وزیر نفت مطرح کرد؛

پالایشگاه بید بلند مهر تایید بر شکست تحریم‌ها/ فلر‌ها یکی پس از دیگری خاموش می‌شوند

نامدار زنگنه افتتاح و راه اندازی پالایشگاه بید بلند بهبهان را مهر تاییدی بر شکست تحریم‌های دشمنان و به ویژه ترامپ دانست.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاح پالایشگاه گازی بیدبلند بهبهان افتتاح پالایشگاه بید بلند و دیگر پروژه‌های گازی را شکست تحریم‌ها از سوی دشمنان دانست و گفت: تا سال ۱۴۰۱ همه فلر‌ها خاموش شده و گاز‌های همراه نفت به پتروشیمی‌ها و شبکه گاز تزریق می‌شوند.

او افزود: تعهد ما در ابتدای سال ۹۹ این بود که تا پایان امسال ۱۱.۴ میلیارد دلار پروژه‌های حوزه نفت و گاز و معادل ۲۵ میلیون تن تولیدات جدید راه اندازی کنیم که امروز یازدهمین طرح نفت و گاز کشور با افتتاح پالایشگاه بیدبلند به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار افتتاح شد.

نامدار زنگنه خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: پالایشگاه بیدبلند به ظرفیت ۲۵ میلیون متر مکعب در روز در سال ۵۰ به عنوان اولین فعالیت صنعت گاز ایران آغاز به کار کرده بود، همچین کارخانه لوله سازی اهواز نیز در همان سال برای تولید لوله‌های انتقال گاز تأسیس شد و از آنجایی که مصرف گاز ما در آن دوره ۲۵ میلیون متر مکعب نبود، بخش عمده گاز تولیدی از مسیر مرز آستارا به شوروی سابق صادر می‌شد.


بیشتر بخوانید


وزیر نفت با بیان اینکه پس از مطالعات بسیار به این نتیجه رسیدیم که باید در خوزستان و شهرستان بهبهان تأسیسات گازی بزرگی برای پالایش گاز فلر‌ها تأسیس کنیم، تصریح کرد: دولت دوازدهم بر لزوم جمع آوری گاز از فلر تاکید دارد، لذا این پالایشگاه طوری طراحی شده که تا پایان ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل‌ها نداریم که بسوزد و ۹۵ درصد گاز همراه نفت، جمع آوری می‌شود.

به گفته نامدار زنگنه، پالایشگاه ان جی ال ۳ هزار و ۲۰۰ متر مکعبی سال آینده به بهره برداری می‌رسد و همه گاز‌های غرب کارون را جمع آوری می‌کند، همچنین ان جی ال ایلام با ظرفیت یک میلیون تن برای تأسیس پتروشیمی در دهلران سال ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.

او با تاکید بر اینکه پالایشگاه بیدبلند در نوع خود بی نظیر است، ادامه داد: در کنار راه اندازی این پالایشگاه ما اهداف توسعه‌ای کلان منطقه‌ای هم داریم به خصوص که این پالایشگاه یک طرح مادر است و فرزندان برومندی زیر مجموعه خود دارد که از آن جمله تأمین خوراک پتروشیمی بندر امام و تأمین خوراک الفین گچساران خواهد بود.

بیژن نامدار زنگنه بیان داشت: همچنین پالایشگاه یک میلیون تن اتیلن با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلار و ۲ پالایشگاه پلی اتیلن ۳۰۰ هزار تنی در گچساران و دهدشت از زیرمجموعه‌های پالایشگاه بیدبلند خواهد بود و مابقی پلی اتیلن تولیدی به شبکه تزریق می‌شود.

او اظهار کرد: احداث مینی پالایشگاه تولید بنزین با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز، احداث پروپیلن ۴۵۰ هزار تنی خوزستان که برای ساخت آن دنبال سرمایه گذار هستیم، تولید گاز اتان و همچنین تولید متان شیرین شده از دیگر نتایج احداث پالایشگاه بیدبلند است.


بیشتر بخوانید


او سرمایه گذار پالایشگاه بیدبلند را پالایشگاه خلیج فارس عنوان کرد و گفت: جمع آوری گاز‌های مشعل در شرق کارون با سرمایه گذاری ۱.۱ میلیارد دلار از دیگر وظایف هلدینگ خلیج فارس است که به سرمایه گذاری ۳.۴ میلیارد دلاری سابق اضافه می‌شود، ضمنا در اوج تحریم‌ها نگذاشتیم فعالیت‌های صنعت نفت متوقف شود و ۴ قرارداد آی پی سی به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار در خوزستان و یک قرارداد ۲.۱ میلیارد دلاری برای نگهداشت مخازن در این استان به امضا رسیده که برای اجرای آن ۸۰ درصد تجهیزات نفتی کشور در خوزستان جمع آوری شده است.

نامدار زنگنه از دیگر اقدامات این وزارتخانه را احداث ۱۵۹ پروژه آموزشی، بهداشتی، راه سازی، درمانی و طرح‌های روستایی عنوان کرد و ادامه داد: برای احداث پالایشگاه گازی بیدبلند صندوق توسعه ملی با کنسرسیومی متشکل از ۵ بانک در تأمین مالی این طرح نقش داشتند.


بیشتر بخوانید


او گفت: ترامپ فکر می‌کرد ما نمی‌توانیم صنعت نفت را سرپا نگه دارم، اما زنده و سرحال هستیم و امید در دل ما بیش از گذشته است. این طرح نمایش شکست کامل تحریم‌های آمریکا از یک سو و توانمندی‌های ملی ما از سوی دیگر است و قول می‌دهیم تا سال ۱۴۰۱ همه فلر‌ها خاموش شوند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.