در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ضعف خودروسازان به دلیل نقش پررنگ دولت در این صنعت

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: دولت نقش پررنگ در صنعت خودرو دارد و همین عامل باعث عقب افتادن این صنعت شده است.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:صنعت خودرو از روز اول خصوصی بود اما دولت نقش پررنگی در این صنعت دارد و همین حضور دولت در صنعت خودروسازی باعث گرفتار شدن آنها شده است. 

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد:اگر صنعت خودرو خصوصی شود قطعا عملکردشان افزایش پیدا می کند.در حال حاضر دولت جلوی بسیاری از کارکردهای صنعت خودرو را گرفته است. خودروسازان چند سالی است که بین کشمکش دولتی‌ها و بخش خصوصی گیر کرده اند.

این مقام مسئول بیان کرد:از سال ۹۴ که بحث خصوصی ‌سازی کامل صنعت خودرو مطرح شد و رئیس‌جمهور اعلام کرد که سیاست دولت او این است که صنعت خودرو خصوصی و در اختیار مردم باشد هیچ اتفاقی در این بازار رخ نداده و همچنان دولت سهم بزرگی در این صنعت دارد، اگر دولت سهم خود را در این صنعت صفر می کرد، خودروسازان کشور از خودروسازان چینی و ترکیه ای بهتر رشد می کردند. 

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به میزان درصد سهم دولت در صنعت خودرو، گفت:در حال حاضر دولت ۱۴ درصد در ایران خودرو و ۱۷ درصد در سایپا سهم دارد اما خوشبختانه درصد سهم دولت در قطعه سازی کم و حدود یک درصد است. این میزان سهام باعث شده است که دولت دست بالا را در اداره این شرکت‌ها داشته باشد و از این مسیر هر سیاستی که به نظرش درست است را به مدیران خودروساز تکلیف کند.


بیشتر بخوانید:


نجفی منش با بیان اینکه دولت با تمام تدابیری که برای حفظ منافع خودروسازان در قالب طرح های حمایتی اندیشیده است، هیچ‌گاه نتوانسته این حمایت‌ها را جامع و کامل به سرانجام برساند، گفت: دولت در برهه ای از زمان تصمیم به آزادسازی واردات گرفت اما آن را متوقف کرد، که باعث شد بازار در انحصار خودروسازان داخلی قرار بگیرد.

او ادامه داد:دولت در تصمیمی دیگر خودروسازان را از قیمت‌گذاری محصولاتشان منع کرد و حتی برنامه مشخصی برای تولید و عرضه در اختیار آن‌ها دارد. این دوگانگی، منجر به ارتقا و تعالی خودروسازی نمی شود و خودروسازان را با زیان انباشته و حتی زیان تولید همراه کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۷ دی ۱۳۹۹
دولت اگر نمیتواند باری از دوش مردم بردارد خواهشن سربار نشود.
آخرین اخبار