دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

دانشگاه پیام نور از فلسفه وجودی خود خارج شده است

عاملی گفت: دانشگاه پیام نور از فلسفه وجودی خود که آموزش از راه دور و صرفاً در مقطع کارشناسی بود، خارج شد و این یک تجربه تلخ بود.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه دوازدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه ٢٩ دی ٩٩ در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد دستور این جلسه که به ادامه بررسی گزارش وضعیت دانشگاه شهید رجایی و برنامه‌های کیفیت بخشی و توسعه آن اختصاص داشت، با اشاره به سیر تحولات آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی در دنیا، گفت: باید با توجه به این تحولات، ذهنیت موجود در مورد آموزش نیز تغییر یابد و رکن آن این است که باور کنیم آموزش برای کمک به حل مسائل جامعه، پیشرفت و ایجاد اشتغال مناسب است و نیازمند بازسازی و نوسازی‌های جدی در این زمینه هستیم.

به دنبال نظام آموزشی مفید و مؤثر هستیم

او ادامه داد: در حال حاضر آموزش تحث تأثیر فناوری‌های جدید تغییر کرده است، به عنوان مثال کشور آلمان با توجه به شرایط روز و لزوم تغییرات جدید، مقطع لیسانس را به ۳ سال تقلیل داده است. در واقع ما به دنبال نظام آموزشی مفید و مؤثر هستیم. از سوی دیگر باید به مفهوم یادگیری همراه با کار توجه داشت.

 عاملی تصریح کرد: انتظار است دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با نگاه تحولی در این راستا حرکت کند، در غیر این صورت در زنجیره تغییر و تحولات آموزش و پرورش در دنیا ثابت خواهیم ماند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مأموریت‌های دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به سایر دانشکده‌های این دانشگاه منتقل شود و از تکرار تجربه دانشگاه پیام نور که از فلسفه وجودی خود که آموزش از راه دور و صرفاً در مقطع کارشناسی بود، خارج شد؛ برای این دانشکده جلوگیری شود.

رئیس شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور تصریح کرد: پیشنهاد‌هایی مانند کوتاه کردن دوره‌های تحصیلی دانشگاهی فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و همچنین لزوم ادامه تحصیل فارغ التحصیلان هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای در دانشگاه در رشته خود، به صورت طرح جامعی به شورای تحول و نوسازی ارائه شود.

عاملی در پایان سخنان خود با بیان اینکه موضوعات مورد بررسی در شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، بیان کرد: ماده واحده «کلیات ساماندهی امور مربوط به مهد‌های کودک» و ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» با پیشنهاد این شورا در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و تصویب شده است.

معلم در حوزه تعلیم و تربیت نقش بی‌بدیل دارد

جمیله علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در این جلسه گفت: انتقاد‌هایی که به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وارد است بر اساس گزارش‌های دریافتی از این دانشگاه است و ضرورت دارد گزارش عملکرد این دانشگاه به صورت شفاف و سالانه ارائه شود.

با تأکید بر اینکه بحث فنی‌و‌حرفه‎ای به اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های اشتغال و تولید و سایر مسائل جدی و کلیدی مرتبط است، افزود: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای رفع خلا‌های موجود نیاز به مشارکت وزارتین علوم و آموزش و پرورش، شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط دارد. به همین منظور طرح مشخصی توسط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای برطرف کردن خلا‌های موجود ارائه شود.

دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور ادامه داد: در وزارت آموزش و پروش برای مبحث تهیه محتوای درسی چند معاونت وجود دارد، اما به موضوع نیروی انسانی توجه کمتری شده است.

به گفته علم الهدی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و هم مبتنی بر آخرین یافته‌های حوزه آموزش و پرورش، معلم در حوزه تعلیم و تربیت نقش بی‌بدیل دارد.

او با تأکید بر لزوم ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت به ویژه کیفیت دانش و مهارت معلمان، بیان کرد: زیر نظام نیروی انسانی در آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین تدوین شده است و ضرورت دارد مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، گزارشی از سیاست‌ها و برنامه‌های در دست اجرا برای ارتقای نیروی انسانی ارائه دهند.

ضرورت افزایش تعداد واحد کاروزی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صادق‌زاده قمصری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در برنامه توسعه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باید به این نکته توجه شود که مأموریت این دانشگاه تربیت معلم و دبیر فنی‌وحرفه‌ای است و دانشجویان این دانشگاه باید برای معلمی آموزش ببینند.

او تأکید کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در جذب استاد و عضو هیئت علمی تجربه و سابقه تدریس و معلمی را ملاک قرار دهد.

صادق زاده با اشاره به واحد کارورزی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، افزود: در حال حاضر تعداد واحد کارورزی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی کم است و لازم است که تعداد واحد کاروزی افزایش یابد.

او پیشنهاد داد: برای موضوع کارورزی تعدادی مدارس و هنرستان وابسته به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تعیین شود.

صادق زاده در ادامه با انتقاد از محدودیت مکانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تصریح کرد: در حال حاضر این دانشگاه فقط در شهر تهران فعال است و ضرورت دارد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سطح کشور توسعه شعب داشته باشد.

حسین کچویان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: در این سند بر گسترش آموزش مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای دانش‌آموزان تأکید شده است که ضرورت دارد وزارت آموزش و پرورش به این موضوع توجه کند.

مهدی نوید ادهم مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه ۴۸.۵ درصد تا ۵۰ درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه باید در شاخه‌های مهارتی آموزش ببینند که در مقطعی ۴۳ درصد آن محقق شد و در حال حاضر نیز این رقم ۳۸ درصد است.

او تأکید کرد: در حال حاضر ظرفیت لازم برای آموزش مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای ۵۰ درصدی دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش کشور وجود دارد، اما متأسفانه تقاضای اجتماعی به این میزان وجود ندارد.

 نوید ادهم با تأکید بر لزوم اتخاذ سیاست‌های لازم برای استقبال و تشویق دانش آموزان از رشته‌های مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای، یادآوری کرد: بر اساس آمار دریافتی، در استان سیستان و بلوچستان ۶۴ درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند و از طرف دیگر ۴۶ درصد از بیکاران این استان نیز دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های علوم انسانی هستند.

او با تأکید بر لزوم اصلاح قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: دانشجویان متعهد به خدمت موضوع این قانون، از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش درآمده و از حقوق و فوق‌العاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر برخوردار خواهند شد که این امر موجب کاهش انگیزه دانشجویان در درس خواندن شود.

دانشگاه شهید رجایی تراز هیئت علمی را رعایت کند

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در دانشگاه‌ها گفت: بعضی از حوزه‌های مورد انتظار از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منجر به ایجاد تحولاتی در فرآیند دانشگاه می‌شود به عنوان مثال از این دانشگاه انتظار می‌رود که در رقابت با هیئت علمی سایر دانشگاه‌ها تراز لازم را رعایت کنند.

او ادامه داد: از طرف دیگر از این دانشگاه انتظار می‌رود که خروجی آن معلم و دبیر برای آموزش فنی‌وحرفه‌ای باشد؛ لذا ضرورت دارد با توجه به انتظارات مختلف از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای موضوع تربیت دانش‌آموز فنی‌وحرفه‌ای و تربیت دانشجوی فنی‌وحرفه‌ای که در آینده معلم خواهد شد، تقسیم کار توسط دستگاه‌ها ذی‌ربط انجام شود.

انتهای پیام/

بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
مطالب پیشنهادی وب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
نام:
ایمیل:
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
* نظر:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
ازایشون بپرسیدکه کدام یک ازدانشگااهاالان ازفلسفه ی وجودیش دورنشده اشت؟ فقط بلدید حرف بزنید
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
آخرین اخبار
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر