پیش فروش‌ها با موعد تحویل نامعلوم مشکلات زیادی را هم برای مردم و هم خودروسازان ایجاد می‌کند.

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها شاهد انواع پیش فروش خودرو توسط خودروسازان کشور  هستیم، پیش فروش هایی با موعد تحویل نامعلوم که برخی از آنها قرار است بعد از یک سال و بعضی ها هم بعد ۲ سال تحویل مشتریان شود.

اما مشکلی که وجود دارد، این پیش فروش ها با موعد تحویل نامعلوم مشکلات زیادی را هم برای مردم و هم خودروساز ایجاد می کند. پس از تصویب طرح قرعه کشی، خودروسازان اقدام به فروش فوری خودرو کردند و حالا بعد از فرا رسیدن زمان تحویل، موعد تحویل خودروهای پیش فروش سال گذشته هم رسیده و حجم زیادی متقاضی برای تحویل خودرو وجود دارد. 

کارشناسان معتقدند شیوه قرعه کشی یک روش اصولی یا بلند مدت نیست و با اینکه ممکن است در یک مقطع کوتاه، به پیدا کردن مصرف‌کننده نهایی کمک کند، اما به افزایش تقاضا در بازاری که دچار کمبود عرضه است، دامن خواهد زد. برخی دیگر نیز می‌گویند قرعه‌کشی تلاشی برای تغییر نگاه‌ها از سوءمدیریت به بدشانسی است.

شیوا رئیس شورای رقابت آنطور که بیان کرده با این طرح‌های پیش فروش و فروش مشارکتی کاملا مخالف است و وزارت صمت را مسئول اجرایی شدن این طرح می‌داند.

به گفته این مقام مسئول، قرار بر این بود ۶۰ درصد تولید خودرو به تعهدات گذشته خودروسازان اختصاص پیدا کند. اگر خودروسازان این تعهدات که به سال‌های گذشته بر می‌گردد، را نداشتند کل تولیدی آن‌ها اکنون به بازار تزریق می‌شد در حالی که در حال حاضر تنها  ۴۰ درصد تولید به بازار تزریق می‌شود و ۶۰ درصد تزریقی دیگر به معوقات باز می‌گردد.


بیشتر بخوانید


شیوا معتقد است که تا  ۲ سال دیگر مشخص نیست که چه اتفاقاتی در حوزه صنعت خودرو رخ داده است و این طرح‌های پیش فروش مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، علاوه بر این  معلوم نیست وزرای کنونی در سمت خود باشند که تعهد به وجود می‌آورند.

او در خصوص پیش فروش خودرو‌هایی که نام مشخص و نشان مشخصی ندارند، گفت: پیش فروش خودرو‌هایی که چارچوب و شناسنامه ندارند اشتباه است و وزارت صمت باید به این‌ماجرا ورود کند.

شیوا گفت: وظیفه ما این است که قیمت منصفانه را اعلام کنیم. اکثریت به این موضوع رای می‌دهند که مصرف کننده واقعی باید خودرو بگیرد و برخی می‌گویند حاشیه سود به جیب دلالان می‌رود. طرح قرعه کشی عملی شد، اما برخی از این طرح شکایت داشتند،   همان افراد بیایند طرح دیگری را ارائه دهند که خودرو به نیازمندان برسد و همه راضی باشند.

این مقام مسئول گفت: تولید کننده برای ادامه حیات نیاز به سود دارد در غیر این صورت به بن بست می‌رسد، برخی هم می‌گویند چرا ۳ ماه یکبار باید افزایش قیمت داشته باشیم، چون قیمت نهاده‌های تولید ۳ ماه یکبار افزایش می‌یابد، در حالی که خود خودروسازان در نظر داشتند هر ماه افزایش قیمت داشته باشند.

رئیس شورای رقابت گفت: اکنون وضعیت طوری است که مصرف کننده و تولید کننده راضی نیستند. اما موضوع دیگر مورد بحث به پیش فروش خودرو‌هایی باز می‌گردد که هویتی ندارند، اما آن را پیش فروش می‌کنند. جای تاسف دارد وقتی خودرویی ماهیت مشخصی ندارد وعده پیش فروش می‌دهند در صورتی که قیمت مشخصی هم ندارد.

۱۳ هزار دستگاه معوق، تحویل تا پایان سال! 

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو در گفتگو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   گفت: معوقات حدود ۱۶ هزار دستگاه است که از این میزان حدود هزار و ۶۰۰ دستگاه آماده تحویل است که اگر قیمت آن را به ما اعلام کنند، به مردم تحویل می‌دهیم و به ۱۳ هزار دستگاه می‌رسیم.

او بیان کرد: هیچ تعهد معوقی نداریم و تنها تعداد خودرو محدود داریم که  ممکن است از ۴۰ روز تحویل فرا‌تر رفته، اما در تلاش برای تحویل آن‌ها هستیم. تمام پیش فروش‌ها تحویل داده شده است و خودرو ckd  تعدادی معوق داریم و در تلاش برای تحویل هستیم. تا پایان سال تمام معوقات تحویل داده خواهد شد.

فربد زاوه کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیز فراهم کردن شرایط تولید و ساده‌سازی فرآیند‌های توزیع و بازرگانی را راهکار اساسی کنترل بازار خودرو دانست و گفت: پیچیده شدن فرآیند‌ها به معنای وجود نفع شخصی برای گروه‌های خاص و زمینه‌ساز فساد است و هیچ منطقی برای تبدیل شفافیت به روش‌های پیچیده وجود ندارد. بازار خودرو زمانی مدیریت می‌شود که شرایط تولید مهیا باشد و واردات خودرو آزاد شود.

وی همچنین به بحث شرعی بودن فروش به روش قرعه‌کشی و نیز قانونی بودن ترهین سند خودرو به مدت یک سال پس از فروش به‌عنوان ابهامات این شیوه پیشنهادی اشاره کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار تلاش می‌کند انتقادات از ساختار فعلی و فساد موجود را که موجب افزایش قیمت خودرو و کاهش دسترسی افراد به آن شده، به گلایه‌مندی از کم‌شانسی تبدیل کند.

او راهکار مدیریت بازار خودرو را در سیاست‌هایی می‌داند که به تقویت عرضه و تضعیف تقاضا منجر شوند، در حالی که در روش قرعه‌کشی، امکان افزایش تقاضا وجود دارد. وی در این رابطه توضیح داد: فرآیند ثبت نام در این روش آسان‎تر شده و دیگر خریداران نگرانی بابت بسته شدن سایت، سرعت اینترنت و مواردی مانند این نیستند که این موضوع، خود به محرکی برای افزایش تقاضا تبدیل می‌شود و افراد تلاش خواهند کرد شانس خود برای خرید خودرو در تحویل فوری و با قیمت درِ کارخانه را امتحان کنند.

این کارشناس خودرو ادامه داد: باید بپذیریم که عرضه خودرو در مقابل تقاضا کاهش داشته و از این نظر، توان پوشش بازار را نداریم. ممکن است روش قرعه‌کشی عادلانه به‌نظر برسد، اما راه‌حل اصلی، رفع موانع تولید در صنعت خودرو و نظارت بر توزیع آن است.

بدست آوردن نقدینگی با پیش فروش‌های ۲ ساله

میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: خودروسازان برای تامین نیاز مالی خود اقدام به برپایی طرح‌های پیش فروش می‌کنند. هزینه خودروسازان افزایش یافته به همین دلیل خودرو را پیش فروش می‌کنند تا تامین مالی صورت گیرد.  

این کارشناس صنعت خودرو گفت: تقاضا برای خودرو زیاد است، از طرفی آن‌ها نمی‌توانند به اندازه تقاضا خودرو تولید کنند از این رو طرح‌های پیش فروش را اجرا می‌کنند تا هم تامین مالی کنند و تعداد متقاضیانی که نیاز واقعی به خودرو دارند، شرکت خواهند کرد.  

به‌نظر می‌رسد بر هم خوردن نظم در میزان عرضه و تقاضا، احتکار کالا و خاک خوردن بیش از هزاران خودرو در انبار‌ها به دلیل دخالت‌های نسنجیده در نظام قیمت‌گذاری کالاهاست که هنوز هم گردو خاک این ماجرا در اقتصاد نخوابیده است و دود آن به چشم دهک‌های درآمدی آسیب‌پذیر جامعه می‌رود.

نباید فراموش کرد که طی یک سال گذشته تاکنون برخی کالا‌های اساسی بیش از ۶۰ درصد گران شده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها به ناچار آن اقلام را از سبد هزینه خود حذف کرده‎‌اند. بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته، ریشه اکثر مداخلات قیمتی، مهار تورم بوده، اما در اکثر موارد این هدف محقق نشده است.

از این جهت به سیاست‌گذار توصیه می‌شود که شاخص‌ها و معیار‌های مداخله قیمتی را مورد بازنگری قرار دهد. در این راستا پیشنهاد می‌شود که به علت محدود بودن قدرت و تاثیرگذاری سیاست‌های کنترل قیمت، اهداف مشخص و محدودی برای آن‌ها تصور شود. از سوی دیگر تمرکز بر راهکار‌های کاهش قیمت تمام شده به‌جای متمرکز شدن بر سرکوب قیمت‌ها، از دیگر راهکار‌هایی است که روی میز متولیان قرار دارد.

اینکه سایت خرید خودرو باز شود و امکان تحویل فوری به قیمت در کارخانه فراهم شود، آثار روانی بر بازار خواهد داشت و می‌تواند حباب قیمت خودرو را کوچک کند، اما تأثیر قطعی آن بستگی به تعداد تقاضایی دارد که خودروساز می‌تواند در طرح تحویل فوری، پاسخگوی آن باشد.

 با توجه به تعهدات فروش معوق خودروسازان، تردید‌هایی در امکان تحویل به‌موقع خودرو وجود دارد. به‌علاوه همچنان این امکان وجود دارد که افراد بتوانند از محدودیت‌های ایجاد شده عبور کنند و حتی در فروش به روش قرعه‌کشی نیز خودرو به مصرف‌کننده نهایی نرسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام چرا كسي جلوي زورگويي خودروسازان را نمي گيرد؟ اگر شوراي رقابت امسال قيمت گذاري بيرحمانه فصلي را انجام نمي داد خودرو سازان اينقدر طمع نمي كردند و به مردم بيچاره ستم وارد نمي شد . با وجود اينكه بطور چشمگير قيمت كارخانه خودرو بالا رفته و در صورتيكه با توجه به كاهش دلار قيمت زمستان بايد كاهش مي يافت هم ثابت ماند. باز خودرو سازها اعتراض دارند .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
با سلام،راهکارش ۱_باز شدن راه واردات البته برای تجار دیگر خودرو غیراز کسانی که وابسته به غول های خودرویی کشور هستند.یعنی ایجاد رقابت ۲ عرضه مستقیم خودرو به مردم نه به دلالان وابسته شرکت ها۳-برکنار کردن مدیران یا هیئت مدیره ها و مدیرانی که در ایجاد مافیای احتکار وفروش دست دارند .۴. تحقیق تفحص نمایندگان ملت از کسانی که عرضه خودرو دست آنهاست.البته اگر مسئولین بخوان یا توان وقدرت برخورد وتنبیه داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
مهندس نصیروندمغان گرمی
۱۴:۴۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام.اگر دولت به مردم مجوز مونتاژ خودرو برای هر فرد بده و راهنمایی رانندگی نیز شماره پلاک قانونی براش صادر کنه،خودرو بیست برابر ارزانتر از کارخانه در میاد و همه مردم خودرو دار میشند و دست دلالها و مسئولین فاسد نفوذی کوتاه میشه.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
این کاهش ها موقتیه. شب عید میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
نوید افکاری
۱۳:۰۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
وارداتو با تعرفه خیلی پایین آزاد کنید ببینید این خودروسازها چطور به التماس میوفتن.وقتی رقابت نباشه همین میشه دیگه تک چشم تو شهر کورا پادشاهه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام
دوباره گرون می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
تن ماهی شده35هزار تومن.چرا از اون نمیگی؟چرا از قیمت خونه نمیگی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
بخرید.بالاخره خودرو گرون میشه
Iran (Islamic Republic of)
محسن مغان گرمی
۱۰:۴۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام.قیمت کارخانه باید به یک دهم و قبل روی کار امدن دولت تدبیروامید کاهش یابد تا کمی عادلانه شود،تکنولوژی این خودروها مربوط به سه دهه پیش است،بسیاری قطعات با یک دهم قیمت داخلی سازی شده،کیفیت خودرو کاهش یافته،این خودروها در هیچ کشوری تولید نمی شود،باید واردات گسترده و بدون تعرفه گمرگی باز شود،فروش تمام خودروها فقط بصورت قرعه کشی باشد،قیمت خودرو همان قیمت تمام شده است که شرکتهای انحصاری خودروسازی با دلالی مسئولین بانفوذ منفعت طلب در حال گرانفروشی دهها برابری و ظلم به مردم هستند.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محسن مغان گرمی
۱۰:۳۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام.قیمت کارخانه باید به یک دهم و قبل روی کار امدن دولت تدبیروامید کاهش یابد تا کمی عادلانه شود،تکنولوژی این خودروها مربوط به سه دهه پیش است،بسیاری قطعات با یک دهم قیمت داخلی سازی شده،کیفیت خودرو کاهش یافته،این خودروها در هیچ کشوری تولید نمی شود،باید واردات گسترده و بدون تعرفه گمرگی باز شود،فروش تمام خودروها فقط بصورت قرعه کشی باشد،قیمت خودرو همان قیمت تمام شده است که شرکتهای انحصاری خودروسازی با مسئولین در حال گرانفروشی دهها برابری و ظلم به مردم هستند.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
هر وقت اختلاس و رانت و دروغ از مملکت رخت بر بست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
راهکارش ساده ست قیمت کارخونه رو واقعی کنید و قیمت واقعیش اینه که خودروهای 30 میلیونی که 120 میلیون کردید نهایتا باید 50 میلیون بشند بعد قیمت بازار رو هم ده درصد بیشتر از کارخونه کنید اونوقت مصرف کننده واقعی پیدا میشه و نیازی به طرح مسخره قرعه کشی نیست اگه هم سایپا و ایران خودرو نمیتونند با این قیمت خودرو با کیفیت بسازند در کارخونه شونو گل بگیرید و خودرو سازی بدید دست سپاه تا با همین جوونای مملکت بهترین خودرو رو تولید کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
فقط وقتی سامان میگیرد که در خودروسازی داخلی را گل بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۹:۵۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
تا زمانی که برای شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو در ایران رقیبی سرسخت وجود نداشته باشد مطمئن باشید که .... آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود. بقیه کارها هم فقط تلف کردن وقت است و تمااااااااام
