امسال وضعیت حاد تری در آلودگی هوا داریم

حناچی گفت: حل مشکل آلودگی هوا حاکمیتی است و وضعیت آلودگی امسال حادتر بود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم تجلیل از سفیران هوای پاک شهر تهران که امروز برگزار شد اظهار کرد: ترافیک و آلودگی مشکل همه کلان شهر‌های جهان است و همه شهر‌هایی که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند این بلا را تجربه می‌کنند، اما این به معنای غیرقابل حل بودن آن نیست.

وی ادامه داد: اگر به نمودار آلودگی دو دهه اخیر شهر تهران نگاه کنید می‌بینید که آلاینده‌ها روند کاهشی داشته اند، اما اقدامات دیگری است که در نقطه مقابل است و می‌تواند این زحمات را به باد بدهد.

شهردار تهران با بیان اینکه ما کشوری هستیم که منابع نفتی فراوانی داریم گفت: این نفت ویژگی‌هایی دارد برای مثال گوگرد بالا از خصوصیات آن است و طبیعتا مشتقات آن هم دارای گوگرد بالایی هستند از همین رو گازوئیل پالایشگاه‌های هفت هزار پی پی ام آلایندگی گوگردی دارد در حالی که در شهر تهران باید از سوخت ۵۰ پی پی ام استفاده کرد.

حناچی تصریح کرد: مسئولان می‌گویند مازوت در تهران سوخته نمی‌شود، اما آلودگی از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمی‌کند اگر در آبیک و قزوین نیروگاه‌ها مازوت بسوزانند آلودگی آن به تهران می‌رسد قانون هوای پاک سال ۱۳۹۶ تصویب شد در این قانون بیشترین نقش را توسعه حمل و نقل عمومی بر عهده دارد که ۷۰ بودجه آزاد را به خود اختصاص داده است.


بیشتر بخوانید


وی با بیان اینکه حل مشکل آلودگی تهران یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری تهران نمی‌تواند حجم این بار عظیم را به دوش بکشد اظهار کرد: بخشی از فرصت‌های ما از دست رفته و دولت می‌خواهد منابع را به ما بدهد، اما محدودیت‌هایی دارد در شرایط کرونایی تقریبا هم اتوبوسرانی و هم مترو با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کنند.

شهردار تهران درباره آلودگی هوای پایتخت گفت: امسال شاخص‌های سنجش آلودگی سخت گیرانه‌تر بود و با شاخص‌های سال گذشته آلودگی هوا سی درصد کمتر است درحال حاضر شاخص‌ها حدود ۹۷ و سرعت باد ۴ متر بر ثانیه است.

حناچی گفت: آلودگی هوا در شیوع و افزایش کرونا هم تاثیرگذار است، امسال با استفاده از عکس‌های ماهواره‌ای آلودگی هوای تهران را رصد کردیم که نشان از تفاوت‌هایی در آلاینده‌ها دارد براساس آن‌ها کانون‌های آلودگی نزدیک صنایع سنگین و آلاینده‌ای هستند که قبلا این طور نبود. مقایسه‌ها نشان میدهد که امسال وضعیت حاد تری در آلودگی هوا داریم و البته شاید شرایط تحریم تاثیر داشته است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا راه حل دارد، گفت: آلوده‌ترین شهر‌های جهان به عنوان تجربیات موثر در کنترل آلودگی هوا قابل مطالعه هستند. شاید اصلی‌ترین تصمیمات شان کنترل مصرف سوخت فسیلی است موتور یک وسیله اصلی حمل و نقل در تهران است و برنامه داریم که استفاده از آن را اقتصادی کنیم استفاده از موتور برقی باید مورد استقبال قرار گیرد.

وی ادامه داد: هیچ راهی جز کنترل آلاینده‌ها در کلان شهر‌ها وجود ندارد. مد‌هایی مثل دوچرخه جایگزین مترو نیست، ولی اگر با نگاه کاهش مصرف سوخت نگاه کنیم توجیه منطقی پیدا می‌کند اگر به جای هر خودرو یک پیاده رو و یک دوچرخه قرار بگیرند هم آلودگی و هم در ترافیک کاهش می یابد، اما موفقیت در این زمینه‌ها صرفا کار شهرداری نیست بلکه دولت و مردم باید باهم انجام دهند.

شهردار تهران گفت: نیازمند تمرکز در مدیریت شهری هستیم و مردم خواهان آن هستند زمانی این امر محقق می‌شود که بتوانیم همه موارد را هم جهت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار