رییس انجمن هماتولوژی و آنکولوژی ایران:

با کمبود دارو‌های مورد نیاز بیماران سرطانی مواجه هستیم

اسلامی جویباری گفت: در حال حاضر با چالش بزرگ کمبود دارو‌های مهم و مورد نیاز بیماران سرطانی مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی جویباری رییس انجمن هماتولوژی و آنکولوژی ایران در نشست خبری که در آستانه هفته ملی سرطان در بیمارستان شریعتی برگزار شد، گفت: در حال حاضر حدود ۴۵۰ فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی در سراسر کشور، مشغول طبابت هستند و مردم ایران در همه استان‌ها می‌توانند تمام خدمات درمانی که یک بیمار سرطانی نیاز دارد را از این متخصصان دریافت کنند. این پیشرفت چشمگیر و ارزشمندی است که در طی سال‌های اخیر به دست آمده است.

او افزود: ثبت کشوری سرطان از سال ۹۴ به صورت کاملا دقیق در حال بررسی است و آمارها مدام در حال به روز شدن هستند، اما آمار دقیقی برای ارائه دادن وجود ندارد، زیرا در تمام شهر‌های ایران، امکانات دقیق غربالگری وجود ندارد و ما نمی‌توانیم آمار کاملا دقیقی ارائه دهیم.

اسلامی جویباری ادامه داد: ما در جریان میزان شیوع برخی سرطان‌ها در بعضی از استان‌ها هستیم، اما برای ارائه دقیق آمار کل استان‌ها به زمان بیشتری نیاز است تا تمام تغییرات اخیر آمار‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در ناحیه گنبد کاووس و آذربایجان، سرطان مری بیشتر شایع است و در مازندران، سرطان معده شایع‌تر است. 

سرطان معده در بین مردان ایرانی شایع است

این متخصص آنکولوژی گفت: شایع‌ترین سرطان در بین خانم‌ها در حال حاضر در کشور ما سرطان پستان و در بین آقایان، سرطان معده است. 

اسلامی در مورد دارو‌های بیماران سرطانی و مسائل مربوط به بیمه آن‌ها افزود: اکثر دارو‌هایی که جزو سیستم فارماکوپه کشور هستند، تحت پوشش بیمه اند، اما دارو‌هایی که جدیدتر هستند متاسفانه وارد لیست فارماکوپه کشور نشده است. تقاضای ما از وزارت بهداشت این است که دارو‌هایی که اثر بخشی اثبات شده‌ای در درمان سرطان دارند را وارد لیست دارویی کند تا افرادی که توانایی مالی تهیه این دارو‌ها را دارند و امکان پوشش دهی توسط بیمه هم برای این دارو‌ها وجود ندارد، بتوانند از بازار رسمی دارو‌ها را تهیه کنند و از روش‌های غیرقانونی مثل بازار آزاد و قاچاق، استفاده نکنند.

داروی اندوکسان در کشور نایاب است

او گفت: ارگان خاصی برای درمان مشکلات روحی بیماران مبتلا به سرطان و خانواده هایشان وجود ندارد و در کشور جای خالی چنین مراکزی کاملا احساس می‌شود.

اسلامی بیان کرد: در حال حاضر با چالش بزرگ کمبود دارو‌های مهم و مورد نیاز بیماران سرطانی مواجه هستیم، زیرا بیمار ناچار است برای تهیه دارو حتی تمام استان‌ها را بگردد تا داروی مورد نیازش را با هزینه بسیار زیاد تامین کند. به طور مثال، داروی اندوکسان که لاین اول درمان سرطان است نایاب است که این موضوع برای ما چالش بزرگی است و به افراد و تیم‌هایی برای کمک به رفع اینگونه مشکلات به شدت نیاز داریم.

این متخصص آنکولوژی ادامه داد: سرطان یک بیماری است که فاکتور‌های متفاوتی در ایجاد آن دخیل هستند، درصد کمی از این فاکتور‌ها ژنتیک و بقیه این فاکتورها، فاکتور‌های قابل پیشگیری هستند.

او در مورد نکاتی که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کنند گفت: رژیم غذایی مناسب، تحرک و فعالیت بدنی زیاد، اجتناب از مصرف فست فود، مصرف میوه و سبزیجات فراوان، عدم استفاده از الکل و سیگار و قلیان، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.