوی تعفن آن اهالی را کلافه کرده و انگار قرار نیست این مشکل بر طرف شود.

او گفت: مسئولان به جای برنامه ریزی های بی پایان اگر می توانند فقط یک روز در این محله زندگی کنند.

یکی از اهالی کوی آیت الله غفاری می‌گوید: شب‌ها بوی بد همه محله را می‌گیرد و با وجود بستن پنجره‌ها باز هم بوی بد استشمام می‌شود.

او می گوید دیگر نا امید شده است و نمی داند تا کی باید این وضع ادامه داشته باشد.

آلودگی سواحل در چند منطقه  بالاتر از استاندار‌دهای زیست‌محیطی است

ورود پساب فاضلاب از خور‌ها به ساحل علاوه بر ایجاد بوی بد سبب آلودگی دریا و سواحل بندرعباس نیز شده و چهره ساحل را نازیبا کرده است.

خانم سلیمی زاده، رئیس مرکز سنجش آلودگی محیط‌ زیست هرمزگان  در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: به صورت منظم و هفتگی وضعیت ساحل بندرعباس پایش و نمونه‌برداری می‌ شود و در چند منطقه که فاضلاب‌های سطحی محلات قدیمی همراه  پساب فاضلاب شهر به دریا وارد می شود میزان آلودگی سواحل بالاتر از استاندار‌دهای زیست‌محیطی است.

به گفته سلیمی زاده شاخص cod یا همان اکسیژن خواهی شیمیایی، یکی از مهمترین شاخص‌های سنجش آلودگی فاضلاب است که اکنون آلودگی پساب فاضلاب ناشی از مواد خارجی در ساحل بندرعباس ۳۰۰ میلی گرم بر لیتر است و این در حالی است که استاندارد زیست‌محیطی آب و فاضلاب بر اساس شاخص cod؛ ۱۰۰ میلی گرم بر لیتر باید باشد.

او افزود: بیش از ۲۰ نقطه عمده در بندرعباس که فاضلاب از آنجا وارد خور و سپس به دریا می‌ریزد، شناسایی شده  است که ورود حجم بالای پساب حاصل از تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس با بار آلی زیاد سبب بر هم زدن تعادل دریا و افزایش cod شاخص می‌شود.

در ساحل آلوده بندرعباس شنا نکنید 

رئیس مرکز سنجش آلودگی محیط‌زیست هرمزگان گفت: شنا درنقاط آلوده ساحل بندرعباس هم سبب ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های پوستی و روده ای، بیماری انگلی و بیماری‌های ویروسی می‌شود و توصیه می‌شود شهروندان از شنا کردن در ساحل خصوصا ساحل سورو و خواجه عطا خودداری کنند.

حال خورهای بندرعباس خوب نیست

سلیمی زاده افزود: با توجه به عوارض ناشی از آلودگی شنا در ساحل آلوده بر روی افراد ضروری است که مسئولان این موضوع را به صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی کنند و البته قرار بود از دو سال پیش پرچم‌هایی در ساحل نصب شود که با وجود وعده ها هنوز فرمانداری و شهرداری در این مورد اقدامی نکرده اند.

علت اصلی بوی نامطبوع  رها سازی فاضلاب محلات  به خور‌ها و انباشت لجن‌ها  است 

در این میان روایت شرکت  آب و فاضلاب هرمزگان از بوی تعفن خورها روایت دیگری است.

امیریان، معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:  علت اصلی بوی نامطبوع در شهر ، رها سازی فاضلاب محلات واقع در بافت فرسوده از حدود ۵۰ نقطه شهر به خور‌ها و انباشت لجن‌ها در مسیر خورهاست.

به گفته امیریان پساب فاضلاب تصفیه خانه بندرعباس از طریق لوله  مستقیم به دریا می‌ریزد و مستقیم به خور نمی‌رود که باعث بوی بد شود.

حال خورهای بندرعباس خوب نیست

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در پاسخ به این سوال که چرا آلودگی پساب فاضلاب سه  برابر حد استانداردهای زیست محیطی است ؟ می گوید حدود یک ماه است که تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس را از بخش خصوصی تحویل گرفتیم که سیستم های فنی آن دچار مشکلات متعددی است  و سعی می کنیم تا پایان امسال شاخص codبه استاندارد زیست محیطی نزدیک شود.

او لایروبی خور‌ها را وظیفه شهرداری بندرعباس عنوان می‌کند و می‌گوید در روز‌های اخیر شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان با همکاری شهرداری در حال تخلیه لجن از کف خورهاست تا بوی نامطبوع کمتر شود.

یکی از مهم ترین راهکارهای کارشناسان برای کاهش آلودگی دریا با پساب فاضلاب ،فروش پساب به بخش خصوصی برای استفاده در صنعت و یا آبیاری فضای سبز است.

مردم سه سال دیگر بوی بد را تحمل کنند

استاندار هرمزگان مرداد امسال در نشست خبری از انعقاد قرارداد انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس به صنایع غرب هرمزگان خبر داده بود.

همتی گفته بود که تا خرداد سال آینده با اجرای این طرح، پساب فاضلاب به دریا وارد نمی‌شود.

اما معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان می گوید: لوله گذاری این طرح و مراحل  اجرایی آن  حداقل سه سال زمان می برد.

امیریان گفت: قرادادی با یک بخش خصوصی بسته شده که بر اساس آن همه پساب فاضلاب تصفیه خانه به صنایع غرب بندرعباس برای استفاده در موارد صنعتی منتقل شود.

چندین سال است که در برخی فصول سال مثل تابستان و زمستان که شرجی هوا و میزان بارندگی بیشتر می شود  و در برخی مواقع که حجم ورود پساب  تصفیه خانه و فاضلاب سطحی برخی محلات به خورها و دریا افزایش می یابد ، داستان تکراری  بوی تعفن در شهر دوباره بازخوانی می شود، داستانی که تکرارش پایانی ندارد. آنچه مسلم است پایان خوش این داستان نیازمند عزم جدی مسئولان است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
مسئولین خجالت بکشید.ببینیددر همسایگی شهرهای ساحلی کشورمون دور وبر خلیج فارس؟، کشورهای کوچولوی عربی چطور دارند مردمشون رو اداره میکنند؟؟اونا هم همین آب وهوا رو تجربه میکنند ولی چطور دارند توریست جذب میکنند؟اونوقت شما فقط فکر جیب خودتونید وکشور ومردم رو فراموش کردید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
اینقدر دزد توی شهرداری بندر عباس هست ....که دیگه به این کارها نمیرسد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
اینجا ایران است ، مهد تمدن و تعهد مردم و مسوولین ، محیط زیست چیه ؟ وقتی مسوول پاسخگو نیست و فقط میگوید اعتبار نداریم ، و موارد محیط زیستی را وابسته به اعتبار میکند ، دیگر مسوول چیست ؟ برای چی میخواهیمش ، کسی که تدببر آینده مردم و منطقه تحت مسوولیتش را نمی داند و تدبیر نمی کند برای چی پست میگیرد ؟ آیا واحد های تولید کننده فاضلاب در هنگام تاسیس و یا شبکه و جمع آوری جدا از حل تولید فاضلاب هستند ؟! این موارد هم جزو آنهاست ولی فقط آن شخص ویا افراد تصمیم گیر تدبیر آینده راا نمی کنند به نظر اسمشان چیست ؟ فقط مفت خور و حق الناس بر گردنشان در دنیا و آخرت ، با بی تدبیری آیندگان را با کلی مشکل و بد بختی وهزینه برای کشور مواجه میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۳۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
باید سیستم تصویه فاضلاب شهری در بندر عباس ساخته و راه اندازی شود و فاضلاب شهریش هم از بنیان استاندارد ساخته شود تا نه دریا را آلوده کنند نه مردمان آن دیار از بوی نامطبوع آن رنج ببرند و بیماریهای مختلف بگیرند این وظیفه دولت خدمت گذار و پیگیریهای مجدانه و نظارت دقیق نمایندگان مجلس بندر عباس و شورای شهر بندر عباس و شهرداری و استانداری سازمان آب و فاضلاب بندر عباس است که می بایست از سالها قبل به این امور مهم آب و فاضلاب شهری بندر عباس رسیدگی می کردند و این مهم را سر سامان می دادند .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
دیگه اینقدر دغدغه و اعصاب خوردی برا بیکاری، اجاره، خوراک و... دارند که دیگه اعصابشون برا اینها خرد نمی کنند چون آگه مسئول مسئول بود خودش کار انجام می داد مگه بقیه کشورها از این چیزها دارن که مردم دنبال مسیولین هستند که کار انجام دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
واقعا شورش رو در آوردن دیگه هیچ جای دنیا فاضلاب رو توی دریا نمیریزند ملت داره خفه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
دولت باید کار خودش انجام بده، مردم دیگه طاقت ندارن
Iran (Islamic Republic of)
رضائی نژاد
۱۴:۳۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
لطفا به داد کل این استان برسید
این تنها گوشه ای از مشکلات هرمزگانه
پست های مهمش رو بومیا گرفتن و پست های سطح پایین و خدماتی افتاده دست بندریا
البته بیشتر این روند تقصیر خودمون هرمزگانی هاست
خدا سرنوشت هیچ قومی رو تغییر نمیده تا خودشون نخوان
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۳:۵۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
با سلام ما خانه مان سه راه برق هست از بوی دفن نمی شود درب و پنجره باز کرد به دادمان برسی خفه شدیم تو این شهر کسی نیست به درد مردم رسیدگی کند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
خخخخ پس اونایی که به فکر محیط زیست بودن و به اسم جلوگیری از آلودگی دریایی کشتی توقیف میکردن کجان؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
هروقت بری تو شهر یعنی از بو فاضلاب نمیشه نفس کشید خواهش میکنم پیگیری کنید فوری رسیدگی کنند یعنی چند سال ما بوشو تحمل میکنیم این همه سال یعنی کم بوده دیگه خدا بخیر کنه چند سال دیگه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
مملکت بی نظارت و غارت شده...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
بندر ماهشهر هم تفاوتی نداره آب هم ک بوی لجن میده و فاضلاب تصفیه شده اهوازه .فقط دلار های پتروشیمی ها رو نیاز دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
ایران به فنا رفت ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
چه عجب خبرش رفتید، بعد این همه سال واقعا نمی توانند یا نمی خواهند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
داریم خفه میشیم از این بو که توی کل شهر تاکید میکنم توی کل شهر پخشه و حتی نمیشه پنجره های خونه رو باز کرد یکاری کنید دیگه