باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

چه کسی اصولگرایان را باهم آشتی خواهد داد؟/ پایداری - اصولگرایی و شروع رفاقتی از نو

زمان نشان خواهد داد که چه سرنوشتی برای وحدت اصولگرایان رقم می‌خورد.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها هر چه بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم؛ تلاش دو جریان اصلی کشور یعنی جریان اصولگرا و اصلاح طلب برای تعیین نامزد نهایی انتخاباتی بیشتر می‌شود و هر یک در تلاشند تا به نحوی رقیب را کنار زده و خود را برنده نهایی این میدان معرفی کنند؛ در این میان اما هر یک از این دو جریان در درون خود هم با مشکلاتی مواجه هستند که در ابتدا باید در صدد رفع و رجوع آن بر بیایند.

نمونه بارز این موضوع را شاید بتوان جریان اصولگرا دانست که در درون خود تجربه چالش‌هایی را با جبهه پایداری در رسیدن به وحدت داشته است.

وقتی روحانی مدیون اصولگرایان می‌شود

جبههٔ پایداری انقلاب اسلامی معروف به جبههٔ پایداری، وابسته به جناح اصولگرایی است که پس از وقایع انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و خانه‌نشینی یازده روزه محمود احمدی‌نژاد و مطرح شدن جریان انحرافی در مردادماه سال ۱۳۹۰ با برگزاری همایشی در حسینیه الزهرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رسماً اعلام موجودیت کرد.

چه کسی اصولگرایان را باهم آشتی خواهد داد؟

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ که اصولگرایان در حال چانه زنی بر سر انتخاب یک فرد بین محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل و علی‌اکبر ولایتی بودند، جبهه پایداری نامزد خود را سعید جلیلی معرفی کرد؛ هر چند در آن مقطع عمده انتقادات متوجه ولایتی شد که چرا زمین را به نفع قالیباف ترک نکرد، اما پایداری‌ها هم از ترکش‌ این انتقادات بی‌نصیب نماندند و حمایت از جلیلی یکی از دلایل شکست اصلی‌ترین گزینه جناح راست یعنی محمدباقر قالیباف معرفی شد. 

چهار سال بعد هم وقتی نوبت به دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری رسید، پایداری‌ها در گردهمایی ۳هزار نفره اصولگرایان شرکت نکردند، زیرا در حال راه اندازی ساز و کاری جدا برای خود بودند.  موضوعی که محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس دهم درباره آن گفته است: بخشی از آرای روحانی در سال‌های گذشته در اثر تفرقه اصولگرایان و عدم رسیدن به وحدت رخ داد و طبیعی بود که تفرقه بین اصولگرایان باعث شد هیچ کدام از نامزدهایشان توان مقابله با روحانی را نداشته باشند؛ به همین خاطرمی توان گفت آقای روحانی رای آوردن خود را مدیون عدم وحدت بین اصولگرایان است. 

با این حال اما در انتخابات مجلس یازدهم و در آستانه رای گیری، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پس از چند دور مذاکرات فشرده با جبهه پایداری در نهایت توانستند یک لیست مشترک و واحد ارائه کنند. حال سوالی که در این میان برجا می‌ماند این است که آیا جریان اصولگرا و جبهه پایداری در انتخابات آتی ریاست جمهوری هم به وحدت خواهد رسید یا اتفاق دیگری در راه است؟

اما شاید برای رسیدن به پاسخ این سوال بد نباشد که در ابتدا به ریشه اختلاف این دو از زبان برخی از شخصیت‌های حزبی بپردازیم.

چه کسی اصولگرایان را باهم آشتی خواهد داد؟/ پایداری - اصولگرایی و رفاقتی از نو

 مقبولیت مهم‌تر است یا صلاحیت؟

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت اختلاف این دو جریان گفته است: بعد از اینکه احمدی نژاد در دوره اول ریاست جمهوری با همراهی اکثریت جریان اصولگرایی و جبهه پایداری روی کار آمد، در دوره دوم ریاست جمهوری او شاهد یک چرخش آشکار از وی شدیم، تا جایی که نزدیکان او هم از وی روی گردان شدند، بعد از این جریان، پایداری با بخشی از جریان اصولگرا دچار زاویه شد و ما شاهد این بودیم که بخشی از جریان پایداری در راستای حفظ خودش تلاش کرد در مخالفت با احمدی نژاد چندان واکنش نشان ندهد، این موضوع باعث شد که مخالفت در بین جریان اصولگرایی ایجاد شود.

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفته است: ریشه این اختلافات بیش از همه به دیدگاه‌های حداکثری که جبهه پایداری درباره اصولگرایی و انقلابی بودن دارد باز می‌گردد و معتقدند که باید این شاخص‌ها بصورت حداکثری در نامزد‌ها لحاظ شود و خیلی نباید به مقبولیت اهمیت داد، بلکه صلاحیت باید ملاک باشد و مقبولیت در درجه دوم قرار بگیرد.

موضوعی که مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به آن اشاره کرده و گفته است که ما دنبال ایجاد شرایطی هستیم که در انتخابات آینده، جریان انقلابی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد تا نتیجه انتخابات به نفع مردم و نظام و انقلاب اسلامی رقم بخورد، به نحوی که گفتمان عدالت در رفتار و کردار مسئولینِ اجرایی ظهور  پیدا کند.

چه کسی اصولگرایان را باهم آشتی خواهد داد؟

او در ادامه گفته است که جبهه پایداری علاوه بر پیگیری رویکرد گفتمان انقلابی و عدالت محوری و ارائه راه‌کار‌های برنامه‌ای برای حل مشکلات مردم با ارائه شاخص‌های انتخاب اصلح برای انتخاب شایسته‌ترین فرد برای ریاست قوه مجریه، با رصد دقیق شرایط جامعه و تحولات احتمالی، متناسب با اقتضائات موجود تصمیم نهایی خود را اعلام خواهد کرد و دال مرکزی و رویکرد اصلی، تحقق گفتمان عدالت و روی کار آمدن جریان کارآمد، دلسوز و انقلابی است و تلاش می‌کنیم جریانات اصولگرای انقلابی را حول همین محور جمع کنیم. حال این اختلافات چگونه رفع و رجوع خواهد شد؟

چه کسی حلقه وحدت پایداری و اصولگرایان خواهد بود؟

حمیدرضا ترقی فعال اصولگرا در پاسخ به این سوال که چه کسی حلقه وحدت پایداری و اصولگرایان خواهد بود؟ گفت: طبیعتا هیچ وحدتی با سهم خواهی، پا فشاری روی خواسته‌های جناحی و گروهی و عدم اغماض نسبت به کم و کاستی‌های دیگر جریان‌ها و احزابی که در یک مجموعه دور هم جمع شده اند و به وحدت می‌رسند امکان پذیر نیست و بدون شک اگر قرار باشد به وحدت رسید در ابتدا باید فصل الخطاب را در بین خودشان مشخص کنند و همه آن فصل الخطاب و داوری آن را در اختلافات بپذیرند. علاوه بر این باید از سهم خواهی و تاکید بر منافع حزبی و گروهی پرهیز شود.

 او ادامه داد: ما برای رسیدن به وحدت دو روش داریم؛ اول اینکه از معیار واحد به مصداق قابل قبول همه برسیم و بعد هم اینکه از یک مصداق وحدت بخش و مورد اتفاق نظر به وحدت برسیم که این دو روش باهم متفاوتند؛ کمااینکه اگر بخواهیم از دیدگاه نظر‌های متفاوت به یک مصداق واحد برسیم طبیعتا بسیار دشوار است و فرآیندش طولانی خواهد بود و نمی‌شود به این صورت در جریان اصولگرایی مصداقی پیدا کرد که همه بر روی آن اتفاق نظر داشته باشند.

ترقی افزود: اگر اصولگرایان به چنین مصداقی رسیده که همه روی آن به اتفاق نظر برسند و از سرمایه اجتماعی مناسبی هم در جامعه و بین مردم برخوردار باشد، طبیعتا وحدت هم به راحتی شکل خواهد گرفت و از ارائه لیست‌های متفاوت جلوگیری خواهد شد، زیرا معیارها معمولا یکسان است و صرفا ممکن است در تطبیق این شاخص‌ها اختلاف نظر وجود داشته باشد؛ معتقدم که راه حل دوم یعنی مصداقی که مورد اقبال همه باشد می‌تواند وحدت را در بین جریان اصولگرایی ایجاد کند، مصداق که وحدت افزایش می‌یابد و مشکلاتش هم کم‌تر خواهد بود؛ پایداری هم بعید است که با این روش مخالفتی داشته باشد، یعنی ابتدا باید مصداق مورد قبول هر دو طرف را مشخص کنیم و بعد روی آن به وحدت برسیم.

چه کسی اصولگرایان را باهم آشتی خواهد داد؟

علیرضا خجسته‌پور قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین هم درباره راه حل این موضوع گفته است که در انتخابات مجلس یازدهم هم اتفاق خوبی افتاد, اگرچه در لحظه‌های آخر بود اما در نهایت جریان‌های مختلف اصولگرایی توانستند به وحدت برسند و مقداری از «من» های خود کوتاه آمده و به «ما» تبدیل شوند؛ از همین رو نیز شاهد بودیم لیستی که ارائه شد مورد توافق طیف‌های مختلف اصولگرایان قرار گرفت.

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین گفت: البته ممکن است آن لیست مورد توافق صد در صد همه احزاب اصولگرا نبوده باشد، زیرا اگر به هریک از احزاب گفته شود لیستی را ارائه می‌دهد که اعضای خودش در آن قرار گرفته باشد‌‌, اما یکی از اصول وحدت این است که با حفظ مواضع به گونه‌ای وحدت کرد که کل آن جریان بتواند برنده انتخابات شود، این یکی از مختصات درون جریان اصولگرایی است و همانطور که گفتم زمان بسیاری صرف این وحدت شده است و اینگونه نیست که همه سلایق درون یک جریان به یک صورت باشد تا بتوانیم با هم کار کنیم.

این فعال اصولگرا در ادامه به نامی اشاره کرد که شاید داستان وحدت را کمی ممکن تر کندو پاسخ روشن‌تری به مصداقی که ترقی به آن اشاره کرد داده باشد ، او در ادامه گفته است این که سریع به موضوع مصداق پرداخته شود زود است، اما باید گفت که اگر نامی مانند آیت‌الله رئیسی مطرح شود احتمالا همه جریان‌های درونی اصولگرا خیلی راحت‌تر به وحدت خواهند رسید. موضوعی که حسین کنعانی مقدم فعال اصولگرا هم درباره آن گفته است: آیت‌الله رئیسی یکی از افرادی است که اگر به میدان بیاید اکثر اصولگرایان روی او اجماع خواهند کرد، اما باید دید که می تواند از قوه قضائیه خارج شود و این مجوز را دارد یا خیر، شانس او هم بیشتر از قالیباف است.

حال باید دید که آیا آیت الله رئیسی در انتخابت آینده شرکت خواهد کرد یا خیر و آیا نام او به حلقه‌ای برای وحدت درونی جریان اصولگرا بدل خواهد شد یا خیر؛ بهتر است همه چیز را به زمان بسپاریم و ببینیم که چه سرنوشتی برای اصولگرایان رقم می خورد.

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Russian Federation
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
مردم فهیمتر از آن هستند که ندانند این بازی برای کسب رای است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
رییس جمهور مثل کتاب مرجع است نه کاتب های تعبیر وتفسیر از مرجع !باید یک فرد عاقل بالغدر سیاست رییس جمهور شود نه یک شاگرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
این بار اصول گرا ها ابزا دست قدرت طلبان خواهند شد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
هیچکدوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
مافیای قدرت این بار :با آتش تهیه اصول گرایی پیش خواهد رفت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
آچار فرانسه که نمی خواهیم که بتونیم هر پیچی را با اون باز کنیم یک رجل حداقل 30%سیاسی ومذهبی می خواهیم که بتونه 4 تا کلمه را درست ادا و تلفظ کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
جامعه نیاز به خون تازه دارد !خون های آلوده دردی را دوا نمی کند که هیچ ! بیماری را وخیمتر می کند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
منصف
۱۸:۱۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
اصولگرایی مرد چون احمدی نژاد و لاریجانی و باهنرو زایید. اصلاحطلب هم تشتش افتاد.
فقط جوان انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
ما با بحران های داخلی وخارجی متفاوتی درگیر شده ایم ونسخه پیچی مافیای قدرت مشکل را بدتر خواهد کرد بگذارید مردم وارد صحنه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
کاندید شدن یا کاندید کردن روئسای قوا واصحاب قدرت بر خلاف عدالت است یعنی بر خلاف دین وظلمی است در حق افرادی که دست به زانوی خود گرفته و "یا علی" گفته اند .
Iran (Islamic Republic of)
بلدم بلدم
۱۶:۳۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
من ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
اصولگرا واصلاح طلب کاری بزای مردم نکردن فقط احمدی نزاد
Iran (Islamic Republic of)
Slman
۱۵:۱۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
دکتر سعید محمد.فقط
بقیه شاخ وبرگ زیاد دارن.
باید هزینه کنن برا رفیق رفقاشون.
سردار سعید محمد .
اگه خدا بخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
آشتی باید از عمق وجود طرفین باشد نه واسطه سوری...چون دوباره منجر به قهر میشود....البته مهمترین قدم اول از طرف مقابل.است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
اقای جلیلی شخصیت مثب نسبت به بقیه دارد و حرف و حدیثی در موردش نبوده و نیست یا اقای ریسی این دونفر سرامد بقیه هستند
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۴۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
فقط و حدت کلمه و خردورزی بصیرانه و خدمت بی ادعا و انقلابی بدون رنگ و ریاح و مومنانه برادارنه برابرانه و عادلانه بدون تبعیضگریهای مختلف بی منت و سخاوتمندانه و صادقانه منطبق با اصول حقوق بشرانه اسلام ناب محمدی ص نسبت به ملت مستضعفین محرومین بینوایان یارانه بگیران درماندگان و ایتام در جامعه اسلامی می تواند نه تنها اصولگرایان با اصلاح طلبان را و درونی خودشان را با هم آشتی دهد و متحد کند بلکه می تواند همه مردم جامعه انسانی را با هر سلیقه و تفکری را که دارند با هم آشتی دهد و بایکدیگر مروت و مدارا و انصاف عادلانه داشته باشند تا یکپارچگی و اتحاد در کشور ایران اسلامی و سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص منسجمانه حفظ و برقرار و پایدار بماند .
و من الله توفیق .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
یا احمدی یا هیچ احدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
فقط احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
فدایی رهبر
۱۴:۰۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
فقط قالیباف دوست داریم چون نخبه سیاسی است اقاقالیباف خودت قاطی این تندرو نکن خودت تنهایی بری جلو از همه بهتری رهبری پشته اطلوگرا اطلاح طلب نباش خودت باش انشاله ریس جمهور بشویی فقط با این این اینها با تو هم صدا شده اند به دنبال منافع شون هستند مثل دوران احمدی نژاد وروحانی ودل رهبری عز یزمان ازار دادند قیمت های بالا بردند پول ملی مارا بی ارزش کردند شما نشان دادید یار دیرین امام خامنه ای عزیز هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
روحانی خوب بود ؟ تراز تجارتش مثبت بود گفت منفی تا تونست جیب ملت رو خالی کرد نمیدونم خوابی یا خودت زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
اگه منظورت از مقبولیت احمدی نژاده باید بگم اصلح ترین احمدی نژاده نتنها مقبول اصلح هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
لبنیات چرا باز گرون شده؟؟؟پنیر از 10200شده 14500
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Musa
۱۱:۲۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
حذف شبه نظامیان آمریکایی از عراق ضروری شده است . به خصوص که آنها به طور غیر قانونی وجود داشته باشد .همچنین ، به عنوان خروج مغلوب ساختن پیشی جستن از قدرت
Iran (Islamic Republic of)
AMIR
۱۱:۱۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
فقط اصولگرای انقلابی بقیه رو بریزید دور اصولگرا هم هست از صدتا اصلاح طلب بد تر
Iran (Islamic Republic of)
بلوچ
۱۱:۰۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
اینا هیچکدوم‌ درد مردم رونمیفهمند‌...روحانی خوب بود ترامپ‌ اومد بعدش هم زیر پاشو‌ خالی کردن‌ دوستان‌ داخلی...حالا کاری ندارم‌ ..ما مردم متوجه شدیم هیچ کدومشون‌ به دردملت‌ نمیخوره‌...مگر یکی از دل ملت بیاد ...نه از دولت ودولت های قبل...چون شاخه های فساد‌ تو خودشونه‌....

خودتون‌ رو گول بزنید نه اصلاح طلب نه اصول گرا ....همتون عین هم هستید
ادمین ببینم اگه به جناحی وابسته نیستی بزار پست منو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
دقیقا به خاطر همین طرز تفکر اصلاح طلبها ایندفعه میخاند در قالب گروه مستقلین وارد انتخابات بشند
Iran (Islamic Republic of)
Hadi
۱۰:۵۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
درود به اقای رئیسی دمشون گرم خیلی عشقین
انشاالله با امام زمان محشور بگردین

خدایا به ایشون عمر با عزت و قدرت بده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سجاد
۱۰:۰۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
دیگه اعتماد به اصلاح طلب نداریم چرا که فقط به نفع خودشون کار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
البته اصول گرایان هم امتحان پس دادن یه وطن پرست مثل ترامپ لازمه بگردید بود خبر بدید با شعار اول ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
بله اصولگرایان هم با این مجلس چهره خود را نشان دادند که به اسم مصلحت همدست میشن با...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
هربار که یک اصلاح طلب رئیس جمهور میشه به اندازه آسیب های پانزده بمب اتم به ایران خسارت وارد میشه!
خدا کنه اصولگراها به یه جمع بندی و اتحاد برسن که دوباره شاهد قدرت گرفتن یک اصلاح طلب نباشیم!
انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
ببخشید عمو جان از خواب پاشو احمدی نژاد خیلی تاریخ دوری نبوده
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۰۹:۲۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
مهم مردمند که.؟......
Canada
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
فقط دشمن شاد کن .نشویم
کانالهای معاند .منتظر هستند از اب گل الود ماهی بگیرند و
بر علیه وطن مان استفاده کنند
حرف یا کاری نکنیم که به اتحادمان لطمه بزند
پشت سرهم مثل همیشه باید باشیم
منافع وطن به منافع شخصی و حزبی خودمان ترجیح دهیم
فقط منافع ملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
کمان ۹۳
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۰۷:۵۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
از من به شما گفتن ، آقای رئیسی در انتخابات شرکت نمیکنند چون کارهای مهمی هست که باید انجام بدهند بخصوص محاکمه ی مفسدین و رانت خواران که فعلا باید دونه دونه ولی با صبر و حوصله محاکمه بشن .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
قحط الرجال نیست اقای رئیسی موقعیت مناسبی را برای عدلیه فراهم کرده است و این قوه وظیفه بسیار مهمی را برعهده دارد که نبازمند پاکی و مبارزه با فساد است خصوصا در زمان فعلی که مقابله با مفسدان ملید خورده و حداقل ۵سال نیازمند کار جهادی و تا ۱۰ سال (جابجایی یک نسل کاری) نیارمند زمان برای ریشه ای شدن و اجرای احکام مبین اسلام در جامعه اقتصادی و اجتماعی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
وقتی برا خدا نباشه میشه تفرقه، خودخواهی، قدرت طلبی
Canada
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
همیشه باید پشت هم باشیم
حتی اگر اختلاف نظر داریم
همه که نباید شبیه هم فکر کنند
ولی واسه اینکه دشمن شاد کن نباشیم
باید مثل کوه پشت سرهم باشیم
Canada
ناشناس
۰۶:۵۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
بخاطر اتحاد ایران زمین باید همه هوای همدیگر را داشته باشیم
حتی اگر از نظر فکرسیاسی. همفکر نباشیم
ما ملتی هستیم که هزاران سال با دین و فرهنگ و اداب گوگونان در کنار هم بخوشی زیسته ایم
تا روز قیامت ایران زمین و خلیج همیشه فارس باقی خواهند ماند
و اینشاله تمام مشکلات مثل برف اب میشود
بعد از هر سختی و ویروس منحوس ایشناله خوشی میاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
صد در صد ، چپ و راست و اصلاح طلب و اصول گرا برای تفرقه انداختن بین مردم ایجاد شده و این شکاف جز به ضرر منافع ملی کشور نخواهد بود . و این در به اصطلاح حزب جز به فکر منافع خود و شعار دادن تا الان در عمل کاری از پیش نبردن
آخرین اخبار