باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آرزوهای بر باد رفته واشنگتن/ ایران داغ چه چیزهایی را بر دل ترامپ گذاشت؟

در این گزارش سعی داریم به برخی از ناکامی‌های آمریکا در ۴ سال گذشته در قبال جمهوری اسلامی ایران اشاره کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت سوم بهمن در آیین افتتاحیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت که در سال‌های اخیر مشکل سرمایه‌گذاری داشتیم و دشمن به دنبال نابودی‌ ما بود، اما در همین دوران بالاترین رکورد صادرات فرآورده نفتی را داشتیم و داغ صفر شدن صادرات نفت را به جگر دونالد ترامپ گذاشتیم. آن‌ها مردند و به زباله‌دان تاریخ پیوستند، اما با امید بیشتر برای زنده نگه‌داشتن و آبادانی کشور هستیم.

تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران در راستای راهبرد فشار حداکثری انجام شد. ترامپ وقتی اردیبهشت‌ماه دو سال پیش رسماً برجام را ترک کرد، به صورت تدریجی و در چند مرحله تمام تحریم‌ها قبلی را بازگرداند. 

دونالد ترامپ ابتدا در میانه خردادماه سال ۹۷ معاملات دلار، طلا و فلزات گرانبها و صنعت خودرو و فروش هواپیما به ایران را هدف قرار داد. دور دوم تحریم‌های آمریکا ۱۴ آبان‌ماه همان سال که اجرایی شد؛ بخش صنعت نفت، مبادلات بانکی، کشتیرانی، خدمات بیمه‌ای و بخش انرژی را هدف قرار می‌داد. البته ترامپ چند بازه زمانی مختلف را به منظور معافیت برای خریداران عمده نفت ایران در نظر گرفت و به تمدید آن اقدام کرد. رئیس جمهور سابق آمریکا در نهایت تمام معافیت‌ها را برداشت تا در راستای فشار حداکثری بر تهران، صادرات نفت ایران را به صفر برساند؛ هدفی که تا به امروز محقق نشده است.

ایران داغ چه چیزهایی را بر دل ترامپ گذاشت؟

ناتوانی ترامپ در تحقق این شعار باعث شد تا بسیاری از مهره‌های کلیدی از جمله «برایان هوک» رئیس «گروه اقدام ایران» را در وزارت امور خارجه برکنار کند؛ فردی که برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم و به صفر رساندن صادرات نفت ایران منصوب شده‌بود. 

نشستن پشت میز مذاکره با ایران؛ آرزویی که ترامپ به گور می‌برد!

رئیس جمهور سابق واشنگتن در دوره ریاست خود در کاخ سفید بارها اعلام کرد که «ما با ایران گفت‌وگو خواهیم کرد. آن‌ها بسیار خواهان گفت‌وگو هستند. تحریم‌های ایران و تمام اقدامات ما از جمله تعرفه‌ها و اقدامات دیگری که درباره کشور‌های همکار آن‌ها انجام داده‌ایم، همه این‌ها و تحریم‌های اقتصادی بخوبی عمل کرده‌اند.» البته این اظهارات هر بار توسط مقامات کشورمان پاسخ داده و رد شد.

بر اساس وعده‌ها و شعار‌های انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶، او قرار بود در برابر ایران، کاری کند کارستان؛ کاری که نقطه اوج آن را در خروج از برجام و سپس در ترور سردار سلیمانی و تحریم‌هایی به نمایش گذاشت که هر روز دامنه آن‌ها تنگ‌تر شد. از سال ۹۷ تاکنون  فشار‌های بی‌سابقه‌ای به کشور و مردم ما وارد آورد، ولی هرگز به نتیجه مطلوب و مورد نظر ترامپ منجر نشد.

ایران داغ چه چیزهایی را بر دل ترامپ گذاشت؟

این فشار‌ها در یک سال اخیر با تبعات ناشی از شیوع کرونا هم‌افزایش پیدا کرد و تبعاتش بیش از پیش ملموس شد. همراهی با نظام و ایستادگی مردم در برابر ترامپ پیمان‌شکن و تحمل سختی‌ها وفشارها، اجازه نداد واشنگتن به اهداف اصلی خود از اتخاذ این سیاست برسد. چه بسا همین سیاست که اراده‌ای گسترده برای انجامش در هیئت حاکمه آمریکا وجود داشت و ترامپ برای اجرایش از اعتبار آمریکا در عرصه بین‌المللی هزبنه‌ها داد، بزرگترین شکست را در عرصه سیاست خارجی به ترامپ وارد کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ۲۴ دی ماه در جلسه هیئت دولت گفت که امروز بحث پایان یک دولت و آغاز یک دولت جدید نیست در آنجا هم امروز یک سقوطی همراه با سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید را شاهد هستیم. مردم عزیز و صبور ما طی سه سال گذشته در برابر این تروریست بزرگ تاریخ مقاومت کردند و علیرغم اینکه آن‌ها می‌خواستند سه ماهه نظام را سرنگون کنند خودشان با رسوایی سرنگون شدند.

روحانی با اشاره به شکست سیاست‌های فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی دولت ترامپ، گفت که آن‌ها می‌خواستند زندگی مردم را به هم بریزند، اما اکنون در پایان این سه سال جنگ، خشونت و اقدامات تروریستی، شاهد احیای اقتصاد کشورمان هستیم و امروز در پایان سال ۹۹ شاهد یک حرکت باثبات در اقتصاد کشور هستیم و مردم یک افق روشن‌تری را در پیش چشم خود می‌بینند. سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی آمریکا با شکست قطعی و حتمی مواجه است.

ایران داغ‌ چه چیزهای را بر دل ترامپ گذاشت؟/ حرف‌هایی که در حد حرف ماندند!

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره داغ‌هایی که ایران بر دل «دونالد ترامپ» گذاشت، گفت که دروان ترامپ در ایالات متحده آمریکا به سر آمد و این رئیس جمهور هم مانند پیشینیان خود جیمی کارتر، جرج بوش پدر و پسر، بیل کلینتون و باراک اوباما در تحقق دیدگاه‌ها و راهبرد‌هایی را در قبال جمهوری اسلامی ایران ناکام ماند.

او همچنین گفت که ترامپ یک شومن بود و تلاش کرد، راهبرد‌های خود را در قبال ایران رسانه‌ای کند، به همین دلیل شکستش در افکار عمومی بیش از دیگران جلوه پیدا کرده است، وگرنه این شکست در دوره‌های قبل ریاست جمهوری واشنگتن هم اتفاق افتاد، مهم‌ترین پروژه‌ای را که ترامپ تلاش کرد آن را محقق کند از زبان جان بولتون مشاور امنیت ملی او، این بود که اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را جشن بگیرد.

ایران داغ چه چیزهایی را بر دل ترامپ گذاشت؟

عابدینی در ادامه تصریح کرد: اکنون همه مردم دنیا می‌دانند که ناکامی ترامپ در مهار جمهوری اسلامی ایران و ندیدن چهلمین سالگرد پیروزی اش یک شکست تاریخی برای آمریکا بود، همچنین ترامپ اعلام کرد که زمینه را برای انزوای ایران در دنیا فراهم می‌کنیم، اما در نهایت این آمریکا بود که منزوی شد و ایران نه تنها منزوی نشد، بلکه بیش از هر زمان دیگری توانست در نهاد‌ها و اتحاد‌های منطقه‌ای مانند شانگهای، گسترش روابط با چین و روسیه و تقویت روابط با آمریکای لاتین را ادامه دهد و حوزه نفوذ خود را از دامنه‌های هیمالیا تا سواحل مدیترانه گسترش دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت که ترامپ درصدد بود برای فروپاشی اقتصاد ایران، زمینه برای به صفر رساندن صادرات نفت کشور ما را فراهم می‌کند، اما می‌بینیم که امروز میزان صادرات نفت ایران نه تنها به صفر نرسیده است، بلکه یک روند قابل قبولی را دارد و ماهانه این روند رو به افزایش است به گونه‌ای که در برابر دیدگان آمریکایی‌ها نفت و بنزین خود را حتی به ونزوئلا که روزگاری حیاط خلوت آمریکا بوده صادر می‌کند.

او همچنین گفت که آمریکایی‌ها وعده داده بودند که نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در منطقه غرب آسیا کاهش می‌دهند و از بین خواهند برد، اما همگان می‌دانند که نفوذ کشور ما در حوزه معنوی اکنون در این منطقه از یمن و سوریه تا لبنان، عراق، افغانستان و سایر کشور‌های منطقه چه میزان است. آمریکایی‌ها وعده داده بودند که طی ۴ سال دوره ریاست جمهوری ترامپ زمینه برای ایجاد یک ائتلاف میان کشور‌های همسو را فراهم کنند، اما امروز می‌بینیم که کشور‌های منطقه بیش از هر زمانی با سیاست‌های آمریکا دچار اختلاف هستند.

کتابی به نام ناکامی ترامپ در برابر ایران

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آمریکا وعده کرده بود که زمینه برای ایجاد اتحاد میان کشور‌های هم پیمان از جمله کشور‌های اروپایی شامل انگلیس، آلمان و فرانسه فراهم کنند، اما در موضوعات غرب آسیا هیچ یک از این کشور‌ها با سیاست‌های آمریکا همراه نیستند و امروز این سه کشور با انتقال سفارت خانه آمریکا از تل آویو به قدس همراهی نکردند و از ضمیمه کردن جولان به سرزمین‌های اشغالی حمایت نکردند.

ایران داغ چه چیزهایی را بر دل ترامپ گذاشت؟

او همچنین گفت که حتی کشور‌هایی که در زمره گاوه‌های شیرده آمریکا بودند از جمله سعودی‌ها، اکنون در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند. در واقع ترامپ زمانی کاخ سفید را ترک کرد که در زمره ذلیل ترین، بدنام‌ترین و رسوا‌ترین رئیس جمهور آمریکا تلقی می‌شود و در همین زمان شاهدیم که فرمانده شهید سردار سلیمانی که از سوی تروریست‌های آمریکایی ترور شد، علی رغم برنامه ریزی غرب، یک قهرمان ملی و جهانی مطرح شده است و در این زمینه هم آمریکایی‌ها به اهداف خود نرسیدند. اگر بخواهیم فهرست وار به شکست‌ها و ناکامی‌های آمریکا در دوران ۴ سال گذشته در قبال جمهوری اسلامی ایران اشاره کنیم، یک کتاب مفصل خواهد شد.

دونالد ترامپ در شرایطی دولت را به «جو بایدن» تحویل داد که ایران در جایگاهی متفاوت از زمانی ایستاده است که چهار سال پیش جمهوری‌خواهان بر سر کارآمدند؛ جایگاهی که چندان مطلوب آمریکا نیست و توانسته ناکامی سنگینی را در حوزه سیاست خارجی به واشنگتن تحمیل کند.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
FARAZ
۰۱:۲۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
یکی پایین گفته فرار مغز ها رو ترامپ کرد اولا ترامپ ورود ایرانی و مسلمان رو به آمریکا ممنوع کرده بود دوما کی گفته به نخبه ها اهمیت نمی دهند من یه فامیل دارم نابغه هست یه ماه دارن از وزارت دفاع و سپاه و انرژی هسته و دولت بهش التماس میکنند بیا استخدام شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
نهایتش ترامپ میره زمین گلفش و پروژه هاش ولی شما خیلی داغ به دل ایران و ایرانی گذاشتین
Canada
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
مشکل بزرگ ترامپ اعتماد به نفس الکی و مصنوعی اش بود
در مورد هر کاری .میگفت هیچ کس بهتر از من نمیداند
همین اعتماد به نفس و حرس مال اندوزی باعث شد
به همه چیز بعنوان کالا نگاه کند و فقط سود را ببیند
Iran (Islamic Republic of)
احسان معتمدی
۲۱:۳۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
ترامپ خیلی به کشورمان ضربه زد خیلی زیاد کشورمان را فقیر کرد و مردممان را بدبخت و سردارمان را شهید کرد
Iran (Islamic Republic of)
حسین آقچ
۱۵:۳۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
راست می‌گوید شما
من نه می تونم ازدواج کنم نه صاحب خونه ‌خودرو
بیکار م هستم اگر آمریکا به آرزوهاش میرسید
منو و امثال من الان کجا بودیم!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
ترامپ هرگز تصور نمی کرد لقب ذلیل ترین رئیس جمهور آمریکا را از آنِ خود کند و علت اصلی آن این است که او هرگز در صحنۀ سیاسی نبوده و شناختی از مردم ایران نداشت و او یک مهرۀ یک بار مصرفی بود که آلت دست شیادانی همچون بولتون و رودی جولیانی و از طریق آنها آلت دست منافقین آواره و آن زنک دوره گرد شد .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
گرانی مسکن . ماشین . لوازم خانه و همه چی
یه جوان دیگه نمیتونه ازدواج کنه
Lithuania
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
ترامپ داغ چه چیزایی رو به دل ایران گذاشت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
البته خیلی چیزها هم به دل ملت گذاشت ..مسکن .بیکاری فرار مغزها وتوارم وجدیدن هم خودرو که شده ارزوی مردم ایران ثروتمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
به وزیر همیشگی نفت بگید افتخار این نیست که به فروش ثروت خدادادی مملکت افتخار کنی ی روز این ثروت خشک خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
نه در یک مورد مارا داغدار کرد وآن هم ترور سردار و قهرمان جهانی ما سلیمانی بود.باید حساب پس بده وگرن مه داغداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
ترامپ قمارباز ازین به بعد روی آرامش را نخواهد دید او قاتل بااخلاص ترین مرد روی زمین وهمرزمان پاکش بوده.مررررررررگ بر آمریکا و تفکر آمریکایی و دنباله رو های آمریکای جنایتکار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
داغ هایی که به دلمان گذاشت سالهای سال توی تاریخ موندگاره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
هیچی فقط ملت ایران در جوانی پیر می شوند.
-
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
مقاومت هزینه دارد و مطمئنا هزینه آن از تسلیم بسیار کمتر است وضعیت لیبی و عراق و افغانستان درس بزرگی برای عدم تسلیم در مقابل غربی ها به ما داده اند البته برای عده ای مرغ و تخم و مرغ قیمت آن بسیار مهمتر از مملکتشان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
به چه قیمتی، جامعه به سرعت درحال پیرشدن ، بیکاری، ۱۶ سال رشد منفی اقتصادی، فقر وغیره
Czechia
reza
۱۲:۳۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
این یعنی همان نرمش قهرمانانه است که حریف را توسط کمک خود حریف میتوانی پشتش را به خاک برسانی.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
اگر ناکام مونده در مواردی،فقط به خاطر ملت ایرانه!
وگرنه دولت لیبرال از فشار مردم کم نکرد که هیچ چندین برابر اضاف کرد فشار برمردمو! با سو مدیریتاش که فقط برای پولدارها کار میکرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
ما ملت ایران بایستی در انتخابات دقت کنیم و افراد و تفکرات متمایل به غرب را انتخاب نکنیم چون غرب به سرکردگی آمریکا دشمن ایران بوده ،هست وخواهدبود لذا بایستی با انتخاب هوشمندانه کشور را درمسیر پیشرفت قراردهیم و این عاقلانه نیست از دشمن امید خیر داشته باشیم . ترامپ وبایدن هردو دشمن ایران هستند . و بایدن خطرناکتر هست چون ترامپ نیات شوم خود را به زبان می آورد ولی بایدن خباثت خود را با سیاست پنهان میکند .
Iran (Islamic Republic of)
علی۳۱۳
۱۱:۱۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
زنگنه چطور است که از صادرات فراورده های نفتی با اقتدار و وعزت مندی صحبت میکند در حالی که مخالف سرسخت ساخت پالایشگاه برای تولید همین فراوردهای نفتی است و ساختن پالایشگاه را کثافت کاری میداند نشانه این همه تناقض در چیست،؟ جزء اینه اصلاحات و دولت دست نشانده آن جزء به منافع حزبی و حفظ مناصب قدرت و ثروت فکر نمیکند و تولید و توسعه و پیشرفت کشور برایشان ذره ای اهمیت ندارد و بدنبال بهربرداری تبلیغاتی از آن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
ترامپ بچه خوشگل
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۰۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
باسلام این بی پدرچه کاری میخواست باما بکنه که نکرد مارا به 10سال پیش عقب راندند 4سال بلاتکلیف گذاشتند محرومیتها وتحریمهارا چند برابر کردند ولی ما گامی دررابطه با تنبیه اینها برنداشتیم وفقط سخن بیهوده داریم هنر کردیم اگه به حرفهای مقام عظمی ولایت گوش میکردیم مثل دوران احمدی نژاد این شیطانها آرزوی روی یک میز نشستن بامارا داشتند که حالا وزرای خارجه ما لذت میبرند که جواب تلفنشون دادند به سخنان رهبری توجه شود این انقلاب شکوفا میشو یاحق
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۲۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
داغ 52 نقطه را بر 52 نقطه اندام منحوسش گذاشت تا ابد برود و بسوزد .
والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
میدونی روعن وتخم مرغ شده ۵۲تومن ..
آخرین اخبار