افزایش شیوع سرطان پستان در شهرهای صنعتی/خانم ها غربالگری را جدی بگیرند + فیلم

در سراسر دنیا، سرطان پستان مهم‌ترین نوع سرطان در زنان است، و ۲۵٪ از تمام موارد سرطان را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سرطان پستان، از شایع‌ترین سرطان‌ها و مهمترین نوع سرطان در زنان است که البته در مردان نیز با نرخ ابتلای کمتر، زمینه بروز آن وجود دارد. این نوع سرطان ۲۵ درصد از تمام موارد ابتلا به سرطان را شامل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد سرطان سینه برحسب مکان زندگی، دامنه متفاوتی از شیوع پیدا می‌کند و نرخ بقا در کشور‌های توسعه یافته بیشتر است.

قربانیان جدید سرطان سینه از میان جوان تر‌ها

مینا تجویدی، عضو هیئت علمی گروه رادیو آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سرطان پستان از جمله بیماری‌هایی ست که متاسفانه در سال‌های خیر شیوع بیشتری یافته و دامنه ابتلای آن به سنین کمتر رسیده است.

او افزود: از علائم کلی این بیماری می‌توان به ایجاد توده در پستان، تغییر شکل پستان، گودی پوست، ترشح مایع از نوک پستان، یا پوسته شدن قسمتی از پوست باشد. در افرادی که بیماری در اندام‌های دیگر آنان گسترش پیدا کرده باشد، این علائم به شکل درد استخوان، غدد لنفاوی متورم، تنگی نفس یا یرقان هم تظاهر می‌یابد.

عضو هیئت علمی گروه رادیو آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تشخیص سرطان پستان با نمونه برداری از توده مربوط تأیید می‌شود گفت: دوری از استرس، کنترل هورمونی و معاینه‌های فیزیکی مثل ماموگرافی و سونوگرافی، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و مانع برداشته شدن سینه در روند معالجه می‌شود.
 
سرطان سینه گریبانگیر افرادی که غربالگری را جدی نمیگیرند !!!

ابتلای یک هشتم زنان به سرطان پستان


محمدرضا خسروی فارسانی فوق تخصص خون و سرطان  با اشاره به آمار نگران کننده ابتلا به سرطان سینه گفت: از هر ۸ زن تقریبا یک نفر مبتلا به سرطان سینه می‌شود.

او درباره عوامل بروز این بیماری گفت: افراد با سابقه ابتلای اقوام درجه یک و دو به این سرطان، ۱۵ درصد از موارد ابتلا را شامل می‌شوند. علاوه بر مسائل ژنتیکی، تغذیه نیز از عوامل بسیار موثر است به طوری که سرطان پستان در افراد چاق شیوع بیشتری دارد.

این فوق تخصص خون و سرطان درخصوص شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه گفت: مصرف میوه و سبزیجات در کاهش خطر ابتلا بسیار موثر است. شیردهی بعد از بارداری نیز خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.

لزوم بکارگیری روش‌های روان درمانی طی فرایند معالجه

خسروی در خصوص آثار روانی ابتلا به سرطان پستان توضیح داد: سینه عضو بسیار مهمی در بدن زن است که از دست دادن آن یا دچار عارضه شدنش می‌تواند آثار روحی مخربی از جمله اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و سایر بیماری‌های روحی روانی را ایجاد کند.
 
او افزود: بنابراین روش برخورد با این بیماران و حضور روان پزشک و روانشناس بالینی در تیم درمانگر برای آشنا کردن بیمار با روش درمان او بسیار ضروری است.

این فوق تخصص خون و سرطان ادامه داد: بیمار باید بداند چه نوع روش درمانی برای او بکار گرفته می‌شود، آیا عضو مبتلا را به طور کلی از دست می‌دهد یا بخشی از آن در جراحی برداشته می‌شود. اگر بینش درستی در بیمار ایجاد نشود ممکن است سلامتی اش را از دست بدهد.

سرطان سینه گریبانگیر افرادی که غربالگری را جدی نمیگیرند !!!

 
تشخیص و درمان به موقع با غربالگری
 
پوریا عادلی، دبیر انجمن سرطان اصفهان  گفت: هرچقدر شهر‌ها صنعتی‌تر باشد و سبک زندگی از شیوه سنتی فاصله بگیرد، سرطان در آن شهر‌ها شیوع بیشتری پیدا می‌کند که اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

او تصریح کرد: تنها توصیه ما مراجعه زودتر به پزشک و غربالگری است تا پزشکان بهتر بتوانند از روند شیوع و قدرت تخریب سرطان پیشگیری کنند.

دبیر انجمن سرطان اصفهان افزود: در صورت تشخیص سرطان در مراحل اولیه، بهبودی سریعتر حاصل و هزینه‌های درمانی کمتری به فرد و جامعه تحمیل می‌شود.
 
عادلی با ابراز امیدواری برای بکارگیری روش‌های نوین در درمان سرطان گفت: خبر خوبی که باید به مردم بدهیم این است که در دوسال اخیر با وجود شیوع بیشتر سرطان، توانسته ایم با تشخیص زودهنگام، از شدت و عوارض بیماری در میان مبتلایان به سرطان سینه کم کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری اصفهان در حال ساخت کامل‌ترین و مجهزترین مرکز درمان سرطان در اصفهان هستند. طرحی که اگر به ثمر برسد مبتلایان به سرطان از جدیدترین روش‌های درمانی بهره مند می‌شوند.
 
گزارش از کیانا گودرزی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار