مروری بر حادثه تلخ معلمان صاعقه زده دزفولی

حادثه آتش سوزی کانکس معلمان در سردشت دزفول، بار دیگر ضرورت رفع محرومیت‌های این منطقه را نمایان کرد.

سوختن معلمان و احداث مدرسه برای روستاییان در دزفولبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، شامگاه دوشنبه ۳۰ دی ماه امسال در حالی که شهروندان از بارش رحمت الهی شاد و سرمست بودند، اصابت صاعقه به یک کانکس در روستای کنگرستان واقع در بخش کوهستانی و صعب العبور سردشت دزفول موجب منفجر شدن پیک نیک و آتش گرفتن کانکس و در نهایت سوختگی ۳ معلم و ۳ نفر از اهالی آن منطقه شد، خبری که کام همه را تلخ کرد.

حادثه‌ای که از همان ابتدا با آمار ضد و نقیض همراه بود و مسئولان و رسانه‌ها تعداد مصدومان را بین ۴ تا ۶ نفر اعلام کردند که در آخرین آمار مشخص شد در این حادثه ۳ معلم و ۳ نفر از اهالی منطقه دچار سوختگی با درجه‌های مختلف شده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد که حسین رضایی معلم روستای کنگرستان به دلیل دوری مسافت بین محل زندگی و محل کار برخی شب‌ها در این کانکس می‌مانده است و در شب حادثه ۲ نفر از معلمان روستا‌های اطراف و چند نفر از اهالی منطقه نیز در کنار او در کانکس حضور داشته‌اند.

همه مردم و رسانه‌ها متفق القول به این نتیجه رسیده بودند که چرا باید در شهرستانی همچون دزفول همچنان مدارس کانکسی وجود داشته باشد و دانش آموزان مناطق صعب العبور آن از کمترین حق خود که برخورداری از مدرسه است، محروم باشند؟


بیشتر بخوانید

گویی این حادثه رخ داده بود تا شاید وجدان خفته متولیان را که از قضا از تمام سختی‌ها و مطالبات مردم این مناطق خبر دارند، بیدار کند تا بلکه به فکر راه چاره و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار بعدی باشند، اما باز هم تا رسانه‌ها دست به کار نشدند هیچ مسئولی حاضر نبود با اخبار امیدوار کننده به دنبال تسکین دل خانواده‌های مصدومان، اهالی منطقه و قشر معلمان به ویژه معلمان عشایری و روستایی شود.

در این میان صرفاً نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی، یکم بهمن ماه به چند تن از نیرو‌های دفتر خود از جمله رئیس دفتر و اعضای روابط عمومی مأموریت داد تا با حضور در روستای کنگرستان از محل حادثه بازدید کنند.

بازدید از محل حادثه کانکس معلمان در دزفول

معاون عمرانی فرمانداری، رئیس جمعیت هلال احمر دزفول، بخشدار و ریاست آموزش پرورش بخش سردشت به همراه کلانتری این منطقه، مسئول دفتر نماینده شهرستان در مجلس را هنگام بازدید از محل وقوع حادثه همراهی کردند.

در این بازدید، سید احمد آوایی طی تماس تلفنی با اهالی این منطقه، ضمن دلجویی و تاکید بر انجام پیگیری‌های لازم برای درمان هرچه بهتر حادثه دیدگان، اظهار کرد: پس از اطلاع از این حادثه دردآور بلافاصله پیگیری و گزارش لحظه به لحظه را دریافت کردم تا در روند جزئیات امر قرار بگیرم ضمن اینکه به خانواده مصدومان این قول را می‌دهم که لحظه‌ای از پیگیری وضعیت این معلمان و همچنین دیگر حادثه دیدگان غافل نخواهم بود.

او گفت: بدون شک در اسرع وقت جلساتی را در راستای ساخت مدارس در مناطق روستایی شهرستان برگزار خواهیم کرد، اما قبل از این مهم ضروری است اقدامات ایمنی لازم به منظور جلوگیری از تکرار حوادث این چنینی در کانکس‌هایی که مدارس در آن‌ها مستقر است، صورت بگیرد.

علی عبدالهی بخشدار سردشت دزفول بیان داشت: پس از وقوع حادثه بلافاصله به اورژانس ۱۱۵ اطلاع داده شده است و اورژانس نیز در کمترین زمان ممکن خود را به نزدیکی محل حادثه یعنی به جاده اصلی رسانده است و یک مسافت ۱۲ کیلومتری از جاده اصلی تا محل استقرار کانکس بسیار صعب العبور است به همین دلیل اورژانس قادر به حضور در محل حادثه نبوده است که خوشبختانه اهالی منطقه توانسته‌اند مصدومان را به خودروی اورژانس برسانند.

او افزود: فاصله شهر دزفول تا روستای محل حادثه حدود ۸۰ کیلومتر است و ۱۲ مدرسه کانکسی در بخش سردشت وجود دارد که در حال پیگیری برای نوسازی این ۱۲ مدرسه کانکسی هستیم.

عبدالهی تصریح کرد: ۱۵۰ کیلومتر مسیر روستایی در بخش سردشت نیازمند اصلاح فوری هستند چرا که در این مناطق امکانات مورد نیاز برای ساخت مدرسه از جمله برق وجود دارد و اگر مسیر اصلاح شود بسیاری از مشکلات دیگر مرتفع می‌شوند و بیشتر مدارس سردشت در مسیر‌های ناهموار قرار دارند خواستار پیگیری امور عشایر در این زمنیه تخصیص اعتبار برای رفع مشکل نامسطح بودن مسیر بسیاری از روستا‌های این بخش شد.

علی فرهمندپور فرماندار ویژه دزفول گفت: مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان روز شنبه در محل وقوع حادثه حضور یافت و مقرر شد یک مدرسه یک کلاسه در این روستا احداث شود و به دستور وزیر آموزش و پرورش، آمار تمام مدارس کانکسی شهرستان دزفول نیز جمع آوری و برای این وزارت خانه ارسال شد.

او افزود: با پیگیری فرمانداری و نماینده دزفول در مجلس، مبالغی جهت کمک هزینه درمان به مصدومان این حادثه اختصاص یافت و جزئیات دقیق حادثه و نظرات کارشناسی در خصوص چگونگی بروز این حادثه در حال بررسی است و یکی از معلمان مصدوم به درخواست خانواده اش برای درمان به اصفهان منتقل شده است و مابقی در اهواز در حال درمان هستند.

فرهمندپور تصریح کرد: برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها آمده است، هیچیک از مصدومان این حادثه دانش آموز نیستند، بلکه سه تن از اهالی منطقه هستند.

پیمان نجاتی رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت الله طالقانی اهواز گفت: آسیب‌دیدگان این سانحه سه معلم و سه نفر از اهالی منطقه هستند که خانواده یکی از معلمان با خواست شخصی، وی را به بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان منتقل کردند.

او افزود: سه نفر از اهالی و دو معلم دیگر بلافاصله پس از سانحه به بیمارستان آیت‌الله طالقانی اهواز منتقل شدند. یکی از اهالی منطقه با ۸۵ درصد سوختگی و یکی از معلمان نیز با ۵۴ درصد سوختگی در بخش آی سی یو بستری هستند و درصد سوختگی سومین معلم و آن دو نفر دیگر نیز زیر ۵۰ درصد است.

در این میان آموزش و پرورش خوزستان نیز که گویی در چند روز گذشته در خواب زمستانی به سر می‌برد پس از چند روز سرانجام در سوم بهمن با صدور اطلاعیه‌ای اقدام به ارائه توضیحاتی در این باره کرد.

در اطلاعیه آموزش و پرورش خوزستان آمده است: این حادثه حوالی ساعت ۲۱ (سه شنبه ۳۰ دی ماه) رخ داد و متأسفانه در اثر برخورد صاعقه به کانکس محل اسکان همکاران فرهنگی؛ سه نفر از معلمان در منطقه چشمه شیرین و کنگرستان بخش سردشت دزفول دچار سوختگی شدند.

در ادامه این اطلاعیه افزوده شده است: یک تن از فرهنگیان آسیب دیده در این حادثه از معلمین عزیز عشایری و دو تن دیگر نیز از معلمان عزیز روستایی بودند که شبِ حادثه برای اقامت در این کانکس مستقر شده بودند.

سوختن معلمان در کانکس

در ادامه این اطلاعیه همچنین آمده است: وزیر آموزش و پرورش دقایقی پس اطلاع از این حادثه ناگوار، به کورش مودت؛ مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان مأموریت داد که این موضوع را مورد پیگیری جدی قرار دهد که بلافاصله مدیرکل آموزش و پرورش استان به همراه هیأتی در بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز حضور یافتند و در جریان مراحل درمان و اقدامات پزشکی صورت گرفته برای این عزیزان قرار گرفتند و ضمن تماس با مدیریت بیمارستان طالقانی اهواز خواستار تسریع و رسیدگی هر چه بیشتر به فرهنگیان حادثه دیده و ۳ نفر از جوانانی که برای کمک به آنان آمده بودند؛ شدند.

در عین حال مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان به نیابت از وزیر آموزش و پرورش مأموریت یافت که نسبت به انتقال یکی از فرهنگیان آسیب دیده در این حادثه؛ با رضایت خانواده وی به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان اقدام کند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: وزیر آموزش و پرورش همچنین در نشست شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با حضور استاندار، که به عنوان آخرین برنامه سفر وزیر در استان خوزستان برگزار شد، دستور داد که این موضوع با قید فوریت مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار بگیرد؛ در عین حال مراقب‌های درمانی از این عزیزان همدلانه انجام شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان: مدرسه کانکسی که بر اثر اصابت صاعقه در بخش سردشت دزفول دچار آتش سوزی و خسارت شد با احداث کلاس درس بازسازی می‌شود.

روستای کنگرستان تنها روستایی نیست که دانش آموزانش از مدرسه کانکسی استفاده می‌کنند بلکه دانش آموزان بسیاری از روستا‌های دو بخش کوهستانی سردشت و شهیون دزفول در کانکس و یا چادر مشغول به تحصیل هستند که این موضوع نمونه کوچکی از بی تدبیری متولیان و بی توجهی به حقوق دانش آموزانی است که می‌توانند آینده سازان کشور باشند.

کمبود امکانات آموزشی و رفاهی موجب شده است تا برخی از اهالی بخش سردشت دزفول برخلاف میل باطنی از روستا به شهر مهاجرت کنند که این امر با توجه به اینکه ساکنان این منطقه به دلیل کشاورزی و دامپروری نقش عمده‌ای در تولیدات شهرستان دارند می‌تواند به یک چالش برای آینده دزفول تبدیل شود.

از سویی بخشدار سردشت در صحبت‌های خود می‌گوید، ماشین اورژانس به دلیل صعب العبور بودن ۱۲ کیلومتر از مسیر منتهی به کانکس قادر نبوده است در محل حادثه حضور یابد که این امر علاوه بر ایجاد اخلال در روند امداد رسانی به مصدومان، زنگ خطر را برای حوادث بزرگ‌تر به صدا درآورده است.

سالهاست ساکنان منطقه سردشت، ایجاد راه و جاده‌های دسترسی را یکی از مهمترین مطالبات خود اعلام می‌کنند و با وجود اینکه مسئولان زیادی همواره با حضور در سردشت از رفع مشکلات این منطقه خبر می‌دهند، اما باز هم اقدام عاجلی برای رفع این مشکلات صورت نمی‌گیرد و وعده‌های مسئولان صرفاً در حد شعار و یا طرح‌های تکمیل نشده باقی می‌ماند.

به طور کلی باید گفت حادثه سردشت بار دیگر ضرورت رفع محرومیت‌های بی شمار این منطقه از جمله برخوردار نبودن از فضا‌های آموزشی مناسب، جاده‌های دسترسی، امکانات درمانی و رفاهی را یادآوری کرد، امکاناتی که در این برهه از زمان از طبیعی‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق یک انسان به شمار می‌روند.

حال امیدوار هستیم جنب و جوشی که برای برچیده شدن مدارس کانکسی شهرستان و رفع مشکلات بخش سردشت در بین مسئولان به وجود آمده است صرفاً به همین چند روز ختم نشود و شاهد اقدامات امیدوار کننده در راستای محرومیت زدایی از این بخش کوهستانی و صعب العبور باشیم.

منبع:مهر

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.