تقابل کاخ سفید و کنگره درباره کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که با وجود قانون منع کاهش نیروها در افغانستان توسط کنگره اما کاخ سفید روند کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان را ادامه می‌دهد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد: با وجودی که قانون منع کاهش سطح نظامیان آمریکایی در افغانستان به سطح پایین‌تر از ۴ هزار نفر بدون ارسال ارزیابی خطرات به کنگره تصویب شده است، اما روند کاهش نیرو‌ها در افغانستان ادامه می‌یابد.

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حال حاضر، هیچ فرمان جدیدی صادر نشده تا روند کاهش مشروط نیرو‌ها به ۲۵۰۰ نفر تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ را تحت تاثیر قرار دهد.

رویترز نوشت که احتمالا این اقدام پنتاگون موجب خشم نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات در مخالفت با کاهش بیشتر نیرو‌ها و تجدید نگرانی درباره تحقیر کردن کنگره توسط دولت ترامپ، حتی در روز‌های پایانی آن خواهد شد.

یک عضو کنگره که خواست نامش فاش نشود نیز در این باره گفت: اگر آن‌ها در حال ادامه کاهش نیرو‌ها باشند این نقض قانون است.

کاخ سفید تاکنون از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کرده است.

براساس توافقنامه صلح آمریکا با طالبان، واشنگتن متعهد شده است که همه نیرو‌های خارجی مشروط به تحقق تضمین‌های امنیتی توسط طالبان باید تا ماه می‌سال ۲۰۲۱ خاک افغانستان را ترک کنند، بنابراین توقف روند خروج می‌تواند روند صلح را به خطر بیاندازد.

از زمان تصویب قانون برای جلوگیری از کاهش نیرو‌ها در افغانستان مشخص نیست که چه تعداد از نظامیان آمریکایی این کشور را ترک کرده‌اند، اما یک مقام وزارت دفاع که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که در حال حاضر سطح نیرو‌ها به حدود ۳ هزار نفر کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.