باشگاه خبرنگاران استان مرکزی گزارش می دهد؛

بیماری جهانی که سن و جنس نمی‌شناسد

سرطان، بیماری که همه افراد از پیر و جوان گرفته تا غنی و فقیر و مردان وزنان و اطفال را مبتلا می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  این بیماری از جمله بیماری‌های شایع و مشکل سلامتی جامعه در تمام جوامع امروزی است که همه افراد از پیر و جوان گرفته تا غنی و فقیر و مردان وزنان و اطفال را مبتلا می‌کند.

سرطان، بیماری‌ای با علت ناشناخته که با رشد کنترل نشده سلول‌ها می‌تواند هر نقطه‌ای از بدن را درگیر کند و برای انواع مختلف آن درمان‌های گوناگونی مثل شیمی درمانی، دارو درمانی و یا جراحی تجویز می‌شود.

این بیماری تا کنون افراد زیادی را در سراسر جهان از جمله کشور ایران در گیر کرده و به همین دلیل در تقویم ایران ۱۵ -۸ بهمن ماه هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده که شعار امسال این هفته «اصلاح باور‌ها راه مبارزه با سرطان» است.

سرطان جهانیست و سن و جنس نمی‌شناسد

راهزانی تکنسین دارویی بیمارستان امیرکبیر اراک در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با بیان اینکه سرطان مشکل سلامتی جامعه در تمام دنیاست گفت: این بیماری سن و جنس نمی‌شناسد.

بیماری جهانی که سن و جنس نمی‌شناسد

راهزانی افزود: سرطان به معنی رشد و گسترش غیرقابل کنترل سلول هاست که تقریباً می‌تواند تمامی بافت‌ها را در بدن درگیر کند.

سرطان سیستم ایمنی بدن را فعال کرده و موجب می‌شود بدن علیه خودش اقدام کند، این بیماری از رشد و گسترش غیرقابل کنترل سلول‌ها به وجود می‌آید و تقریباً تمامی بافت‌های بدن ممکن است عرصه جولان سرطان شود.

بیماری جهانی که سن و جنس نمی‌شناسد


بیشتر بخوانید:

  • سبک زندگی سالم عامل پیشگیری سرطان

  • نرخ ابتلا به سرطان در ایران از متوسط جهانی کمتر است

  • نوجوانان و جوانان، در تیررس صنایع دخانی


اثرات سرطان روحی، جسمی و اقتصادی است

یوسفی پرستار بخش ویژه بیمارستان امیرکبیر اراک در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: سرطان بیماری است که می‌تواند در سنین مختلف با درگیر کردن فرد بیمار را از لحاظ روحی و جسمانی و اقتصادی تحت فشار قرار دهد.

بیماری جهانی که سن و جنس نمی‌شناسد

یوسفی افزود: در ایجاد سرطان عوامل زیادی از جمله ژنتیک، محیط، تغذیه و عوامل بسیار موثری هستند که برای اینکه افراد در این موقعیت‌ها قرار نگیرند، تعدیل و تغییر محیط زندگی وتغذیه سالم و ورزش موثرند.

بیماری جهانی که سن و جنس نمی‌شناسد

او اضافه کرد: با توجه به آلودگی هوای شهر اراک حتی‌الامکان در روز‌های آلوده از خانه خارج نشویم و خارج شدن ضروری نیز حتماً با رعایت مسائل بهداشتی باشد.

سالانه بیش از یازده میلیون نفر بیماری سرطان تشخیص داده می‌شود و متخصصان می‌گویند ۳۰ درصد آن‌ها را می‌توان در مراحل اولیه تشخیص داد و ۵۰ درصد سرطان‌ها با تشخیص زودرس قابل درمان هستند.

بیماری جهانی که سن و جنس نمی‌شناسد

عامل اصلی ایجاد سرطان مشخص نیست، اما محیط، تغذیه و سبک زندگی تأثیر بسزایی در این بیماری دارند و انجام فعالیت‌های بدنی و تغذیه سالم نقش بسزایی در پیشگیری از این بیماری دارند.

میزان ابتلا به سرطان‌ها در ایران رو به افزایش است که عواملی از جمله افزایش سن، عوامل خطر زندگی سالم و عوامل محیطی از جمله استرس و آلودگی هوا باعث این روند افزایشی هستند.

پیشگیری سرطان با سبک زندگی سالم

فرهاد وحید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: و توصیه ما این است که با دریافت مواد غذایی و داشتن سبک زندگی سالم از انواع مختلف سرطان‌ها پیشگیری شود.

بیماری جهانی که سن و جنس نمی‌شناسد

وحید افزود: برای مباحث تغذیه و پیشگیری از انواع مختلف سرطان‌ها توصیه ما این هست که برخی از مواد غذایی که خیلی مفید هستند و خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارند مثل سیر زنجبیل و زعفران و زردچوبه حتما مصرف شوند.

از جمله مواردی که در سبک زندگی سالم و پیشگیری از سرطان باید به آن توجه کرد استعمال دخانیات از جمله سیگار است.

بیماری جهانی که سن و جنس نمی‌شناسد

علیرغم اینکه خیلی‌ها فکر می‌کنند خطر سیگار از آلودگی هوا کمتر است، اما بیش از ۴۰۰ نوع ماده شیمیایی در وجود دارد که ۵۹ نوع آن سرطان زاست.

سیگار نقش مهمی را در بروز سرطان بازی می‌کند

دکتر حسینیان متخصص رادیو تراپی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: سیگار نقش مهمی را در بروز سرطان بازی می‌کند و سالانه حدود ۱۱۰ هزار نفر مورد جدید بیماری سرطانی به مبتلایان کشور ایران اضافه می‌شود که معادل علمی ۱۴۸ نفر بیمار به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

بیماری جهانی که سن و جنس نمی‌شناسد

حسینیان افزود: درست است که در مناطق صنعتی و کلانشهر‌ها هوای آلوده وجود دارد، ولی باید بدانیم که این آلودگی‌ها در حدی نیست که در مصرف دخانیات و سیگار وجود دارد و در عین حال جای امیدواری است که در مصرف سیگار در رده بالای کشور‌ها نیستیم.

شایع‌ترین سرطان‌ها در استان مرکزی به ترتیب سرطان سینه، پروستات، معده، پرورکتال و پوست است.

بیماری جهانی که سن و جنس نمی‌شناسد

با توجه به اینکه انتظار می‌رود که مسئولین و مردم نسبت به این بیماری و پیشگیری از آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بیماری جهانی که سن و جنس نمی‌شناسد

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.