تجریشی مطرح کرد؛

قوانین هوای پاک شفاف نیست/ خودرو‌های گازسوز را باید به استاندارد‌سازی تشویق کنیم

معاون محیط زیست گفت: قوانین هوای پاک خیلی شفاف نیست و همین موضوع سبب به وجود آمدن مشکلات بسیاری شده است.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به روز ملی هوای پاک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از جمله مشکلاتی که صنعتی شدن و تمرکز جمعیت در شهر‌ها ایجاد کرده آلودگی هواست مشکلی که نه تنها کشور ما بلکه سایر کلانشهر‌های دنیا را هم درگیر کرده است.

او در ادامه بیان کرد: در گذشته یکی از اصلی‌ترین منابع آلودگی ما خودروی پیکان بود که سازمان محیط زیست با پیگیری‌ قوانینی ایجاد کرد که در نتیجه در دهه هفتاد این خودرو حذف شد و تکنولوژی‌های کاربراتوری جای خود را به تکنولوژی‌های انژکتوری داد؛ بنابراین نسل جدید خودرو‌ها وقتی وارد بازار شدند مصرف بنزین کاهش یافت و اتوماتیک وار شاهد بودیم که مونوکسید کربن هم از آلاینده‌های اصلی خارج شد.

او با اشاره به اینکه با گذر زمان آلاینده‌های جدیدی در هوای شهر‌ها ایجاد شد که یکی از آن‌ها گوگرد است، گفت: با توجه به تردد کامیون‌ها و تردد ماشین آلات سنگین و اتوبوس ها در داخل و حاشیه شهر‌ها آلاینده جدیدی از جمله گازوئیل تولید شد.

تجریشی تصریح کرد: به مرور زمان ذرات معلق در هوای کلانشهر‌ها افزایش یافت به این ترتیب دیگر صرفاً گاز در هوا نبود بلکه ذرات معلقی بود که همه آن‌ها را می‌دیدند و همین هم توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد و عاملی شد تا در نهایت از سال ۹۶ به بعد از یک دهه رفت و برگشت این قانون بین سازمان محیط زیست و دستگاه های اجرایی و مجلس در نهایت ابلاغ شد.

او با اشاره به تدوین قانون هوای پاک بیان کرد: چهارده آیین‌نامه در قالب قانون تنظیم شد و در شهریور سال ۹۷ تمام این آیین نامه‌ها ابلاغ شدند.نخستین فعالیت پس از قانونی شدن این بود که روی سوخت تمرکز کردیم و توافق نامه سه جانبه بین وزارت نفت وزارت راه و شهرسازی و سازمان محیط زیست در سال ۱۳۹۷ تدوین شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از خلاء‌های قانون هوای پاک این است که مجری و متولی آن به صورت شفاف در قانون مشخص نشده و ما در ۳ سال گذشته از جایگاه متولی این قانون عمل کردیم. بسیاری از بند‌های این قانون اقداماتی است که نیازمند بودجه هم نیست و ما به دستگاه‌ها تاکید کردیم اگر این اقدامات انجام شود آلودگی به صورت جدی کاهش خواهد یافت، اما در اکثر موارد به آن‌ها عمل نشده است.

تجریشی با اشاره به اینکه قوانین  هوای پاک خیلی شفاف نیستند، عنوان کرد: ما در حال بازنگری در استاندارد‌های زیست محیطی هستیم و به کمک وزارت نفت، خودروساز‌ها و دانشگاه‌ها داریم آیین نامه و استاندارد خودرو‌های گازسوز را بازنگری می‌کنیم تا نه فشاری باشد به خودروساز و نه آلودگی بیخود ایجاد شود و برویم به سراغ اینکه خودرو‌های گازسوز مان را بتوانیم با استاندارد‌هایی که داریم تشویق کنیم تا خودروساز انگیزه داشته باشد.

او با اشاره به سایر اقدامات در زمینه کاهش آلودگی هوا بیان کرد: تمامی محور‌های مواصلاتی حمل و نقل کالا به کلانشهر‌ها شناسایی شده که  در آن ۴۰ درصد گازوئیل تولیدی ما استاندارد است. این میزان را به ۱۵۰ پمپ بنزین که در مسیر کامیون‌ها بودند دادیم که دیگر بهانه نداشته باشند؛ چون آن زمان خودروساز به ما می‌گفت که سوخت استاندارد نیست و فیلتر دوده نمی‌گذاریم با این تفاهم‌نامه این مشکل چندین ساله حل شد، وزارت نفت قول داده تا انتهای ۱۴۰۰ کل نفت و گاز استاندارد در کشور پخش کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار