انتقاد لاوروف از سوء استفاده آمریکا از شیوع جهانی ویروس کرونا

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری سالانه خود از عملکرد آمریکا و متحدانش در سوء استفاده از همه‌گیری کرونا برای افزایش فشار بر دیگر کشور‌ها انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز (دوشنبه) کنفرانس خبری سالانه خود را به علت همه گیری ویروس کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کرد و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، در این نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

لاوروف در ابتدای این کنفرانس درباره اوضاع کلی جهان و تاثیر ویروس کرونا بر آن سخن گفت و افزود: آمریکا و همپیمانانش به دنبال سوء استفاده از همه گیری کرونا برای افزایش فشار و اعمال تحریم‌های بیشتر بر سایر کشور‌ها هستند.

او گفت: در خصوص اقدامات آمریکا و همپیمانانش در برهم زدن امنیت بین الملل به شدت نگران هستیم و امیداریم که شرایط برای برگزاری نشست اعضای دائم شورای امنیت فراهم شود تا در این خصوص گفتگو شود.

وزیر خارجه روسیه درباره تحولات آمریکا هم اعلام کرد: حوادث اخیر در ایالات متحده نشان می‌دهد که غول‌های فن آوری به هیچ وجه به قانون اساسی احترام نمی‌گذارند و این باعث نگرانی است.

او درباره تغییرات سیاسی و دیپلماتیک در دولت ایالات متحده پس از ورود جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا به کاخ سفید گفت: بعید به نظر می‌رسد که اصل سیاست آمریکا در قبال روسیه در دولت بایدن تغییر کند، اما شاید رفتار مودبانه تری داشته باشد. فرصتی برای نزدیک شدن روسیه و ایالات متحده در موضوعات و زمینه‌های مختلف وجود دارد. مسکو منتظر پیشنهاد‌های دولت جدید آمریکا درباره پیمان منع تسلیحات هسته‌ای و عکس العمل‌ها و اهداف جو بایدن هستیم.

لاوروف روابط بین روسیه و ایتالیا را خوب و مهم عنوان کرد و افزود: همکاری و هماهنگی مداوم بین دو کشور در سطوح مختلف وجود دارد و و ما با ارسال تیم‌های نظامی اختصاص داده شده برای مقابله با بیماری‌های همه گیر به مقامات ایتالیایی در مبارزه با ویروس کرونا کمک کرده ایم.

او درباره روابط روسیه و چین گفت: روابط مسکو و پکن راهبردی و مهم است، زیرا دو کشور به دنبال هماهنگی و همکاری در همه زمینه‌ها هستند که آخرین آن‌ها مبارزه با ویروس جدید کروناست.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: دانشمندان و کارشناسان در روسیه و چین با هم در تلاشند تا راه حلی برای این همه گیر کشنده پیدا کنند. روابط چین و روسیه بر اساس احترام متقابل، عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها و حفظ کلیه توافقات بین دو کشور است.

او درباره دستگیری الکسی ناوالنی، مخالف روس در فرودگاه مسکو گفت: این تصمیم فقط به عهده مقامات روسیه است که حق دستگیری هر شهروندی را دارند که سوال‌های بسیاری را ایجاد کند و مقامات کشورش را به قتل با گاز «نوویچوک» متهم کند.

لاوروف اعلام کرد: انتقال ناوالنی به برلین به درخواست همسرش و دعوت رسمی مقامات آلمانی صورت گرفته است که می‌خواستند او برای معالجه به برلین برود.

او افزود: مقامات آلمانی از ارائه گزارش‌های پزشکی رسیده از سوی کمیته‌های ذی صلاح به ما خودداری می‌کنند، بنابراین مقامات روس حق تحقیق و دستگیری او را دارند. ما از آلمان می‌خواهیم تعهدات خود را انجام دهد و نتایج حاصل از آزمایش‌های مربوط به مخالف روسیه را به منظور مقایسه منصفانه انتقال دهد.

وزیر خارجه روسیه درباره توافق سه جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مناقشه قره باغ نیز سخن گفت و اعلام کرد: هماهنگی و همکاری مستمر و روزانه میان سه کشوری که توافق نامه سه جانبه را درباره منطقه کوهستانی قره باغ امضا کرده اند، وجود دارد. روسیه قصد ندارد استقلال قره باغ را به رسمیت بشناسد یا آن را به حاکمیت روسیه الحاق کند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار