مطالعات آبخیزداری ۴۲۶ هزار هکتار از اراضی طبیعی اصفهان انجام شد

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در سه سال اخیر مطالعات آبخیزداری برای ۴۲۶ هزار هکتار از عرصه‎‌های طبیعی استان اصفهان انجام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ابوطالب امینی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: مطالعات آبخیزداری موجب می‌شود تا برای اولویت بندی، برنامه ریزی، تخصیص اعتبارات و آغاز عملیات اجرایی اقدامات بهتری  انجام دهیم تا در زمان کمتری شمار بیشتری از پروژه‌ها در گستره‌ای بالاتر اجرا شود.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: مطالعه بویژه در موضوع کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از سیلاب از جمله موارد تحقیقاتی و مطالعاتی بود که انجام شد البته که باید در آینده باز هم به آن بها داد تا وقوع پدیده‌های مخرب به حداقل برسد.

امینی با اشاره به طرح‌های اجرا شده در سه سال اخیر خاطرنشان کرد: در همین مدت حدود ۳۱۵ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در مناطق مختلف استان انجام شده است.

او سرجمع اعتبارات این مدت در بخش مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری را افزون بر ۱۰۷ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: ساخت سازه‌های پخش سیلاب، احداث بند خاکی و بند‌های سنگی ملاتی از جمله اقداماتی بود که در قالب پروژه‌های آبخیزداری انجام شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری با توجه به تقسیم بندی استان به لحاظ بارندگی به مناطق خشک و نیمه خشک و با هدف تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی ضروری است.

امینی با اشاره به اینکه تخصیص به موقع اعتبارات راه را برای توسعه طرح‌های آبخیزداری تسهیل می‌کند، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید به مقوله کنترل سیل و سیلاب بویژه در مناطق بیابانی که مستعد وقوع این پدیده‌هاست بیشتر توجه شود.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.