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۹:۳۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
به نظر من خرید خودرو از شرکتهای ایرانی به دلیل کیفیت پایین و قیمت های بالا به صرفه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
خودروسازان اگر به تناسب جیب مردم قیمت گذاری کنند،وکیفیت تولیدات خود رابالا ببرند، خرید خودرو رونق خواهد گرفت!؟؟ قیمت فروش به سال 96 برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
انحصار تنها دلیل این وضعیت اشفته است .....
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۰۹:۰۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
آقای شیوا یار غار خودروسازان هست !با نظر خودروسازان قیمت ها را افزایش داده!الانم که خودروی شاهینی که اولش 80میلیون گرفتن و قرار بود160میلیون باشه را 270میلیون اعلام کرده و آه و نفرین هزاران نفر پشت سر آقای شیوا و خودروسازان هست.
Iran (Islamic Republic of)
Mehrdad
۰۸:۵۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
فقط خدا می‌دونه که چقدر نداشتن خودرو برای یه خانواده شهری اونم شهرهای بزرگ سخته و با این قیمت های نجومی و سربه فلک کشیده خودرو حتی قیمت شرکتی مردم از کجا پول تهیه کنند مطمئن باشید که مردم از شما ناراضی هستند و با این وجود حقوق و دستمزد حلالی دریافت نمی‌کنید
Iran (Islamic Republic of)
سجاد جعفری
۰۸:۴۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
هر وقت آقای شیوا از شورای رقابت بره همه چی درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۳۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
چراهیچکس در مورد افزایش قیمت مسکن حرفی نمی زنه؟؟!!
به نسبت خودرو مسکن وضعیت بسیار بدتری داره و مهم تره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
جناب شیوا نگران است چون قبلا پیش بینی کرده بود دلار به 50 هزار تومان می رسد حالا که دلار رو به پایین دارد از گفته هایش پشیمان است و دست به دامن سازمان سمت شده است شاید چاره ای بیندیشد و معادله جدیدی برای او یاد دهد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
جناب شیوا نگران است چون قبلا پیش بینی کرده بود دلار به 50 هزار تومان می رسد حالا که دلار رو به پایین دارد از گفته هایش پشیمان است و دست به دامن سازمان سمت شده است شاید چاره ای بیندیشد و معادله جدیدی برای او یاد دهد..
Germany
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
هر وقت شورا رفاقت نکنه و وزیر دست از حمایت برای گرانی بردارد و تولیدکننده بجای فکر دلالی و گران‌فروشی فقط بفکر تولید و بفکر کمیت و کیفیت باشه و در یک کلمه هر کسی سر جای خودش قرار بگیره و به وظایف تعریف شده خودش و باعلم و دانش بپردازه و بدنبال کسب امتیاز از جیب ملت نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
اقا چرا موضوع رو پیچیده میکنی
تقاضارو جواب بدین
وارد کنید خودرو رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
نه ماه نیست، وقتی انحصار هست، خودروسازی همینجوریه، این بالا پایین ها الکیه همش دلال بازی و خالی کردن جیب مردم.
Germany
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
مگه چیزی سرو سامان گرفته که بازار خودرو بگیره جوک نگید خواهشا فقط چیزی که سامان گرفته سرکوب مردمی بوده که 6 ماه حقوق نگرفتن و اعتراض دارن ولی نظام سامانشون داده تو زندان و .....
Iran (Islamic Republic of)
محسن9999
۰۸:۰۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
تا وقتی این دو خودرو ساز گردن کلفت و انحصارطلب رقیبی نداشته باشن همین آشفته بازار برقراره,فقط و فقط واردات خودرو اونم با تعرفه معقول میتونه ملت رو از دست خودروی بی کیفیت,گران ایرانی نجات بده,اصلا چرا یکبار واردات رو امتحان نمیکنن,ترس نداره,امتحان کنن ببینن مردم دیگه سراغ این فرغون های زوری نمیرن,اخه خودروی ملی و میلی ب چه قیمت,ب قیمت جان و مال مردم,آلودگی هوا و و و,بخدا این یه نوع حق الناسه,اینم ی نوع دزدیه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۸:۰۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام ،

من نمی دانم چرا وقتی مردم در چنین وضع اقتصادی هستند ،
باید گنبد و مناره های امامزاده ها را از طلا ساخت .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۰۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
نصف بیشتر تقاضای خرید خودرو کاذبه و به خاطر تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای توسط فروشنده های خودروست. این اتفاقی هست که همه از اون مطلعن و کاری نمی کنن!
وگرنه در تمام دنیا تقاضای خرید خودرو کم شده، اونهم خودرو های با کیفیت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
بازار؟ کاش بازار علم و دانش داغ بود نه دلالی و چُخان ماشین، واقعا جهان سومی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
فقط خدا لعنتشون کند الهی
آخرین اخبار