معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

تولید تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد

ستاری گفت: تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور می‌تواند در درازمدت باعث کاهش هزینه‌ها در این حوزه شود و وابستگی به واردات را قطع کند.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در شهرک صنعتی شمس آباد بازدید کرد.

ستاری در این سفر نخست از دستاورد‌های شـرکت دانش‌بنیان مهندسـی تولیدی کوشـافن پارس بازدید  و از طرح تولید ملی ایمپلنت دندانی اویتا در این مجموعه رونمایی کرد. در این طرح فناورانه با تولید ایمپلنت‌های ایران ساخت مورد استفاده در دندانپزشکی، کشور از واردات این محصول بی نیاز می‌شود.

رفع وابستگی با تولید تجهیزات پزشکی ایران ساخت

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه این بازدید‌ها با اشاره به ایجاد ظرفیتی برای تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور گفت: بومی سازی تجهیزات و مواد مصرفی دندانپزشکی در داخل کشور، اتفاق بسیار خوبی است. این امر می‌تواند در درازمدت باعث کاهش هزینه‌ها در این حوزه شود و وابستگی به واردات را قطع کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه از ورود محصولات دانش‌بنیان حوزه سلامت ایران ساخت به بازار حمایت می‌کنیم، افزود: امیدواریم محصول ایمپلنت این شرکت در کوتاه‌ترین زمان وارد بازار شود. قرار است این محصول، در ابتدای فرایند بازارسازی بتواند ۲۵ درصد از سهم بازار کشور را به خود اختصاص دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به ضرورت رونق زیست بوم نوآوری برای خلق پدیده از ایده، گفت: ایران در زمینه تولید علم در حوزه انتشار مقالات علمی در جایگاه بالایی قرار دارد، همچنین در برخی از رشته‌های مهندسی جزو برترین‌های عرصه بین‌المللی است؛ در تلاش هستیم زیست بومی فراهم کنیم تا این ظرفیت علمی به محصول یا خدمت دانش‌بنیان بدل شود.

توانمندی در تولید تجهیزات پزشکی

این شرکت دانش بنیان در زمینه تولید تجهیـزات دندانپزشـکی و دندان‌سـازی و نیـز تامین مـواد مصرفی مرتبط، فعالیت می‌کند. کوشـا فـن پـارس، بـا سـرمایه گـذاری در بخـش تحقیـق و توسـعه و با هدف توسـعه فنـاوری در زمینـه طراحـی، سـاخت و تولیـد تجهیـزات مرتبـط بـا صنعت دندانپزشـکی و دندانسـازی، تاسیس شده است.

کوره های دندانسازی شامل کوره پرسلن تمام اتوماتیک، کوره پرس تمام اتوماتیک، کوره های حذف موم سیلندر و کوره زینترینگ، میزها و اتوکلاو دندانپزشکی،از جمله محصولات فناورانه این مجموعه است.

فناوران در جبهه مبارزه با آلودگی هوا

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق از شرکت دانش بنیان ایران دلکو که انواع مبدل های کاتالیستی، مجموعه های اگزوز و واشرهای گلویی یا رینگ سیل، تولید می‌کند.

مبدل‌های کاتالیستی تولیدی این شرکت فناور، نقش موثری در کاهش آلودگی ناشی از فعالیت خودروها ایفا می‌کند. این کاتالیست‌ها در انواع خودروهای ساخت داخل از قبیل، پژو ۴۰۵، رانا و سمند به کار گرفته می‌شود.

گروه‌های خودروسازی از جمله مشتری‌های محصولات این شرکت هستند. مدیران این مجموعه در جریان این بازدید از عرضه محصولات به ۲٠ درصد خودروهای تولیدی در بازار خبر دادند. محصولات این شرکت با حداقل ۱٠ درصد قیمت کمتر از محصولات مشابه وارداتی و با کیفیتی برابر یا بالاتر، به شرکت‌های خودروساز، ارائه می شود.

تولید توربین های عظیم

 ستاری در ادامه از گروه شرکت های ﺗﻮرﺑﻮﮐﻤﭙﺮﺳــﻮر ﻧﻔــﺖ OTC ، نیز بازدید کرد. این شرکت در زمینه اﻧﺠــﺎم ﺧــﺪﻣﺎت و ﻓﻌﺎﻟﻴــﺖ هــﺎی ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎری تخصصی در اﻣﻮر ﻃﺮاحی و اﺟﺮای ﭘـﺮوژﻩ هـﺎی ﺻـﻨﺎﻳﻊ ﻓﺮﺁﻳﻨـﺪی و ﺑـﻪ وﻳـﮋه ﺻـﻨﺎﻳﻊ ﻧﻔـﺖ، ﮔـﺎز و ﭘﺘﺮوﺷﻴمی، فعالیت می کند. در حال حاضر فعالیت این شرکت بر روی تولید توربین های عظیم، متمرکز شده است.

توربین های آی جی تی ۲۵ معمولی و آی جی تی ۲۵ پلاس، از جمله تولیدات این گروه صنعتی هستند. تولید انواع توربو کمپرسورها، انواع الکترو کمپرسورها و انواع توربو ژنراتورها، از جمله دیگر محصولات این شرکت هستند. این گروه صنعتی همچنین در زمینه طراحی، نصب و اجرای ایستگاه های تقویت فشار، فعالیت دارد.

۲۵ درصد از نیروهای این شرکت در بخش تحقیقات و R&D فعالیت می کنند. بیش از ۱۵٠٠ نفر در شرکت های مختلف وابسته به این گروه صنعتی شاغل هستند.

این شرکت موفق شده است با نوآوری بر روی توربین های تولیدی، عمر این توربین ها را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهد، این موفقیت، با وجود این حقیقت، به دست آمده است که این صنعت، مدتها است که با تحریم مواجه شده است. بازطراحی و ساخت قطعات موتور هواپیمای تجاری نیز از جمله برنامه های فناورانه این شرکت در آینده است.

توسعه فناورانه در صنعت نفت

شركت فناوری تجهيزات سرچاهی با نام اختصاری وتکو نیز از جمله دیگر میزبانان ستاری و هیئت همراه در این سفر استانی بودنداین شرکت فناور، همانگونه که از نام آن مشخص است، تولید کننده تجهیزات مورد استفاده در چاه های استخراج نفت است. علاوه بر تولید این تجهیزات، تمام مراحل نصب و راه اندازی دستگاه های تولید شده، توسط شبکه فنی مهندسی این مجموعه انجام می گیرد.

یکی از محصولات محوری این شرکت،  شیر آلات چاه های نفت و گاز است. این شیرآلات فشار بالای میعانات و گاز استخراجی را کنترل می کند و ماده استخراج شده را تفکیک می کند. محصول فناورانه این شرکت توان کار با فشار کاری ۱٠ هزار پی اس آی را داردشرکت مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره و نفت و گاز پارس، از جمله مشتری های محصولات تولیدی توسط این شرکت هستند.

 
خودکفایی در تجهیزات صنعت گاز

بازدید از شرکت دانش بنیان مهندسی آذر پژوهان اندیش، از جمله دیگر برنامه های کاری این سفر فشرده استانی بوداین مجموعه در زمینه مهندسی، تامین تجهیزات و اجرای پروژه های صنعت نفت و گاز، فعالیت می کند.

ایستگاه های تقلیل فشار گاز، یکی از محصولات این شرکت محسوب می شود. این ایستگاه ها در مسیر خط لوله گاز نصب می شوند، تا فشار گاز ورودی را تنظیم کنند.

مخازن تحت فشار و ایستگاه اندازه گیری گاز نیز، از جمله دیگر تولیدات این مجموعه دانش بنیان است. ایستگاه اندازه گیری، میزان گاز ورودی به صنایع مختلف را اندازه گیری می کند.  این شرکت همچنین برای نیاز صنایع مختلف ایستگاه کابینتی فشار گاز کوچکتر، تولید می‌کند. تولید هیترهای گاز، که دمای گاز ورودی را افزایش می دهد، یکی دیگر از محصولات فناورانه شرکت دانش‌بنیان مهندسی آذر پژوهان اندیش است. این شرکت همچنین در اجرای پروژه های بین المللی از جمله در عراق مشارکت داشته است.

/انتهای پیام  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار