پالایشگاه بید بلند بهبهان، اَبَر پروژه‌ای به نام متخصصان ایرانی‌

پالایشگاه بید بلند بهبهان بزرگترین پالایشگاه گاز خاورمیانه است که به دست متخصصان ایرانی و در اوج تحریم‌ها و جنگ اقتصادی به مرحله بهره برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ورق زدن روز‌های سخت و تلخ سلطنت پهلوی چیزی جز وابستگی و ظلم را برای مردم ایران زمین تداعی نمی‌کند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی به دست جوانان غیرتمند نوری از امید در دل‌ها تابید، اما از آنجائیکه دشمنان چشم دیدن موفقیت‌های ایرانی‌ها را نداشتند، همزمان با جنگ تحمیلی، جنگ اقتصادی را آغاز کردند.

۸ سال دفاع مقدس با همه سختی‌ها و افتخاراتی که با قطره قطره خون هزاران شهید گلگون کفن گذشت، جنگ اقتصادی و تحریم‌ها یکی پس از دیگری رخ دادند، اما نام ایران یادآور مقاومت، ایثار، ایستادگی و ولایت است و نام ایرانی تخصص و مهارت را برای دنیا به نمایان می‌کند.

از قدیم گفته اند که هنر نزد ایرانیان است که برای اثباتش کافی است گذری بر جنوب شرقی خوزستان داشته باشید، پالایشگاه بید بلند در بهبهان واقع در استان خوزستان بزرگترین پالایشگاه گاز خاورمیانه، سومین پروژه برتر ۲۰۲۰ جهان است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و یکی از هزاران افتخاراتی است که افتتاح و راه اندازی آن یکبار دیگر آوازه ایران را به گوش جهانیان رسانده و کمر تحریم‌ها را شکست.

جوانشیر صادقی رئیس مجتمع شرکت پالایش گاز بید بلند خلیج فارس بهبهان به خبرنگار ما گفت: پالایشگاه بید بلند می‌تواند الگویی برای توسعه اقتصادی کشور باشد، ضمن اینکه نیرو‌های انسانی که در این مجتمع فعالیت می‌کنند، متخصصان با تجربه و بومی شهرستان و استان خوزستان هستند.

او با بیان اینکه در این پروژه میلیون‌ها تجهیز حساس گاز بدون کمک گرفتن از متخصصان خارجی نصب شده است، افزود: همه کارکنان و نیرو‌های این پالایشگاه تلاش کردند در کمترین زمان این مجتمع را احداث و راه اندازی کنند، ضمن اینکه نیرو‌ها در رده سنی ۲۵ تا ۳۰ سال بوده و بومی شهرستان و خوزستان هستند.

صادقی اظهار داشت: گاز‌های ترش و شیرین چهار، ان جی ال ۹۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ همگی به مواد اولیه برای پتروشیمی‌ها تبدیل می‌شوند، ضمن اینکه ۲ میلیارد فوت مترمکعب گازی که می‌تواند دریافت کند، با تناژ ۱۴ میلیون تن انواع محصولات از جمله؛ گاز خانگی، اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی تولید می‌شود.

رئیس مجتمع شرکت پالایش گاز بید بلند خلیج فارس بهبهان درخصوص فلر‌های موجود در این مجتمع بیان کرد: فلر‌ها به سبک قدیمی نمی‌سوزند و سوخت موردنیاز سوپر جت‌ها از آن‌ها تولید خواهد شد.

به گفته صادقی، پالایشگاه بید بلند بهبهان ابر پروژه‌ای است که با تلاش و همکاری متخصصان بومی، سازندگان داخلی، منابع مالی تامین شده از سوی صندوق توسعه ملی، ۵ بانک کشور با عاملیت بانک سپه توانستند این هارمونی خوب را ایجاد کنند و ثابت کردند در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها می‌توانند چنین پروژه‌ای را برای کشور بسازند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.