مرگ سیاه یا کرونا، تاریخ کدام یک را واقعی می داند؟

تب تند کرونا بار دیگر با کشتار دسته جمعی انسان‌ها تاریخ نسل کشی‌ها را تکرار کرد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، تاریخ تکرار می شود چرا که ما انسان ها در طول تاریخ، با همه گیری‌های مختلفی دست به گریبان شده ایم و میلیون‌ها میلیون از همنوعانمان  را به دلیل همین بیماری ها به خاک سپردیم، بیماری‌های همه گیری که گاهی تا مرز نسل کشی و تغییر تمدن بشر  پیش رفته‌اند.

با نگاهی گذرا به تاریخ پاندمی‌ها در دوران مختلف می فهمیم که  بیماری همه‌گیر بخشی از تاریخ زندگی بشر است.

نخستین همه گیری جهانی مرگ سیاه یا طاعون ویرانگرترین بیماری تاریخ بود که مردم زیادی را به کام مرگ کشاند، برخی تخمین‌ها حاکی از آن است که تا ۱۰ درصد از جمعیت جهان در اثر این همه گیری  فوت کردند. 

مرگ سیاه طاعون

حالا تاریخ تکرار شد و دومین همه گیری بزرگ جهانی به نام کرونا آهسته، بی صدا و کاملا ناخوانده میهمانمان شده است.

آلبرکامو در کتاب طاعون خود می گوید:«هیچ‌کس هنوز بیماری را واقعاً نپذیرفته بود. بیشتر مردم، به خصوص نسبت به آن‌چه عادت‌شان را بر هم می‌زد یا مزاحم منافع‌شان می‌شد حساسیت داشتند.

اطلاعیه‌ای که در سومین هفته‌ی طاعون خبر از مرگ  ۳۰۲ نفر می‌داد، اثری در مخیله‌ آنان نداشت. از طرفی شاید همه‌ آنان از طاعون نمرده بودند و از سوی دیگر کسی در شهر نمی‌دانست که در مواقع عادی هفته‌ای چند نفر می‌میرند.»

با خواندن این کتاب سوالی برایم ایجاد شد، در مورد کرونا،  آیا هنوزم هستند کسانی که با گذشت حدود یک سال از شیوع این بیماری آن را   نپذیرفته باشند؟

از شایعه تا واقعیت جمله "کرونا دروغی بیش نیست"

از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تب و تاب کرونا به عنوان بیماری ناشناخته و ترسناک در جامعه بالا بود و مردم از ترس و اضطراب از خانه هایشان بیرون نمی‌آمدند.

کرونا کووید 19

اما چندی نگذشت که شایعات زیادی مبنی بر ساختگی بودن  ویروس کرونا  پخش شد و بسیاری از مردم بر این باور شدند که کرونا دروغی بیش نیست.

حالا رواج شایعات مبنی بر دروغی بودن این بیماری سبب فلج شدن دستگاه تبلیغاتی و آگاهی دهی رسانه‌های جمعی درباره شیوع آن شده و محدودیت‌های قرنطینه‌ای را عملا ناکارا کرده است.

این ویروس در شهر ووهان چین شناسایی شد هم اکنون ۳.۲ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

هنوز پاسخ قطعی به این سوال که «ویروس از آزمایشگاهی در چین نشات گرفته یا در اثر تماس با یک حیوان شیوع پیدا کرده است؟» پیدا نشده، اما حتی پاسخ روشن به این سوال هم نمی‌تواند چیزی از حقیقیت کرونا ویروس بکاهد.

اینکه کووید ۱۹ شوخی بردار نیست و جدی نگرفتن آن می تواند به نوعی قمار با مرگ و زندگی باشد، امری محرز است.


بیشتر بخوانید


توجه به این واقعیت که فعلا درمان قطعی برای کووید ۱۹ وجود ندارد و تنها راه پیشگیری و مقابله با این بیماری همچنان رعایت فاصله فیزیکی، شستن دست‌ها و استفاده از ماسک است، از آن جهت حائز اهمیت است که میتواند جان بسیاری از مردم را از شر این ویروس در امان نگه دارد.

افراد بدون ماسک خطرناکترند یا کرونا؟

بسیاری از مردم دیگر این آگهی بهداشتی تکراری رسانه‌ها که "دست‌های خود را با صابون یشویید و در خانه بمانید و ماسک بزنید" را نمی‌بینند و نمی‌شوند.

این در حالی است که تنها عامل شیوع کرونا و قطع نشدن زنجیره این ویروس رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی است.

مرگ سیاه یا کرونا، تاریخ کدام یک را واقعی می داند؟

کرونا در حقیقت یک خانواده گسترده از ویروس‌هایی است که منجر به عفونت‌های تنفسی از یک سرماخوردگی ساده تا اپیدمی سارس می‌شوند.

این ویروس با مبتلا شدن یک فرد وارد چرخه زندگی انسان‌ها شد و رفته رفته از بدنی به بدنی دیگر به کل دنیا سرایت کرد و توانست تمام جهان را تحت سیطره خودش قرار دهد.

برای هم صحبت شدن با مردم به یکی از خیابان‌های پر تردد شهر رفتم با صحنه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه شدم شمار قابل توجهی از آن‌ها ماسک نزده بودند و با فاصله‌های خیلی کم از هم ایستاده بودند و تعامل می‌کردند.

کاک حسن یکی از اصناف که در حال فروش میوه بود و ماسک هم نزده بود خیلی عامیانه گفت: چه کرونایی؟ اگر کرونا وجود دارد چرا هنوز کسی از فامیل ما به آن مبتلا نشده است؟


بیشتر بخوانید


مرضیه خانم که به همراه فرزندش برای خرید مایحتاج خانه به بازار آمده بود اظهار کرد: همسرم مدتی مریض بود، پزشک‌ها گفتند کرونا گرفته، اما مساله مهمی نبود، چون دو هفته نگذشت خوب شد و من و فرزندم هم با وجود اینکه با او در تماس مستقیم بودیم مبتلا نشدیم.

جابه جایی کرونا در تاکسی‌ها

اما داستان سهل انگاری کرونا تنها به اینجا ختم نمی‌شود چرا که صدای اعتراض رانندگان تاکسی نیز شنیدنی است.

راننده تاکسی

نیمه دوم فروردین امسال همزمان با یکه تازی ویروس کرونا در جهان و ایران، طرح الزام فاصله گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی شهری کشور ابلاغ شد و بر اساس آن رانندگان موظف شدند در تاکسی‌ها حداکثر سه نفر مسافر سوار کنند.

همین امر موجب شد صدای اعتراض رانندگان تاکسی بلند شود، آن‌ها به خاطر افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان، گرانی لوازم یدکی، میزان مصرف سوخت تاکسی‌ها و کمبود مسافر با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند.

به سراغ رانندگان تاکسی رفتم که دل پری از وضعیت معیشتشان در این روز‌های کرونایی داشتند.

تعدادی از آن‌ها ماسک زده بودند، اما تعدادی نه ماسک زده بودند و قانون مسافر کشی با یک سوم تعداد مسافر را رعایت می‌کردند.

کاک امیر گفت: تاکنون از ماسک استفاده نکرده ام و حتی دست هایم را نیز مدام با آب و صابون نشسته ام، ولی به کرونا مبتلا نشده ام.

راننده تاکسی

کاک انور نیز یکی دیگر از رانندگان تاکسی بود که اعتقادی به وجود کرونا نداشت و آن را ابزاری برای دست اندازی مردم می‌دانست، او گفت: به هیچ عنوان باور نمی‌کنم چیزی به نام کرونا وجود داشته باشد.

مردم یا مسئولین، مقصر شیوع کووید ۱۹ کیست؟

خیلی‌ها هم به کرونا اعتقاد داشتند، اما بی کفایتی مسئولین در حل بحران را عامل شیوع این بیماری تلقی می‌کردند.

کاک اسماعیل یکی از اصنافی که در راسته ماهی فروشان با صدای بلند به عابرین می‌گفت بدو ماهی تازه داریم گفت: من هم ماسک می‌زنم هم مدام تمام وسایل مغازه را ضد عفونی میکنم، اما دلیل وجود این مشکل را نباید بین مردم که باید از مسئولین جویا شد.

ماهی فروشی

او گفت: برای قطع شیوع این زنجیره باید همه تلاش کنند، ولی زور مسئولین فقط به تعطیلی بازار و از کار بی کار کردن ما می‌رسد.

کاک بختیار یکی دیگر از اصناف این راسته گفت: قرنطینه نه باعث تعطیلی ادارات شد نه بانک ها، اما ما بازاریان ماه‌ها در خانه ماندیم و از کار و کاسبی محروم شدیم.

در این بحبوحه که مردم توپ را به زمین مسئولین می‌اندازند و مسئولین هم همکاری نکردن مردم را عامل شیوع این بیماری می‌دانند، کرونا همچنان می‌تازد و جان می‌گیرد؛ و در این میان دیگر رمقی برای کادر درمان که ماه ها است در خط مقدم مبارزه با کرونا سرسختانه مبارزه می‌کنند نمانده است.

کادر درمان خسته و چشم انتظار عزم همگانی

نزدیک به ۱۱ ماه از ورود کووید ۱۹ به ایران می‌گذرد و در این مدت بر اساس آمار‌های رسمی ۵۶ هزار و ۲۶۲ قربانی این ویروس شدند.

در حال حاضر ۴ هزار و ۵۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

در این مدت کادر درمان به ویژه متخصصان بیهوشی بسیاری در معرض خطر ابتلا به کرونا بوده اند و پزشکان برجسته و متبحری را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده ایم، پرستاران زیادی روزها و ماه ها دوری از خانه، خانواده و فرزندانشان تحمل کرده و برای مراقبت از بیماران کرونا در بیمارستان ها زحمت کشیده اند.

کادر بهداشت و درمان حالا بعد از گذشت حدود یک سال تلاش و خستگی در انتظار تدبیر درست مسئولین برای مدیریت کرونا و همراهی مردم هستند.

کادر درمان

بهزاد مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: اعمال محدودیت‌های کرونایی در کنترل و مهار کووید ۱۹ بسیار موثر بوده و توانسته وضعیت اغلب شهر‌ها را از قرمز به وضعیت‌های مطلوب‌تر تغییر دهد.

او افزود: نکته مهم و حائز اهمیت این است که وضعیت شهر‌ها شکننده است و ممکن است از وضعیت‌های مطلوب به وضعیت حاد تغییر کنند و بهتر است مردم همچنان با زدن ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کمک ستاد مقابله با کرونا و کادر درمان بیایند.


بیشتر بخوانید


البته اخبار  و آمار های نادرست رسانه های معاند نیز در طول این مدت نقش قابل توجهی در شیوع شایعات و مخدوش کردن اذهان عمومی داشته است.

رسانه هایی که نه تنها از ناکارایی مدیریت بحران در داخل کشور ناراحت نمی شوند بلکه تمام تلاش خود را برای قطع کردن حلقه اتصال  مردم و مسئولین انجام می دهند تا بتوانند با حل نشدن بحران به اهداف  شوم خود برسند.

به نظر می‌رسد همراهی مردم و مسئولان با همدیگر، می تواند در مهار و شکست کرونا نتیجه بخش باشد در این بین دامن زدن به شایعات، مداخله‌های رسانه‌های معاند با هدف تفرقه انگیزی و ایجاد اغتشاش اگر کنترل نشود،  آن‌چه به طور حتم بیش از هر چیزی آسیب می‌بیند، جامعه و کادر بهداشت و درمان است.

انتهای پیام/ه

گزارشی از نگار هنرمند

برچسب ها: کرونا ویروس ، کووید-19
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.