باشگاه خبرنگارن جوان گزارش می‌دهد؛

کارنامه دولت در مبارزه با فساد قابل قبول است؟

دولت به‌عنوان یکی از متولیان مبارزه با مفاسد در کشور وظیفه مهمی بر دوش دارد و دولت مردان معتقدند گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «یکی از مسائل مهم دولت مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت است، کار این دولت در مبارزه با فساد و شفافیت را با گذشته مقایسه کنید». این بخشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در سوم دی ماه ۹۹ بود.

ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی پس از فرمان هشت ماده‌ای حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به رؤسای قوای سه گانه در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ تشکیل شد.

در بخشی از فرمان مقام معظم رهبری به سران قوا آمده است: «خشکانیدن ریشه‌ی فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گره‌گشا در این باره، مستلزم اقدام همه جانبه بوسیله‌ی قوای سه گانه مخصوصاً دو قوه‌ی مجریه و قضائیه است. قوه‌ی مجریه با نظارتی سازمان یافته و دقیق و بی اغماض، ازش بروز و رشد فسادمالی در دستگاه‌ها پیشگیری کند و قوه‌ی قضائیه با استفاده از کارشناسان و قضات قاطع و پاکدامن، مجرم و خائن و عناصر آلوده را از سر راه تعالی کشور بردارد. بدیهی است که نقش قوه‌ی مقننه در وضع قوانین که موجب تسهیل راه‌کار‌های قانونی است و نیز در ایفاء وظیفه‌ی نظارت، بسیار مهم و کارساز است».

کارنامه دولت در مبارزه با فساد قابل قبول است؟

اما هشت ماده ذکر شده از سوی رهبر انقلاب، تمام ماجرا نبود و ایشان هفت توصیه دیگر در سال‌های متوالی به مسئولان برای مقابله با فساد داشتند که عبارت اند از:

۱- ریشـه‌کن کـردن زمینه‌های فساد: هفتم تیر سال ۱۳۹۸؛ «مبارزه با فساد اولا پیشگیری اســت، بعد درمان اســت؛ قبلا بایستی زمینه‌های فساد را از بین ببریم، بعد هم اگر فسـادی بــه وجود آمد، بایستی درمان کنیم.»

۲- نظارت دائم و مستمر: هفتم شهریور سال ۱۳۹۷؛ «چشم باز مدیران؛ آنچه نیاز است این اســت. ببینید، همین تازه یک گزارشـی وزارت اطلاعـات بــرای مــا فرســتاد، من نگاه کـردم ایــن گـزارش را دیــدم از آبــان ۹۶ تا تیر ۹۷،۵۶ اخطار در مورد مسائل مربوط به فساد اقتصادی، به دستگاه‌های مختلف دولت از طرف وزارت اطلاعات داده شده! خب این کار اطلاعات کار خوبی اســت... اینجور هم نیســت کــه ما لازم باشد بالای سر هر یک نفری یک پلیس بگذاریم ببینیم چه کار می‌کند؛ نه، امروز خب شــیوه‌هایی وجــود دارد، روش هایــی وجــود دارد، روش‌های پیشــرفته‌ای وجود دارد؛ می‌شود اینهــا را کنترل کرد. باید کنترل کرد یعنی باید با چشم باز مراقبت کرد.»

۳- اقــدام قاطــع به جــای حــرف زدن: نهم اردیبهشت سال ۱۳۹۴؛ «بــا دزد دزد گفتن، دزد از دزدی دست برنمی‌دارد؛ باید رفت، وارد شد. مسئولان کشور، روزنامه که نیستند که راجع به فســاد حرف می‌زنند. بله، روزنامه راجع به فساد ممکن اســت حرف بزنــد، من و شــما که مســئول هستیم باید اقدام کنیم.»

۴- داشتن جرأت لازم: دوم شهریور سال ۱۳۸۷؛ «مقابله با فساد خیلی کار ســختی اســت. یک وقتی بنده گفتم که این اژد‌های هفت سر فساد را به این آسانی نمی‌شود قلع و قمع کرد؛ خیلی کار سختی است. نه اینکه حالا بگویم قلع و قمع شده؛ نخیر، الان هم قلع و قمع نشده؛ لیکن جرأت مقابله‌ی با آن هســت. خــب، وقتی که اجزاء مجموعه، خودشان آلوده‌ی به فساد نباشند، طبعًا جرأتشان بیشتر است.»

۵- اقدام عادلانه و دقیق: بیست و دوم مرداد سال ۱۳۹۷؛ «[مفســدین اقتصادی]بعضی‌هایشان ممکن است اعدامی باشند، بعضی ممکن است نخیر، اعدامی نباشند، حبسی باشند؛ فضاســازی نکنید که «اعدام باید گردد» که مجبور بشوند [اعدام کنند]؛ البته مجبور که نمی‌شوند، مراعات می‌کنند... کار بایستی دقیق و عادلانه انجام بگیرد.»

۶- مراقبت از ضربه مفسدان: هفدهم آذر سال ۱۳۸۲؛ «هم بــه خدا توکل عمل کنید و هم مراقب کسانی باشید که از صحت عمل شما ضربه می‌بینند. هر مسئولی اگر صحت عمل داشته باشد، یک عده سودخوار مفسد فاسد قطعا ضربه خواهند دید. آن‌ها هم ضعیف نیستند و به حسب عادی امکاناتی در اختیـار دارند؛ مراقب ضربات آن‌ها باشید.»

۷- سـپردن کار به افراد صالح: دهم اردیبهشت سال ۱۳۸۰؛ «کار مبارزه با فســاد را چــه در دولت و چــه در قــوه‌ی قضائیــه بــه افراد مطمئن و برخــوردار از سـلامت و امانت بســپارید. دستی کــه می‌خواهد بــا ناپاکــی دربیفتــد باید خود پـاک باشــد، و کسانی کــه می‌خواهند در راه اصــلاح عمـل کنند باید خود برخوردار از صلاح باشند.»

پس از تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، مسئولیت اداره آن به معاونان اول سه قوه تفویض شد و مسئولیت برگزاری منظم جلسات ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی بر عهده دبیر این ستاد قرار دارد. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، کاظم پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، دهم شهریورماه ۱۳۹۲ در حکمی از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به سمت مشاور معاون اول و مسئول دبیرخانه این ستاد منصوب شد.

کارنامه دولت در مبارزه با فساد قابل قبول است؟

اصلی‌ترین اهداف ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی چیست؟

اصلی‌ترین اهداف ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی، شناسایی و سالم سازی گلوگاه‌های فسادخیز نظام اداری و اقتصادی کشور، ایجاد شفافیت و ارتقای نظارت در آن‌ها توام با تسهیل فضای کسب و کار و امنیت اقتصادی در کنار فرهنگ سازی سلامت اداری است.

کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در گذشته فقط روند برخورد با مفسد را دولت ملاک مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار می‌داده است بیان کرد که از نظر ما برخورد با مفسد در انتهای خط وجود دارد.

او در ادامه به اقدامات صورت گرفته از سوی دولت پرداخت و بیان کرد که اصلاح ساختارها، اصلاح قوانین و شفافیت و همچنین راه‌اندازی سامانه‌های بسیاری در بحث شفافیت از اقدامات موثر دولت بوده است.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد بر این باور است که آنچه امروز باعث شفافیت و جلوگیری از فساد در جامعه می‌شود، بحث اطلاع رسانی و سیستمی کردن کار‌های روزانه است.


بیشتر بخوانید


این مسئول دولتی تاکید کرد که حدود یک سال است ۴ لایحه دولت در بحث تعارض منافع، شفافیت و قانون جامع مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری در مجلس مانده و امیدواریم هرچه زودتر به تصویب برسد. همچنین دولت نظارت بر بخش خصوصی را در این چند سال رقم زده است؛ این رویکرد در گذشته نبود و اکنون موسسات و تشکل‌های مردم نهاد در بحث مبارزه با فساد در حال انجام اقداماتی هستند.

دولت در مبارزه با فساد مردود شد

اما محمدرضا صباغیان نماینده یزد و بافق در مجلس شورای اسلامی نظر دیگری درباره عملکرد دولت در مبارزه با فساد دارد؛ او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به نمره دولت در مقابله با فساد بیان کرد که نمره دولت و مجلس در مبارزه با فساد، نمره قبولی نیست و زیر ۱۰ می‌گیرند.

او با اشاره به عوامل بروز و ظهور فساد در جامعه بیان کرد که وقتی تنها چند درصد از برنامه ششم توسعه اجرا می‌شود یا بودجه سالانه ۵۰ یا ۶۰ درصد به اجرا در می‌آید، به معنای وجود فساد یا زمینه‌های ایجاد آن است. این موضوع را می‌توان در انحرافات بودجه‌ای و گزارش‌های دیوان محاسبات هم مشاهده کرد. به علاوه وقتی لایحه بودجه کشور در زمان تدوین به صورت واقعی و درست پیش بینی نمی‌شود، با کسری بودجه مواجه خواهیم شد و همین زمینه ساز فساد خواهد بود.

او تاکید کرد که نبود نظارت دلیل اصلی نمره پایین دولت در مبارزه با فساد است.

کارنامه دولت در مبارزه با فساد قابل قبول است؟

دولت در هفت سال گذشته چه اقداماتی برای ریشه‌کنی فساد انجام داده است؟

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بر این باور است که آنچه دولت از ابتدای شروع به کار خود اعلام کرده و تا امروز هم روی آن ایستاده این بوده که هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد و هر کسی در هر رده‌ای فساد کرد باید با او برخورد شود؛ این نخستین تفاوت ما با دولت قبل است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد که ما برای خودمان هم سازوکاری طراحی کردیم که گلوگاه‌های فسادخیز داخل دولت را شناسایی کنیم و بسیاری از آن‌ها برطرف شدند.

او سومین اقدام دولت را اینگوبه بیان کرد که تلاش برای ایجاد سامانه‌هایی است که بتوانیم از هر حرکت اقتصادی که می‌تواند منجر به فساد شود به‌موقع اطلاع داشته باشیم. مثلا خانمی در یکی از شعبات یکی از بانک‌ها در یکی از شهر‌های کشور هزار حساب بانکی داشت که توسط این سامانه شناسایی شد. همه سازمان‌ها به‌تدریج به این سامانه وصل می‌شوند، کمااینکه گمرک به این سامانه وصل شده و پرونده نظام سلامت اداری نیز تقریبا کامل شده است.

معاون اول رئیس جمهور معتقد است که به‌طور کلی مجموعه اقدامات اخیر مانند بهادادن به شفافیت اقتصادی می‌تواند تاحد زیادی در مبارزه با فساد کمک‌کننده باشد. یکی از نخستین تصمیمات در دولت آقای روحانی، تشکیل کارگروهی با مسئولیت معاون اول رئیس‌جمهور بود که از همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها بخواهد گلوگاه‌های فساد را در دستگاه خود مشخص و برای ازبین بردن آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

جهانگیری ادامه داد که به‌عنوان مثال در دوره‌ای که من در دولت اصلاحات وزیر صنعت و معدن شدم، «مُهر عدم ساخت»، یک گلوگاه منجر به فساد بود. به این ترتیب که هر واردکننده‌ای باید به وزارت صنایع و معادن مراجعه می‎کرد و مهر تأیید می‎گرفت که آن کالا در داخل کشور ساخته نمی‌شود. در آن بین کارشناسانی بودند که می‎دیدند واردات فلان کالا فلان مقدار سود دارد، درحالی‌که حقوق خودشان کم بود. طبیعی است که ممکن بود وسوسه شوند و فسادی شکل بگیرد.

او در ادامه گفت که وقتی ما خواستیم این وضعیت را اصلاح کنیم برخی کارشناسان دلسوز گفتند با این کار، تولید و صنعت نابود می‌شود، اما ما این کار را انجام دادیم و چیزی هم نابود نشد؛ بنابراین گاهی مسئله این است که مدیران را از اصلاحات اساسی می‌ترسانند. دوم لایحه تعارض منافع است که مطابق آن هیچ‌کس نمی‌تواند در مسند تصمیم گیری‌هایی قرار بگیرد که خودش در آن‌ها منافعی داشته باشد و اگر قرار گرفت و اعلام نکرد، جرم تلقی می‌شود.

جهانگیری تصریح کرد که این لایحه‌ها در دولت تصویب شده و ممکن است قبل از تصویب در مجلس، به‌صورت داوطلبانه در دولت اجرا شود. ما می‌خواهیم مبارزه با فساد، مبارزه همه‌جانبه و مؤثری باشد و مردم مطمئن شوند که دولت با عزمی جدی وارد این حوزه شده است. به همین منظور از آغاز این دولت، جلسات دائمی ستاد مبارزه با فساد با حضور معاونان اول و مقامات ارشد سه قوه و دستگاه‌های نظارتی برگزار شده است و هر سه قوه در این زمینه عزم و اراده جدی دارند؛ درحالی‎که جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت قبل تشکیل نمی‎شد. من خودم با رئیس وقت قوه قضاییه ملاقات کردم و گفتم می‌خواهیم جلسات ستاد را فعال کنیم که ایشان گفت، چون برخی مسئولان دولت وقت، خود سوژه مبارزه با فساد ما هستند ما چطور در جلسات شرکت کنیم؟

