ابوترابی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مدیران مدیریت بحران بدون سرسوزنی علم منصوب می‌شوند/ باید شیوه مدیریت بحران روسیه را پیاده کنیم

عضو کمیسیون شوراها گفت: رؤسای حوزه مدیریت بحران افراد سیاسی هستند و بدون سرسوزنی علم بر سر کار آمدند.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، با اشاره به طرح تشکیل وزارت مدیریت بحران گفت: مدیریت بحران یک علم است که ۵۰ درصدش هنر و ۵۰ درصد دیگر کسب آن است. در این مسیر مرکز و دانشگاهی نداریم و مدیران مرتبط با بحران ما اساساً تربیت نشده‌اند؛ چون رؤسای مرتبط با حوزه مدیریت بحران در وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران عمدتاً افراد سیاسی هستند یا با حضور در این وزارتخانه سیاسی شده‌اند؛ مدیران مدیریت بحران کشور بدون سرسوزنی علم بر سر کار آمدند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: سازمان مدیریت بحران جمهوری اسلامی ایران به عنوان هماهنگ کننده در بحران‌ها رئیس و فرمانده‌ای دارد که گویی تفنگ بدون فشنگ در دستش است. این سازمان یک هلیکوپتر، ساختمان، آمبولانس یا خودرویی که از آن استفاده کند، ندارند. در نتیجه مدیریت بحران چه فایده‌ای دارد؟ تجربه نشان داده است که کشور در تمام بحران‌های ملی به دلیل پراکندگی دستگاه‌‍‌های ذیربط، توانایی عملکرد مناسب را ندارد.

او ادامه داد: در دنیا دو شیوه مقابله با بحران وجود دارد که یکی از آنها را روسیه به بهترین شکل اجرا می‌کند و باید به سمت آن برویم؛ بر اساس آن وزارتخانه‌ای به نام حوادث غیرمترقبه تشکیل دادند تا تمام دستگاه‌های مرتبط و امکاناتی مانند ماشین‌آلات، آمبولانس، نیروی انسانی، دانشگاه و... در یک وزارتخانه متمرکز شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار کرد: شیوه دیگر مقابله با بحران در آمریکا اجرا می‌شود که ما هم مانند آن را دنبال می‌کنیم و بر مبنایش، یک سازمان هماهنگ کننده وجود دارد، اما در ایران، چون روابط اجتماعی، کار جمعی و ساختارهای اداری محکم بسته نشده، مدیریت بحران به عنوان نخستین بحران است و این موضوع در دعواهای میان سازمان‌ها و دستگاه‌ها هویدا می‌شود.

ابوترابی با یادآوری اینکه در مدیریت متمرکز به سمتی می‌رویم که نهادهایی مانند هلال احمر، اورژانس کشور و... یک وزارتخانه قوی با دانشگاه، امکانات و دیگر ملزومات مدیریتی تشکیل دهند، تصریح کرد: برای نمونه در جاده‌ها و بزرگراه‌ها دو ایستگاه هلال احمر و اورژانس در کنار هم دیده می‌شود، اما در چند کیلومتر آن طرف‌تر هیچ کدام حضور ندارند و هماهنگی نیست، یا اینکه چند شماره تلفن دارند که برای یک اتفاق باید به هرکدام زنگ زد؛ در صورتی که باید یک شماره حالت اضطراری وجود داشته باشد و همه در یک وزارتخانه تجمیع شود تا نهادهایی مانند راهداری، آتش‌نشانی، اورژانس و مدیریت بحران در کنار هم عمل کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ۷ دی ماه امسال هیئت رئیسه پارلمان یازدهم طرح تشکیل وزارت مدیریت بحران را اعلام وصول کرد. در مقدمه و دلایل توجیهی این طرح آمده است که ایران جزو کشور ۱۰ اول با بلا‌های طبیعی و انسان ساز دنیاست و باید با ایجاد یک وزارتخانه مؤثر در پیشگیری و پیش‌بینی بحران و اقدامات پس از آن بتواند با مدیریت واحد نسبت به امدادرسانی حین و پس از حادثه درست و صحیح اقدام کند.

در ماده واحده این طرح که با عنوان ادغام سازمان‌های اورژانس، مدیریت بحران و هلال احمر و سازمان پدافند غیر عامل و تشکیل وزارت مدیریت بحران تنظیم شده است، دولت مکلف شده سه ماه پس از تصویب این قانون با ادغام سازمان اورژانس، مدیریت بحران و هلال احمر و پدافند غیر عامل نسبت به تأسیس وزارتخانه مدیریت بحران اقدام کند.

انتخاب و حکم ریاست جمعیت هلال احمر، رئیس اورژانس و رئیس سازمان پدافند غیرعامل پس از تصویب این قانون از سوی وزیر مدیریت بحران، انتقال کلیه اموال و دارایی و نیروی انسانی هلال احمر، سازمان اورژانس ومدیریت بحران و پدافند غیر عامل به این وزارتخانه  و همچنین انتقال کلیه بودجه در جداول مختلف مرتبط با حوادث و بلا‌های طبیعی و انسان ساز به وزارت مدیریت بحران در تبصره‌های این ماده واحده آمده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار