رضاخواه:

اعمال مالیات بر خودرو‌های لوکس را مدنظر داریم/ برای افزایش ۵۰ درصدی بودجه عمرانی تلاش می‌کنیم

عضو کمیسیون تلفیق گفت: اعمال مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد و موازی تولید مانند مالیات بر خودرو‌های لوکس هم مدنظر ماست.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، مجتبی رضاخواه دبیر کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با حضور در برنامه تلویزیونی پایش با بیان اینکه تمرکز این کمیسیون بر حذف معافیت‌های مالیاتی بی‌مورد است، گفت: اعمال مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد و موازی تولید مانند مالیات بر خودرو‌های لوکس هم مدنظر ماست. درآمد‌های مالیاتی نباید به تولید فشار بیاورد و همچنین افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده صحیح نیست.

او با تأکید بر تقویت تولید ادامه داد: ۴۷ درصد مردم خودرو ندارند و باید یارانه به جای خودرو به فرد اعطا شود. در کمیسیون تلفیق مالیات بر تولید را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دادیم.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس یادآوری کرد: بحث مربوط به مناطق محروم، به موضوع توسعه نامتوازن کشور مرتبط است و باید بودجه عمرانی مربوط به توسعه زیرساخت‌ها افزایش یابد. کمیسیون تلفیق تلاش خواهد کرد که بودجه عمرانی را که در حال حاضر ۱۰۴ هزار میلیارد تومان است، بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد تا صرف توسعه متوازن زیرساخت‌ها شود.

رضاخواه تصریح کرد: بودجه ۱۴۰۰ اشکالات اساسی همراه با رشد بسیار هزینه‌های قطعی و درآمد‌های ناپایدار و موهوم داشت. به مفهوم ساده‌تر در سال انتهایی دولت، درآمد‌ها هیچ تناسبی با هزینه‌ها نداشتند. مجلس در پی افزایش تعادل و افزایش درآمد‌های پایدار دولت است. اگر بودجه دولت بدون اصلاحات اساسی مجلس به تصویب می‌رسید، سال آینده با ابرتورم روبه‌رو بودیم.

این نماینده مجلس توضیح داد: تنها ۲۹ درصد منابع لایحه بودجه دولت، درآمد‌های پایدار است. مابقی این درآمد‌ها ناشی از اوراق قرضه، منابع نفتی و اوراق سلف نفت است. نمایندگان تلاش می‌کنند درآمد‌های پایدار ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و هدف اصلی آنها هم افزایش مالیات، قشر مرفه، سوداگران و واردکنندگان است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس تأکید کرد: مجلس در بحث مالیات خودروی لوکس در اقدامی انقلابی، این مالیات را تصویب کرد که به تناسب ثروت، باید به اقتصاد کشور کمک کند.

رضاخواه درباره تأثیر نفت در بودجه دولت اظهار کرد: در لایحه بودجه سال آینده بیش از ۴۱ درصد مروبط به نفت بود. اما تنها در سرفصل بودجه عمومی تاثیر نفت ۴۱ درصد است و در دیگر تبصره‌های مهم بودجه که در ماده واحده لایحه آمده، ردپای نفت بسیار وجود دارد که عملاً این درصد بالاتر هم خواهد رفت. همه نقش نفت تنها این ۴۱ درصد نیست و بودجه بیشتر از این‌ها به نفت وابسته است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: کسری تراز عملیاتی به معنای فاصله بین هزینه‌های جاری با درآمد‌های پایدار مالیاتی است که این مؤلفه در بودجه دولت ۳۲۰ هزار میلیارد تومان شد. ما در کمیسیون تلفیق درآمد‌های پایدار مالیاتی را افزایش دادیم تا این کسری تراز عملیاتی کاهش خوبی داشته باشد. نسبت درآمد‌های مالیاتی به تولید ناخالص ملی در کشور‌های مختلف بیش از ۲۵ درصد، ولی در کشور ما تنها ۶ درصد است؛ بنابراین باید با تمرکز بر فعالیت‌های غیرمولد و مالی به سراغ افزایش درآمد‌های پایدار مالیاتی برویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Aa
۰۹:۴۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
اقدام انقلابی خودتان ببینید چند دهه از دنیا در اقدام انقلابی عقب هستید کل دنیا بر اساس ثروت مالیات میدهد آنوقت شما بعد 42 سال نه برادر بگو تا الان داشته به این مملکت و اسلام خیانت میشد ما در یک مورد کوچک جلویش را گرفتیم .
آخرین اخبار