معاون اول رئیس جمهور معتقد است کار‌هایی وجود دارد که دیگران باید برای مبارزه با فساد انجام می‌دادند و ندادند، اما ما آن‌ها را پیگیری می‎کنیم و امیدواریم این لکه ننگ از دامن جمهوری اسلامی حذف شود. مهم این است که ما با فضایی که در افکار عمومی ایجاد می‌کنیم به یکدیگر کمک کنیم تا در حل مشکل فساد که دغدغه بزرگ دولت است موفق عمل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
سنگین ترین توهین به مخاطب که این گزارش نوشته اید
مگر قرا نبود جملات توهین امیز نشر ندهید چرا یک بام دو هوا تشریف دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۳۰ دی ۱۳۹۹
کارنامه دولت در کدام قسمت خوب بوده؟1-بازار خودرو2-بازاربورس3-بازاربرجام4-بازار کاسبان تحریم 5-بازار دلار6-بازار گوشت7-بازارتخم مرغ و مرغ8-بازار واکسن کرونای خارجی 9- همه اش.................................................................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
هرچه دولت روحانی توانستن در این هشت سال کشور را غارت کردن

برای جبران این هشت سال باید بجایش یک رییس جمهور انقلابی انتخاب کنیم
نه کسانی که وقتی جوانان ما در جبهه شهید میشدند آنها در دانشگاه های آمریکا و انگلیس درس میخواندند .
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۰:۱۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
در یک سری جاها آش رو با جاش بردن بعد شما میگی کارنامه ی دولت در مبارزه با فساد قابل قبوله؟ !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
فقط باید سلطان فساد را اعدام کرد والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۹ دی ۱۳۹۹
باید افرادی رو انتخاب کنیم که متخصص، شجاع و خداترس باشند تا هم باعلمشون مشکلات رو رفع کنند و هم با شجاعت و خداترسی که دارند مانع بروز فساد شوند.
فساد واقعاً بد است و عدالت رو از بین می بره
Iran (Islamic Republic of)
یک بازنشسته فرهنگی
۱۹:۱۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
من از ۲۰ نمره ۲ به دولت درمبارزه با فساد میدهم.مملکت را به فنا دادند رفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
کسی که به مملکت خیانت می کند باید مجازات شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۹ دی ۱۳۹۹
مردم الگوی بدی ازدولت دارند!!! ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۹ دی ۱۳۹۹
این ستاد مبارزه با فساد میخواهد با چه کسانی مبارزه کند با دانه درشت هاخوب فوری بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
این دولت خودش کانون فساد هستش.کارنامه قابل قبول کجا بود.این وضع مالی مردمه ببینید.اون وقت دولت به کارکنان خودش حقوق های نجومی میده.کوفتشون بشه.کارنامه دولت صفر هم بدی زیاده.خدالعنتشون کنه
Netherlands
رضا
۱۵:۱۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
خود دولت ابرمفسد اقتصادیه.نمونش هم همین بورس که کلی پول مردم بدبخت رو کشید بالا.
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۱۵:۰۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
هر زمان مسئولین و فرزندنشون و تمام خویشاوندان دور و نزدیکشون حسابهای مالی و فعالیتهای اقتصادیشون به اطلاع مردم و رسانه ها رسید و تونستن سالم کار کنن اونوقت معلوم میشه با فساد میخواد مبارزه بشه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
این چه سوالیه ؟
حسن روحانی همینطوری هم با yjc خوب نبود
حالا دیگه خدا بدادتون برسه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
متاسفانه در کشور ما سعی میشود که قوه مجریه را همه کاره کشور بدانند ولی واقعیت این است که این قوه آنچنان اختیاری ندارد که بتواند در کشور تحولی ایجاد کند زیرا مسئولیت دارد ولی اختیار ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
چجوری در دوره احمدی نژاد دولت همه کاره بود؟
Pakistan
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۹ دی ۱۳۹۹
وقتي فساد ريشه در خود دولت دارد چطور كارنامه اش در مبارزه با فساد قابل قبول است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
دها ساله فسادکشورراگرفته اگرمبارزه شده بود حالا تمام وشفاف شده بود نخیر باورنمیشه کرد کدام غارتگراعدام شد که درسی شود برادیگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
برای کارمندان دوره مبارزه بافساد گذاشته می شود وانشاالله ثمره دارد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۵۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
سلام
عوض اینکه جلوگیری کنند از این اتفاقات نیقته .
طبق اصول جا افتاده کشور تا دنبال مقصر بگردی ، هیچ کس مقصر نیست ، وبگردن نمی گیره چرا اتفاق افتاد !!
پول رنج مردم در سختی معاش موندن ، یک شخص پیدا میشه هزار ملیارد بالا می کشه ، بدون وثیقه ملکی ، فرار به راحتی ، کشوری میره نشه گرفتش ، توجیح بعد توجیح مسولان بی لیاقت ، یا هم همکاری با طرف ، دولت خیلی ضعیف عمل کرده ، بلکه همکاری کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
فسادهای پشت پرده دولت کم بود،فساد در بورس با میلیونی کردن کدهای بورسی و کشوندن مردم به اون به صورتی که قوه قضایی هم نمیتونه ردشون را بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ح-شمسي
۱۳:۴۸ ۲۹ دی ۱۳۹۹
خود رئيس دولت اعلام كرد كه ما طوري گران كرديم كه كسي تفهميد؟!!! دلار 25 تا 30 هزار تومان، بورس ويران، اقتصاد ورشكسته، فساد، رانت، تباني، دزدي، سكه و طلا، مسكن و ... هر چه فساد در دنياه وجود دارد در اينكشور به وفور در دولت و مسئولين هست. سرخط هر فسادي دولت و مسئولين هستند، چه انتظار نابجائي داريم كه با خودشان كه عامل فساد هستند مبارزه كنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
پيدا كردن مفسدين كار ساده ي هست اما مبارزه با آن بسيار مشكل مي باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۹ دی ۱۳۹۹
ما اگر نگران فساد بودیم به صاحب تفکر طلایی "دختر مظلوم وزیر" رای نمیدادیم.
نخیر دغدغه ما این چیزها نیست. بیخودی مارا وارد تله تنش نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۹ دی ۱۳۹۹
نظرسنجی درست نیست فساد زنجیره ای رشد میکنه وکیل مجلس با دور زدن قانون و وزیر با اجرای نادرست قانون و قاضی باتفسیر نادرست قانون سه مقوله در کشور که قدرت دارن با ثروت ترکیب شدن فساد در تمام قوا هست و در سه قوه در خون ترکیب شده در نهایت یک کلام اوضاع نظام اعتماد عمومی را بین ملت از بین برده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
اگر عزیزان ذخایر نظام را حساب نکنیم...
خصوصی سازی های پرحاشیه راهم حساب نکنیم...
کارگران هفت تپه هم حساب نکنیم...
دلارهای گم شده را هم حساب نکنیم...
120 میلیارد دانشگاه شهید بهشتی هم حساب نکنیم...
......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
خیرررررررررررررررررررررررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
به داد بورس برسید
Iran (Islamic Republic of)
محسن آجورلو
۱۲:۴۹ ۲۹ دی ۱۳۹۹
سلام در مورد این دولت و مبارزه با فساد اصلا نباید حرف بزنیم اگه قرار باشه با فساد مبارزه بشه باید بالای ۸۰ درصد مسئولین رو بندازیم زندان حالا یا به جرم فساد یا بی کفایتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
البته در اینکه باید با فساد برخورد شودشکی شود نیست. اما هستند هنوز مسئولانی که خود یا اعضای خانواده آنها در این آب گل آلوده ماهی بزرگ می گیرندو اگر بخواهند با آن مقابله کنند دیگر ماهی بزرگ نصیب آنها نمی شود.
و دولت 11و 12 هم که بسیار با فساد جنگید تا اینکه توانست آنها را چاق و فربه کند واینکه ضعیفان راحتر جان می دهند چرا که مسئولیت باآنها بوده نه دولت
واین شد که بی تدبیری و ناامیدی مردم را فرا گرفت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
جلوی واردات کالای خارجی گرفته شود و همچنین جلوی صادرات محصولات ایرانی به خارج از کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۹ دی ۱۳۹۹
به داد بورس برسید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۱۴ ۲۹ دی ۱۳۹۹
وقتی یک وزیر و هر مسئولی در شرایط استیضاح، راحت با یک استعفا کنار میکشد و از کارهاش قدردانی میشود یعنی اشاعه فساد در دولت....
Iran (Islamic Republic of)
حسن موسوی
۱۱:۱۴ ۲۹ دی ۱۳۹۹
با سلام. البته مبارزه با مفاسد اقتصادی حتی در مرحله شعار هم جای تشکر دارد. ولی با گذشت حدود چهل سال از تثبيت نظام و وجود انگیزه واراده مبارزه با این پدیده شوم در سطح مدیریت کلان کشور متاسفانه در عمل موفق نبوده ایم. امید است با طرخ و تصویب قوانین بازدارنده به نتیجه مطلوب رسید. انشااله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۹ دی ۱۳۹۹
ب فکر معیشت مردم باشید
شما که خون ملت رو دارین می مکین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۹ دی ۱۳۹۹
شفافیت معجزه میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
خیر
آخرین اخبار