در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران سومین تولیدکننده گامالاگر مورد نیاز مغزه گیری در صنعت نفت و گاز

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت دستگاه گامالاگر مورد نیاز صنعت نفت و گاز شد که پیش از این، تکنولوژی ساخت آن تنها در اختیار دو کشور آمریکا و فرانسه بود.

سلمان قربانی زاده، مدیر فنی یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه آزمایش‌های بالادستی صنعت نفت و گاز، در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حوزه فعالیت ما، ارائه خدمات در زمینه آزمایش‌های نفت و گاز است؛ نمونه‌های سنگ و سیال میادین نفتی را مورد آزمایش قرار می‌دهیم و اطلاعاتی از آن‌ها کسب می‌کنیم که ارزش‌های چند میلیارد تومانی دارد.

او افزود: من مقطع کارشناسی را در دانشگاه صنعت نفت، مقطع ارشد را در دانشگاه صنعتی شریف و مقطع دکتری را در دانشگاه تهران تعلیم دیدم. پس از سپری کردن مقطع کارشناسی در رشته مهندسی نفت، موفق شدم با رتبه ۲ کنکور ارشد، وارد دانشگاه صنعتی شریف شوم؛ با توجه به این که در این مقطع یکی از فارغ التحصیلان برتر شدم، فرصت ادامه تحصیل در خارج کشور و استخدام در وزارت نفت بر اساس قوانین را نیز داشتم.

قربانی زاده ادامه داد: گزینه‌ای که من و یکی دیگر از دوستانم که اکنون مدیرعامل شرکت است انتخاب کردیم، این بود که در داخل کشور یک شرکت دانش بنیان را راه اندازی کنیم. زمانی که این شرکت را در سال ۹۲ تاسیس کردیم، ۲ نفر بودیم، اما اکنون تعدادمان به ۲۰ نفر رسیده است.

او بیان کرد: ما در این مدت توانستیم بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز برای این آزمایش‌ها را خودمان بسازیم و در واقع آن‌ها را بومی سازی کردیم. از جمله دستگاه‌هایی که موفق به بومی سازی آن‌ها شدیم، دستگاه گامالاگر است که پیش از این، تنها توسط دو کشور آمریکا و فرانسه تولید می‌شد.


بیشتر بخوانید


کاربرد گامالاگر چیست؟

این نخبه نفتی درباره کاربرد‌های این دستگاه اظهار کرد: به وسیله این دستگاه، پس از این که نمونه‌های سنگ وارد آزمایشگاه می‌شود، در اولین مرحله خواص آن‌ها را اندازه گیری می‌کنیم تا مشخص شود که دقیقا چه موادی در این نمونه وجود دارد و این که مکان دقیق قرارگیری این مواد، در کدام قسمت چاه است.

او درباره سایر فعالیت‌ها و تجهیزات بومی سازی این مجموعه دانش بنیان، گفت: سری دوم آزمایش‌هایی که روی این نمونه‌ها انجام می‌دهیم، آزمایش‌های ویژه‌ای هستند که توسط آن ها، تراوایی نسبی و فشار مویینگی اندازه گیری می‌شود. این آزمایش‌ها کمک می‌کنند که متوجه شویم به چه میزان و سرعتی باید از یک میدان نفتی تولید کنیم.

قربانی زاده تصریح کرد: انجام دقیق این آزمایش‌ها باعث می‌شود که تولید صیانتی داشته باشیم؛ یعنی با کمترین هزینه، می‌توانیم بیشترین میزان بازیافت را از مخزن زیرزمینی نفت یا گاز انجام دهیم که این آزمایش‌ها اکنون در داخل ایران و شرکت ما وجود دارد.
او افزود: دستگاه تراوایی نسبی، شرایط مخرن زیرزمینی را تحت دما و فشار شبیه سازی می‌کند؛ ممکن است که برخی ریزقطعات آن وارداتی باشد، اما تکنولوژی ساخت آن، بومی سازی شده است.

این مدیرفنی ادامه داد: دستگاه اندازه گیری فشار مویینگی با استفاده از سانتریفیوژ نیز، ساخت یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان داخلی است که ما با استفاده از آن و در سرعت ۲۰ هزار دور بر دقیقه، شرایط زیرزمینی را شبیه سازی می‌کنیم و فشار مویینگی سنگ‌ها را تحت دمای ۸۰ درجه سانتی گراد و فشار مخرن به دست می‌آوریم.

او اظهار کرد: یکی دیگر از کالا‌ها و دستگاه‌هایی که به شیوه دانش بنیان در داخل کشور آن‌ها را ساختیم، سیلندر‌های نمونه گیری نفت و گاز است که تحمل ذخیره سازی نمونه در شرایط دما و فشار بالا را دارد و انتقال نمونه‌ها توسط این وسیله، برای انجام آزمایش‌ها بسیار ضروری است.

قربانی زاده در ادامه گفت: یکی از آزمایش‌های معمولی، اندازه گیری میزان تخلخل سنگ است؛ دستگاهی که برای این کار استفاده می‌کنیم، نرم افزار و سخت افزار آن را خودمان به همکاری برخی شرکت‌های دانش بنیان دیگر تهیه کرده ایم و می‌توان به وسیله آن، میزان فضای خالی سنگ را اندازه گیری کرد. این دستگاه در شرایط محیطی و مخزن، ابتدا میزان عبوردهی گاز از سنگ را اندازه می‌گیرد و سپس عبوردهی آب و نفت را به عنوان آزمایش تکمیلی انجام می‌دهد.

او در پایان با تاکید بر این که با اعتماد به دانش بنیان‌ها می‌توان کشور را از همکاری شرکت‌های خارجی که در زمان تحریم ما را کنار می‌گذارند، گفت: طی این سال ها، بسیار تلاش کردیم که با وزارت نفت ارتباط موثری را برقرار کنیم تا بتوانیم از آن‌ها پروژه بگیریم، اما متاسفانه در بسیاری از موارد، با بی مهری‌هایی مواجه شدیم.

مغزه گیری فعالیتی است که انجام آن به منظور تجزیه و تحلیل زمین شناسی مانند بررسی خصوصیات سنگ مخرن از قبیل تراوایی، تخلل و وجود نفت، گاز و آب‌های زیرزمینی ضروری است. در توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز، استفاده از دانش بومی مغزه گیری به منظور جلوگیری از دستیابی رقیب به اطلاعات بخش‌های داخلی کشور ضروری است.

انتهای پیام/

برچسب ها: مغزه گیری ، وزارت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار