رئیس قرارگاه خاتم الانبیا:

قادر به ساخت انواع شناور‌ها هستیم/ ساخت ۱۰ سکوی ۲۵۰۰ تنی طی دو سال گذشته

سردار محمد گفت: قادر به ساخت انواع شناور‌ها از جمله شناور نظامی، فله‌بر، صیادی و همچنین سکو‌های بزرگ نفتی هستیم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سردار محمد رئیس قرارگاه خاتم الانبیا در مراسم امضای ۲ قرارداد تأمین و تحویل ۱۰ فروند شناور با سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۹۰۷ میلیارد ریال با حضور وزیر راه و شهرسازی با بیان این که نقطه عطفی در روند توسعه دریامحور کشور برداشته شده است گفت: قدم برداشتن در این حوزه جای تبریک دارد چراکه توسعه صنایع دریا محور در هر کشوری قابل تحمل است و زمینه ساز پیشرفت و توسعه آن کشور می‌شود.

او ادامه داد: پیشرفت و توسعه کشور‌های غربی بر اساس صنایع دریامحور اتفاق می‌افتد و پیشرفت در این صنعت جزو اولویت‌های کشور‌های توسعه یافته است.

رئیس قرارگاه خاتم الانبیا اظهار کرد: توسعه صنعت دریایی در بین کشور‌های غربی به عنوان آرزو‌های دست نیافته و بزرگ یاد می‌شود بنابراین باید به توسعه این صنعت و نقش آن در حوزه راهبردی توجه شود.

محمد اظهار کرد: این ظرفیت هم اکنون نهادینه شده و ما از لحاظ مهندسی تکنولوژی و ساخت صنعت دریایی پیشرفت‌های بزرگی کرده ایم و با توجه به ظرفیت‌های دریایی کشور در شمال و جنوب از جمله خلیج فارس، دریای عمان، سواحل مکران، دریای خزر باید باید به این صنعت توجه کنیم.

رئیس قرارگاه خاتم الانبیا توضیح داد: ایران یک چهارراه ترانزیتی در بین کشور‌های دنیا محسوب می‌شود بنابراین سهم حمل و نقل در این بخش بسیار بالا است و ما باید به این صنعت توجه کنیم و به راحتی آن را از دست ندهیم.

محمد با بیان اینکه امروز در وزارت راه و شهرسازی توافق‌نامه‌ای مهمی در حوزه دریایی به امضا رسید افزود: ما مدت زیادی است که با شورای عالی صنایع دریایی به دنبال استفاده از ظرفیت‌های داخل کشور بودیم تا بتوان آن‌ها را توسعه دهیم. یک نمونه از این قرارداد‌ها قرارداد ساخت ۱۰‌ها شناور طراحی بود که در شکوفایی صنعت نفت کشور بسیار موثر بوده و با شناور‌های خارج از کشور برابر‌ی می‌کنند.

محمد بیان کرد: ده‌ها فرند شناور خدماتی در خلیج فارس خدمات سرچاهی به سکو‌ها می‌دهند این‌ها شناور و کروی خارجی هستند که موجب خروج ارز از کشور ما می‌شود. در حالی که می‌توان از محل صندوق توسعه ملی و منابع غیر نقدی و نفتی با خرید تضمین وزارت نفت  به مرور این شناور‌ها را با شناور‌های داخلی جایگزین کنیم که البته این موضوع در وزارت نفت به نتیجه نرسید، ولی در وزارت راه دنبال می‌شود.

او تاکید کرد: امیدواریم با خرید تضمینی این شناور‌ها بتوانیم استفاده از آن‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

محمد در ادامه به ساخت سکو سازی در این عرصه هم اشاره کرد و گفت: شرکت صدرا در کنار شناور سازی در حوزه ساخت سکو هم فعال بوده و ما توانستیم سکو‌های ۲۵۰۰ تنی که قابلیت پهلو گیری کشتی‌های ۱۳۰۰ تنی را دارد آماده کنیم.


بیشتر بخوانید

برداشتن گام‌های بلند در عرصه صنعت دریایی کشور


رئیس قرارگاه خاتم الانبیا توضیح داد: ما ۱۰ سکوی ۲۵۰۰ تنی در ۲ سال گذشته ساختیم و در خلیج فارس نصب کردیم، همچنین دومین کشتی ۱۳۰ هزار تنی افراماکس را به آب انداختیم.

محمد به ظرفیت و توان داخلی در احداث لوله زیر دریا اشاره کرد و گفت: امروز اعلام می‌کنیم توانایی ساخت هر نوع شناور نظامی، فله‌بر، کانتینربر، صیادی و ... را در داخل داریم.  

او ادامه داد: کار ساخت این پنج فروند شناور را طبق قرارداد امروز آغاز می‌کنیم و امیدواریم شناور‌های جدیدی را با همکاری همه ارگان‌های دست‌اندرکار بسازیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهرفرنگ
۲۰:۲۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
کشور ایران با این همه دریا و ساحل دیگه از سنگاپور کمتر نیستیم ، باید در صنعت دریایی قدرت شرق آسیا باشیم .
آخرین اخبار