نایب رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات آی تی اصفهان گفت: حدود یک سوم واحد‌های صنفی زیرپوشش این اتحادیه ناچار به تعطیلی شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازاصفهان، صنعت آی تی از دهه ۷۰ وارد استان اصفهان شد و در دهه ۸۰ توانست با عرضه محصولات با کیفیت جایگاه ویژه‌ای را در بازار برای خود پیدا کند.
 
رونقی که تا نیمه اول دهه ۹۰ هم ادامه یافت. اما در سال ۹۸ و در حالی که با شیوع کرونا و مجازی شدن بسیاری از فعالیت‌ها همچون آموزش، برگزاری همایش‌ها و خرید کالا انتظار می‌رفت این حوزه شاهد رونق بیشتری باشد، اما با رکود کسب و کار مواجه شد و واحد‌های صنفی یکی از پس از دیگری به سمت تعطیلی رفتند.

از طرف دیگر  بی توجهی مسئولان و سرمایه گذاری نکردن بخش خصوصی سبب شده تا اصفهان در بومی سازی بسیاری از محصولات حوزه آی تی و احداث شهرک صنعتی در این زمینه تا به امروز ناکام بماند.
 
صنعت آی تی اصفهان و فرصت از دست رفته کرونایی

افزایش نرخ ارز، فرصت رونق کرونایی را به باد داد

علی کرم پور نایب رئیس دوم اتحادیه فروشندگان محصولات آی تی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما  اظهار کرد: خسارات ناشی از افزایش روزافزون نرخ ارز این روز‌ها پر رنگ‌تر از پیامد‌های شیوع کرونا است، چون سبب کاهش واردات کالا، دوبرابر شدن قیمت اجناس و در نهایت کاهش قدرت خرید مردم شده و به همین دلیل میزان رکود در این حوزه شغلی به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
 
او گفت: کرونا و مجازی شدن بسیاری از جلسات، همایش‌ها و آموزش‌های مدارس می‌توانست مراجعه مردم به بازار کالا‌های‌آی تی را افزایش دهد، اما این امر به دلیل اوج گیری نرخ ارز، کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها محقق نشد.

بیشتر بخوانید 

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات آی تی استان اصفهان علت اصلی اجتناب مردم از خرید کالا‌های حوزه آی تی را قیمت‌های بی منطق و سرسام آور دانست و گفت: برای مثال در یک سال گذشته قیمت لپ تاپ از ۱۴ میلیون به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
 
کاهش قدرت خرید مردم به حدی است که اگر در سال‌های گذشته روزانه ۵ تا ۱۰ قلم کالا در هر واحد صنفی به فروش می‌رسید امسال این تعداد به یک قلم کالا در روز رسیده است.
 
کرم پور افزود: طرح اتحادیه برای ساماندهی و کنترل قیمت‌ها در کافی نت ها، واحد‌های فروش محصولات نرم افزار و سخت افزاری و فروشگاه‌های لپ تاپ و تبلت با ورود نکردن دیگر سازمان‌های نظارتی به جایی نرسیده است.
 
صنعت آی تی اصفهان و فرصت از دست رفته کرونایی

قدرت خرید پایین مردم، کالا‌های بی کیفیت
 
مهدی آقارضایی نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان محصولات آی تی استان اصفهان در خصوص پیامد‌های مشکل کمبود و گرانی کالا‌های آی تی گفت: بیش از ۳۰ درصد از واحد‌های صنفی زیرپوشش این اتحادیه اعلام تعطیلی کرده اند و شمار بیکارشدگان این حوزه هم ۳۰ درصد بیشتر شده است.

او افزود: کاهش ۷۰ درصدی قدرت خرید مردم یکی دیگر از دلایل افت منابع مالی در این حوزه شغلی است.
 
نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان محصولات آی تی استان اصفهان اظهار کرد: پایین بودن سطح کیفیت محصولات موجود در بازار به دلیل نبود نظارت کیفی بر عملکرد شرکت‌های وارد کننده و قیمت‌های سرسام آور که نبود بازرسی‌ها و نظارت نداشتن بر بازار آن را تشدید کرده است رغبت مردم به خرید را کاهش داده است.
صنعت آی تی اصفهان و فرصت از دست رفته کرونایی

صنعت آی تی نیازمند سرمایه گذاری برای بومی سازی

دبیر اتحادیه فروشندگان محصولات آی تی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از سال ۹۴ که التهاب اقتصادی در حوزه شغلی ما آغاز شد تاکنون مسئولان مربوط برای ورود شرکت‌های سرمایه گذار و کاهش مشکلات هیچ اقدامی نکرده اند.
 
محمدی افزود: نبود یک شرکت رابط در حوزه بررسی سطح کیفیت کالا‌های وارداتی منجر به ورود یکسری اجناس بی کیفیت و سطح پایین می‌شود.
 
او نبود سرمایه اولیه کافی را علت اصلی موفق نبودن برنامه‌های بومی سازی در صنعت آی تی دانست و گفت: تولیدکننده‌های فعلی در واقع مونتاژکار هستند و در سال‌های اخیر به دلیل گرانی و کمبود مواد اولیه نتوانسته اند محصول مناسبی را به بازار عرضه کنند.
 
دبیر اتحادیه فروشندگان محصولات آی تی استان اصفهان رشد صنعت آی تی را نیازمند ورود سرمایه گذاران و کمک گرفتن از شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: با توجه به جلساتی که با مسئولان استانداری داشتیم مقرر شد برای ورود شرکت‌های خصوصی و بازدید از محصولات استان نمایشگاه‌هایی با عنوان اصفهان هوشمند برپا شود.
 
محمدی یادآور شد: فرصت دادن به شرکت‌های دانش بنیان به کارآفرینی و بازگشت به کار افراد بیکار شده کمک می‌کند.
 
صنعت آی تی اصفهان و فرصت از دست رفته کرونایی

گام نهادن شرکت‌های دانش بنیان به حوزه ساخت محصولات آی تی

محسن مهربانی مدیرکل اطلاعات و فناوری استانداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: خوشبختانه در مسیر حل موانع پیش روی صنعت آی تی استان، اقدامات مهمی مانند حمایت از شرکت‌های متخصص در زمینه ساخت و تولید انواع محصولات دیجیتال صورت گرفته است.
 
او افزود: چند شرکت دانش بنیان استان توانستند در زمینه کاهش هزینه‌های انرژی، تعمیرات و نگهداری، ارتقای امنیت برنامه‌های کاربردی تحت وب و سیستم عامل اندروید متن باز در دومین رویداد کار آفرینی حوزه ارتباطات و صنایع آی تی گام‌های موثری بردارند.
 
مدیرکل اطلاعات و فناوری استانداری اصفهان تاکید کرد: جذب چنین شرکت‌هایی می‌تواند زمینه ساز بهبود سطح کیفی محصولات و در نتیجه ترغیب مردم به خرید این اجناس باشد.
 
مهربانی ادامه داد: در همین زمینه طرح "اصفهان هوشمند" زیر نظر دستگاه‌های دولتی استان اجرا می‌شود تا با جذب سرمایه گذار، آخرین دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان در صنعت آی تی رونمایی شود.
 
او یادآور شد: حتی تلاش می‌کنیم با حمایت متخصصان شرکت‌های دانش بنیان ضریب نفوذ اینترنت پرقدرت در مناطق محروم استان را افزایش دهیم.

کرونا که سبب رکود بسیاری از کسب و کار‌ها شده می‌توانست به کسب و کار‌های سخت افزاری صنعت آی تی رونق قابل توجهی بدهد، اما این اتفاق نیفتاد، این فرصت از دست رفته نشان می‌دهد راهکار واقعی، حرکت در مسیر بومی سازی و عرضه تولیدات باکیفیت داخلی است تا تکانه‌های گاه و بیگاه ارز بازار را تحت تاثیر قرار ندهد.

گزارش از عیسی صادقی
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.