عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه هوا گفت: با توجه به بازگشایی فضا‌های بسته از جمله سالن‌های سینما تخلیه هوای آلوده و تهویه هوای سالم ضروری است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی بستانچی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع در جلسه‌ای که به صورت اینترنتی برگزار شده بود،  به مشکلات تهویه هوا در فضا‌های بسته از جمله سالن‌های سینما اشاره کرد و گفت: حتی در صورت استفاده از ماسک، حضور ۴ ساعته در یک فضای بسته بدون تهویه هوا منجر به انتشار ویروس کرونا می‌شود.

او درباره راهکار‌های تهویه هوا در فضا‌های بسته مانند سالن‌های سینما و تئاتر به منظور جلوگیری از کرونا گفت: براساس استاندارد اشری (ASHRAE) به عنوان معتبرترین استاندارد در این زمینه در دنیا، باید هر ساعت بین ۸ تا ۱۵ بار جابه جایی هوا در سالن‌های سینما صورت گیرد و این تهویه هوا براساس نوع طراحی آن سالن سینما یا تئاتر و چیدمان و فضای آن شکل می‌گیرد.

بستانچی ادامه داد: طبق استاندارد اشری و دستورالعمل‌های جدیدی که بعد از شیوع ویروس کووید ۱۹ تدوین شد؛ نه تنها در سالن سینما بلکه باید در هر مکانی حداکثر ظرفیت جابه جایی هوا را پیش بینی و درنظر بگیریم. به عبارتی هرساعت باید ۱۵ بار جابه جایی هوا در یک سالن اتفاق بیفتد تا هوای تازه وارد محیط و هوای قبلی از محیط خارج شود.

ضرورت تخلیه هوای آلوده از طریق طراحی صحیح و فیلتراسیون

او ادامه داد: در اینجا دو نکته مطرح است. اول اینکه الگوی رایج در طراحی‌ها همواره به این صورت است که هوا از محیط خارج شود، اما توجه نمی‌شود که به ازای هوایی که از محیط خارج می‌شود، طبق استاندارد‌ها باید بین ۵۰ تا ۷۰ درصد هوای تازه به محیط وارد شود.

بستانچی تاکید کرد: نکته دوم اینکه چه مقدار از هوای ساکن و گردشی داخل ساختمان را برای تنظیم دمای آسایش فیلتر کرده‌ایم و آیا فیلتراسیون مناسب براساس بیماری کرونا انجام شده است و یا اصلا فیلتری وجود دارد و آلودگی در فضا می‌چرخد و ویروس به همه جا پخش می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع بیان کرد: اگر استاندارد‌ها را درحد مطلوب رعایت کنیم، می‌توانیم خطر ابتلا را درحد چشمگیری کاهش دهیم و به نحو شایسته‌ای از سالن‌ها و اماکن سرپوشیده استفاده کنیم.

این فعال صنعتی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا در ساخت سینما‌های تازه ساخت به بحث تهویه هوا توجه شده است، گفت: نه تنها در سینماها، بلکه حتی در بیمارستان‌های ما به بحث تهویه هوا توجه نشده است. در سینما‌ها نیز اولویت همیشه با تهویه مطبوع یعنی رساندن دما به دمای آسایش بوده و به منظور کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی، از تهویه هوا غفلت شده است.

به گفته او، اگر پیشگیری را جدی بگیریم، باید چشم بر هزینه‌هایی که تهویه هوا به ما تحمیل می‌کند، ببندیم و میزان مصرف انرژی و هزینه آن باید در اولویت دوم باشد. در واقع به فکر کاهش مصرف انرژی از طریق حفظ گرمای محیط در فصل زمستان و حفظ خنکی محیط در فصل تابستان نباشیم و بر تهویه هوا و خروج آلودگی‌ها از فضا و وارد کردن هوای تازه به آن تمرکز کنیم.

او بیان کرد: همانطور که امروز حتی در کشور‌های پیشرفته علیرغم نرخ بالای انرژی درمقایسه با کشور ما، بر ضرورت تهویه و خروج هوا از محیط تاکید دارند.

تصفیه هوا برای مقابله با انتشار ویروس کرونا

بستانچی همچنین در پاسخ به اینکه آیا درصورت اکران جشنواره فجر در سالن‌های سینما، امکان تهویه این فضا‌ها به نحوی که مکانی امن از نظر انتشار ویروس کرونا تامین شود، وجود دارد؟ گفت: از اسفند ۹۸ به طور مستمر استاندارد‌های این حوزه را رصد می‌کردند و از ابتدای سال ۹۹ که دستورالعمل‌های بین المللی به بروزرسانی شد، ما به این مهم رسیدیم که در شرایط فعلی کرونایی، تهویه هوا جزو اصول عدم انتشار و عدم انتقال بیماری کرونا است و می‌توانیم تا حد زیادی جلوی انتشار آن را بگیریم.

او ادامه داد: در این راستا دستگاه تصفیه‌ای که بر اساس کرونا طراحی شده، می‌تواند تا ۹۹/۹۹ درصد این اطمینان را حاصل کند که جلوی انتشار ویروس‌ها را می‌گیرد. این دستگاه به نحوی چیدمان، طراحی و گردش و جابه‌جایی هوا و فیلتراسیون را انجام می‌دهد که این فضا‌ها قابل استفاده باشد.


بیشتر بخوانید


بستانچی توضیح داد: این تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود و اصل و پایه آن‌ها براساس فیلتر‌های هپا ورژن ۱۴ است که مختص ویروس کرونا ساخته شده است. استفاده از این دستگاه کمک می‌کند که حتی با حضور چند ساعته در یک محیط بسته از خطر ابتلا به کرونا دور بمانید. البته رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مثل زدن ماسک همچنان الزامی است.

در ادامه این برنامه لاله اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون در این برنامه تاکید کرد: امروز چشم همه فعالان این صنعت به بازگشایی مجدد این سالن‌ها است و بسیاری از افرادی که سالن‌های سینما و تئاتر را اجاره کرده بودند، به دلیل ناتوانی مالی در پرداخت اجاره بها، این سالن‌ها را تحویل داده‌اند؛ بنابراین تصمیم گیران کلان مملکت باید راهکاری بیندیشند تا فعالان این صنعت به شغل خود بازگردند.

او بیان کرد: با توجه به اینکه شواهد موجود حاکی از تولید سیستم‌های تهویه موثر برای مقابله با انتشار کرونا در فضا‌های بسته است، لازم است این دستاورد و موفقیت صنعت تهویه و تولیدکنندگان داخلی مورد توجه قرار بگیرد.

اسکندری با تاکید بر ضرورت چاره اندیشی برای این معضل با توجه به ماندگار بودن بیماری کرونا، اظهار کرد: به لحاظ اینکه این بیماری مدت‌ها با ما خواهد بود، باید راهکار‌هایی اندیشیده شود که ضمن کمک به جامعه هنری کشور برای ادامه اشتغال خود، مردم هم مثل سابق امکان بهره‌مندی از سرگرمی‌هایی مثل دیدن فیلم سینمایی، تئاتر و کنسرت را داشته باشند. چرا که اکنون این سرگرمی‌ها محدود به تلویزیون و کانال‌های اینترنتی شده است.

این بازیگر با اشاره به اینکه ورشکستگی سراسری صنعت سینمای کشور را فراگرفته است، خواستار ایجاد فضا‌هایی شد که تماشاگران با خیال راحت امکان حضور در کنسرت و سینما و تئاتر را داشته باشند و گفت: با توجه به تعطیلی مستمر سینما در سال ۹۹ فروش سینما در مقایسه با سال ۹۸ تنها ۵ درصد بوده و در این صنعت سرمایه‌های زیادی از بین رفته است.

حرکت مجدد چرخ صنعت سینما و تئاتر با استفاده از ظرفیت تولید داخلی

او ادامه داد: در سال ۹۹ نزدیک به ۱۱۰ فیلم برای جشنواره فجر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۹۰ فیلم امسال ساخته شده‌اند. اما هنوز مشخص نیست که قرار است اکران این فیلم‌ها در جشنواره فجر به چه صورت باشد. اگر بتوان از طریق تهویه هوا امکان پخش این فیلم‌ها را در سالن‌ها فراهم کرد، می‌توانیم امیدوار به حرکت مجدد این چرخ صنعت سینما و تئاتر در کشور باشیم.

اسکندری تاکید کرد: امروز چشم همه فعالان این صنعت به بازگشایی مجدد این سالن‌ها است و بسیاری از افرادی که سالن‌های سینما و تئاتر را اجاره کرده بودند، به دلیل ناتوانی مالی در پرداخت اجاره بها، این سالن‌ها را تحویل داده‌اند؛ بنابراین تصمیم گیران کلان مملکت باید راهکاری بیندیشند تا فعالان این صنعت به شغل خود بازگردند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار