گزارش/

تک فرزندی معضل زندگی زوج‌های جوان امروزی

چندسالی است که فرهنگ غلط تک فرزندی در زندگی زوج‌های جوان امروزی رخنه کرده و مشکلاتی برای فرزند و جامعه ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در ۳۰، ۴۰ سال اخیر در هر خانواده‌ای داشتن فرزند زیاد مرسوم بود و  در کمتر خانواده‌ای کمتر از  ۴ نفر  وجود نداشت. خانواده های پر جمعیت، فضای گرم و صمیمی که این روز‌ها خبری از آن‌ها نیست.

حالا در دنیای امروز تصور غلط تک فرزندی در بین خانواده‌ها رخنه کرده است. خانواده‌هایی که معتقدند داشتن فرزند کمتر، هم به نفع فرزند و هم به نفع خانواده است. تک فرزندی در حال افزایش است و به دلیل شرایط سخت اقتصادی، اجتماعی، شاغل بودن زوجین و ... خانواده‌های چند فرزندی به خانواده‌های تک فرزندی و البته منزوی و گوشه گیر تبدیل شده اند.

این تک فرزندی شاید به ظاهر منفعت‌های اقتصادی و فرهنگی داشته باشد، اما متاسفانه آسیب‌های روانی زیادی برای کودک متولد شده دارد، خانواده‌ها فکر می‌کنند با داشتن یک فرزند می‌توانند شرایط بهتری از جمله آسایش بیشتر، تحصیل در مدرسه نمونه، تامین همه خواسته‌های کودک و مواردی از این دست را برای او مهیا کنند، اما این موضوع معایب زیادی نیز به همراه خواهد داشت که بسیاری از خانواده‌ها از آن آگاهی کافی ندارند.

تک فرزندی معضل زندگی زوج‌های جوان امروزی

در دوران کودکی، کودک بیشتر از هر چیزی به تفریح و شادی احتیاج دارد و در این میان کودک تک فرزند بدون داشتن همبازی و خواهر و برادر ساعت بیشتری را در تنهایی سپری می‌کند که این موضوع آسیب‌هایی را برای کودک و جامعه با خود به همراه دارد. متاسفانه زوج‌های جوان امروزی به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، اجتماعی  کمتر میل به فرزند آوری دارند. همچنین بالا رفتن سن ازدواج و همچنین ازدواج دیر هنگام از جمله دلایلی است که خانواده‌ها به سمت تک فرزندی می‌روند.

امروزه در جامعه طوری به زوج‌های جوان القا شده است که فرزند داشتن و یا فرزندآوری یک حماقت است و هرکس که دلسوز آینده فرزندانش است نباید برای داشتن فرزند اقدام کنند. اما این را نمی‌دانند که فرزندآوری عامل بقای نسل، رشد استعدادها، پویایی نیروی انسانی و قدرت جمعیتی به حساب می‌آید و در فقدان و خلأ آن علاوه بر به خطر افتادن کانون و نظام خانواده، بافت جمعیتی جامعه هم با چالش‌ها و نارسایی‌هایی روبرو می‌شود که اثرات و پیامد‌های مخرب آن، بعضا در حوزه‌ها و عرصه‌های بزرگ و ملی کشور نمود و ظهور پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید: سقوط فرزندآوری؛ زنگ خطر بیخ گوش جمعیت جوان کشور/ نظر شما چیست؟


مهتاب معتمد روانشناس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چند فرزندی  و تأثیرات آن بر روی روابط خواهران و برادران گفت: از مزایای چند فرزندی بودن این است که کودکان، هم بازی دارند و از لحاظ رشدی و ارتباطی با الگوگیری از یکدیگر زودتر یاد می‌گیرند که تا آخر عمر پشتیبان هم باشند. کمتر بی حوصلگی و روزمرگی را تجربه می‌کنند و پذیرش مسئولیت و هویت در آن‌ها بیشتر احساس می‌شود.

وی در ادامه به معایب چند فرزندی اشاره کرد و گفت: والدین وقت کمتری برای اختصاص به هر کودک به صورت جداگانه دارند و همچنین امکانات مالی و رفاهی باید بین فرزندان تقسیم شود.

این روانشناس تصریح کرد: وجود ناهنجاری و آسیب در یکی از فرزندان تأثیر مخربی بر فرزندان دیگر می‌گذارد. علاوه بر آن گاهی حس حسادت، سرخوردگی، رقابت و مقایسه بین فرزندان به وجود می‌آید.

وی درباره تأثیرپذیری فرزندان کوچکتر از خواهر و برادر بزرگتر، گفت: از آن جایی که تجربه والدین به خاطر بزرگ کردن فرزندان قبلی، بیشتر است، فرزندان کوچکتر محدودیت‌های تربیتی و حساسیت کمتری دارند. الگوپذیری آن‌ها بهتر است و مهارت‌های حرکتی، زبانی و ارتباطی را به راحتی یاد می‌گیرند.

معتمد عنوان کرد: فرزندان کوچکتر یادگیری غیرمستقیم و بدون فشار دارند، مادر به کودک بزرگتر آموزش می‌دهد و فرزند کوچک‌تر هم ناخودآگاه یاد می‌گیرد.

تک فرزندی معضل زندگی زوج‌های جوان امروزی

وی در پاسخ به اینکه چرا گاهی تأثیر فرزندان بزرگتر روی خواهر و برادر کوچکتر بیشتر از تأثیر والدین روی آن‌هاست؟ عنوان کرد: والدینی که قاطعیت و اعتبار کمتری دارند، حوصله، وقت و دانش کمتری دارند. فرزندان ارشد معمولا ریاست محورند و تمایل به کمال گرایی دارند و بقیه را مدیریت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه فرزندان بزرگ‌تر خود را جانشینان غریزی و نماینده والدین می‌دانند، افزود: آن‌ها در رابطه با خواهر و برادر کوچک خود، سختگیر و محافظه کار هستند. الگوی آن‌ها والدین و بزرگسالان خانواده بوده و اولین تلاش هایشان به تنهایی بوده است که تأثیر فراوانی بر اعتماد به نفس آن‌ها داشته و تمام این عوامل افراد را مستعد توجه بیشتر به بچه‌های کوچکتر می‌کند.

معتمد در مورد بروز رفتار‌های نامناسب بین خواهران و برادران و نقش والدین در جلوگیری از بروز این گونه روابط گفت: کشمکش‌ها، تمسخر، مقایسه، آزار و اذیت تلافی جویانه و پرخاشگری فیزیکی اگر بین بچه‌ها مدیریت و اصلاح نشود، تأثیرات مخربی دارد.

وی با اشاره به اینکه فرق گذاشتن والدین و توجه بیشتر به یک‌فرزند، خشم درونی ایجاد می‌کند، عنوان کرد: قضاوت و دخالت بیش از حد والدین روابط فرزندان را دچار مشکل می‌کند. همچنین شرایطی، چون بیماری، اعتیاد، ناهنجاری و ... یکی از فرزندان، احساس قربانی بودن را در سایر اعضای خانواده افزایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: افزایش سن ازدواج و گرایش جوانان به تک فرزندی


در نتیجه مزیت‌های معدود تک فرزندی در کنار معایب بی شمار آن به چشم نخواهد آمد، تک فرزندی می‌تواند برای جامعه معایب فراوانی داشته باشد و متاسفانه به نوعی رواج تک فرزندی در خانواده‌های تحصیل کرده بیشتر دیده می‌شود و این امر می‌تواند سبب کاهش متوسط ضریب هوشی افراد در یک جامعه شود و جمعیت کشور را به طرف میانسالی ببرد و شادابی هم در میان اقشار مختلف کمتر مشاهده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این اوضاع مردم چطور میتونند بچه بدنیا بیارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۹ دی ۱۳۹۹
مشکلات اقتصادی معضل زندگی زوج های جوان امروزی
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر دنیا
۱۶:۴۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
شما حرف از فرزند آوری میاری بخدا اگه دست خودم بود هرگز بدنیا نمی آومدم خودمم زیادی هستیم وکسانی که بدون پشتوانه مالی وآینده روشن بدنیاآمده اند فکر کنم بااین وضعیت تا آخر عمر مجرد بمونم
-
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
تصور غلط تک فرزندی!!? با شرایط فعلی ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۰۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
من فرزند خیلی دوست دارم ولی همین حالا دو فرزند دارم از زندگی با بیش از حد فرزند رازی هستم ولی به خاطر مشکلات جا و مکان و خرج و خوراک خدا وکیلی نمیرسم و همین حالا در مزیقه هستم دولت تدبیر امید ماهی ۲۰ میلیون بده من سالی ۱۰ فرزند براش میارم میشه چطور آمار ازدواج میبرم بالا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
غلط اضافی نکنید با این فشار ها پدر ملتو در آوردین ما بچه رو میخواهیم چیکار خودمون کم کشیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بچه به دنیا آوردن ظلمه با این شرایط.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۸:۵۴ ۲۴ دی ۱۳۹۹
بخدا تک فرزندی یا دو فرزندی ظلمه به بچه، مخصوصا تو بزرگسالی، من الان 30 سالمه داداشم ازدواج کرده من با وجود شاغل بودن ولی همش حس تنهایی دارم، همش میگم کاش چند تا خواهر برادر بودیم شلوغ بودیم، اصلا هم تو رسیدگی به بچه اثر نداره، والا منم که تک دخترم برا مخارجم باید کار کنم، چند تا باشن بچه ها خوب همه کار میکنن چه اشکال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۴ دی ۱۳۹۹
خواهشا یک گزارش هم از چندفرزندی در کنار مشکلات مالی تهیه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۴ دی ۱۳۹۹
اول ببینید آیا کسی ازدواج میکنه بعد دنبال تک یا دو فرزندی باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۴ دی ۱۳۹۹
ما که پشیمونیم که چرا اصلا ازدواج کردیم چه برسه به فرزند آوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۴ دی ۱۳۹۹
همشون قبول و درسته ولی با این گرونی چطور میشه به فکر فرزند بیشتر بود با ۲ تومن حقوق یا ۴۵ تومن یارانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۴ دی ۱۳۹۹
تمام این چیزهایی گفتید صحیح اما با پوشک 100هزار تومانی کسی جرات فرزند آوری نداره
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۱۱ ۲۴ دی ۱۳۹۹
کی از فرزند بدش میاد
با این وضعیت اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۴ دی ۱۳۹۹
بچه آینده میخواد ، آینده خودمون معلوم نیست ...

دلتون خوشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
شما که گزارش رو تهیه میکنی یه زحمت بکش لطفا یه ماه بیکار باش و با یارانه زندگی مدیریت کن بعد نتیجه اش رو به ما هم بگو.گزارش الکی تهیه نکنید لطفا.واقع گرا باشید نه داستان نویس.خودمون از همه معضلات بیشتر خبر داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۴ دی ۱۳۹۹
استفاده ار واژه فرهنگ اشتباه است چون این تحمیلی که محیط و شرایط زندگی بر نرخ فرزند آوری جامعه ایران داشته است از جامعه ای که در حال جون کندن واسه تهیه نیاز های اولیه زنده بودن نه زندگی کردن هستند نباید انتظار فرزند آوری داشت حالا شما هر چقدر دلت می خواد مقاله در مورد فرزند اوری ، تک فرزندی و .... بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
فعلا ازدواج معضل اصلیه اون رو حل کنیم میریم سراغ فرزند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۱۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
شما برو همون مشکل ازدواج و تحلیل کن کی حاضره ازدواج کنه اخه
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۰۲:۵۸ ۲۴ دی ۱۳۹۹
شما شغل مسکن تورم افسازگسیخته راکنترل کنین. قیمتهای نحومی راکنترل کنین ،من خودم ده تابچه میارم بقران فیس ادای صاحبخانه هاراکی جمع کنه اونوقت والا صداشون ازجایگرم درمیادباحلواحلوادهن شبرین نمیشه
United States of America
ناشناس
۰۲:۵۶ ۲۴ دی ۱۳۹۹
خواهشا حرف مفت نزنید اول اقتصادتون درست کنید تا مردم بچه بیارن الان خرج یک بچه کوچک کم کمش برجی 3-4 میلیون هست این فقط هزینه لباس شیر و پوشک هست دارو دکتر و بقیه چیزا به کنار مردم دیگه چجوری بچه بزرگ کنن وقتی خانواده نون نداره که شکم خودش سیر کنه لطفا خواهشا حرف مفت و خنده دار نزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۰ ۲۴ دی ۱۳۹۹
دیگه کم کم بی فرزندی داره مد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۲۴ دی ۱۳۹۹
کوازدواج!! بچه، پیش کشتون!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
اقتصادو درست کنین ما 10تا میاریم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
احمد
۰۱:۵۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
با این گرانی ها همینکه از پس یک فرزند بر بیاییم شاهکار کرده ایم.
فرهنگ غلط، فرهنگی است که با دزدی، پولشویی، اختلاس و ... جمع کثیری از مسئولین، باعث فقیر تر شدن هر چه بیشتر و روز افزون خانواده ها و ملت شریف ایران میگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۴ دی ۱۳۹۹
فقط خفه شید خفهههه، یکیش هم زیاده تو این شرایط، خودمون به بدبختی زندگی میکنیم تف به سیاستتون که فقط به فکر خودتونین زندگی مردمم سیاسی میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۴ دی ۱۳۹۹
در مملکتی که نه امیدی نه آینده ای نه هوایی برای نفس کشیدن نه آب وجدیدا برق نیست،فرزندآوری جنایت بزرگیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۳۰ ۲۴ دی ۱۳۹۹
از انتشار این مقالات ب جایی نمیرسیم.متاسفانه عده ای هم هستند که دوست دارند بچه داشته باشند ولی هزینه مراکز ناباروری بسیاربالاست وازدستشون خارجه و واقعا سخته یک خانواده ازیک استان بره یزد وتهران ومشهد.مسولین هم اصلا براشون مهم نیست.وحتی یک بانک اطلاعاتی از خانواده هایی که بااین مشکل یابهتره بگم عذاب روحی مواجهند ندارندکه بخواهند نقشه راهی ترسیم کنند.حتی باشگاه خبرنگاران هم یادم نمیاد که به چنین موضوعی ورود کرده باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
اولا با این وضعیت اقتصادی همان یک فرزند هم زیاد است. ثانیا باکدام زیرساخت هاانتظار دارید هرخانواده چندین فرزند داشته باشد؟کمبود مسکن ،نبودن آب آشامیدنی،عدم تامین مناسب برق وگاز،کمبود فضای آموزشی و...چرا باید یک طفل بیگناه که حتی دراین شرایط آب وهوایی نفس کشیدن هم برایش سخت است باید پا به عرصه این دنیا گذارد؟وباچه سختی ها توسط والدین خود بزرگ شود. با این اوصاف همان بهتر که بدنیا نیاید. بنظر میرسد زوجهای امروزی همین روش تک فرزندی رادرست انتخاب کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۴ دی ۱۳۹۹
مردم الان ت همین تک فرزندیش با توجه به سیاست‌های انقباضی اقتصادی عزیزان موندند حالا میخاین چند فرزند هم بیارن که آسیبهای اجتماعی و اعتیاد را که صعودی هستشو صعودیتر کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۴ دی ۱۳۹۹
داداش حالت خوب نیست, دیشب خوب نخوابیدی , داری چرت و پرت میگی صفحه رو پر کنی. برو خودتو به دامپزشک نشون بده.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۰۵ ۲۴ دی ۱۳۹۹
با این وضع گرانی تک فرزندی بهتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۴ دی ۱۳۹۹
اصلا شما روی چه حساب و علم و منبع موثقی تک فرزندی در شرایط ایران را فرهنگ غلط میدانید؟ فرهنگ غلط نشر اخبار بدون استناد موثق و علمی است.
Italy
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۴ دی ۱۳۹۹
نویسنده این مقاله اگه اینجا بود خودم خفش میکردم.احمق انگار وضعیت جامعه رو نمیبینه ازدواج نمیتونیم بکنیم فرزندآوری پیشکش...
چه کردین با ملت ایران خدا لعنتتون کنه هیچکس فکر نمیکرد جمهوری اسلامی کابوس مردم ایران بشه چرا ما بابد تاوان اشتباه نسل گذشته رو پس بدیم دیگه به چه زبونی بگیم شما رو نمیخوایم گم شید از ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۴ دی ۱۳۹۹
خداوکیلی خودتون این حرفارو باور دارین؟آگه باور داشتین الان هرکدوم باید 10 تا بچه داشته باشین! اونی که فکر میکنید مردم هستن خودتونید!دیگه کسی به شما اعتناد نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
حق ملت رادارن قورت میدن بااین تورماقتصاد نابود چتورجوانان فرزندبیاورند بااین مخارج سنگین دولت دزدهرچه پول اموال ملت است خرج لبنان فلستین سوریه یمن ووووومیشود نابودکردین کشوررا هزاران ریس مفتخورداریم هرکس یه دستورمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۴ دی ۱۳۹۹
سلام
از چند سال یش به این ور شرایط کار و درامد مردم بدتر شده حالا انتظار دارید که زوج های جوان که باید گفت زوج های پیر بیشتر از یک فرزند داشته باشند!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۰:۴۸ ۲۴ دی ۱۳۹۹
خدایی تو این وضعیت اقتصادی که واسه مردم درست کردین روتون میشه هی میگین فرزندآوری کنید؟ مردم چیزی نمیتونن بخرن چه جوری شکم بچه هاشونو سیر کنن با نون خالی؟ به بچه که نمیتونیم بگیم نبین نخواه نخور! والا تلوزیونو روشن میکنیم انواع و اقسام خوراکی های رنگارنگ و برنامه های آشپزی نشون میدین، بچه هم میبینه دلش میخواد. اون ننه بابای بدبخت از کجابیاره؟ خب واسه چی یه بچه ی بیچاره رو به این دنیا بیاره که نتونه هیچکدوم از خواسته هاشو برآورده کنه؟ همش این بچه بخاطره نالایقی این مسئولین باید حسرت به دلش باشه. وا جی سی شما مسئولی که حرفای مارو به گوش مسئولین برسونید. بهشون بگین شما اوضاع اقتصادی مردمو درست کنید اونا هم بچه میارن. آخه کیه که بچه دلش نخواد؟ مردم پول ندارن که بچه بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
نمی دونم چی بگم من بهفردا امیدی ندارم
به چه امیدی بچه بیاورم
Netherlands
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۴ دی ۱۳۹۹
منم مخالف تک فرزندیم. فقط با توجه به وضع موجود تنها راه بی فرزندیه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۲۴ دی ۱۳۹۹
تو این گرونی و بیکاری کسی نمیتونه ازدواج کنه !!!
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۰۰:۲۵ ۲۴ دی ۱۳۹۹
یک بچه هم زیاده
آخرین اخبار