قطار برقی تهران-مشهد در چه مرحله ای از پیشرفت قرار دارد؟

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور گفت: سرمایه گذار چینی اعلام کرده است که نمی‌تواند طرح راه آهن برقی تهران-مشهد را اجرا کند و قرار شده است از ظرفیت داخلی برای ساخت آن استفاده شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،طرح بزرگ ساخت قطاربرقی مشهد-تهران که قرار بود طعم شیرین کاهش پنجاه درصدی زمان سفر بین این ۲ شهر را به کام میلیون‌ها زائر بنشاند، پس از ۱۰ سال کش وقوس با درصد پیشرفت فیزیکی «صفر» همچنان در نقطه مانده است؛ موضوعی که مدیرعامل شرکت راه آهن روز گذشته در آخرین اظهار نظر خود در این باره به صورت رسمی آن را تأیید کرد که فاینانسور چینی اعلام کرده است که نمی‌تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده است آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.

در اردیبهشت ۹۶ و با اعلام ورود سرمایه گذار چینی به این  طرح و برآورد چیزی حدود ۱۱هزار و ۶۰۰ میلیون یوآن فاینانس خارجی برای تکمیل قطاربرقی مشهد-تهران طی ۲ سال، برخی دغدغه‌ها در زمینه تأمین مالی پروژه مذکور کمی حل وفصل شد؛ این قرارداد در مردادماه همان سال نهایی و بنا شد بعد از اینکه دولت ایران سهم پانزده درصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقی سازی خط آهن مشهد-تهران را آغاز کند که پس از، اما و اگر‌های فراوان دولت توانست سهم ۱۱ هزار میلیارد تومانی خود (۱۵ درصد) در این  طرح را در اسفند ۹۶ تأمین کند.

باوجوداین طرف چینی به بهانه‌های مختلف از جمله برجام و مشکلات تحریمی کشورمان از آغاز عملیات اجرایی این پروژه شانه خالی کرد. حالا پس از گذشت ۳ سال درحالی که طبق وعده‌های داده شده باید شاهد فعالیت اولین قطاربرقی بین شهری کشور باشیم، خبر‌ها حاکی از آن است که پروژه قطاربرقی مشهد-تهران با رهاورد دو مراسم کلنگ زنی در دولت‌های دهم و یازدهم و بدون پیشرفت فیزیکی همچنان در گیر‌و‌دارمباحث تأمین مالی است.
 
با توان داخلی می‌سازیم

سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن در تشریح سرنوشت و گره‌های موجود در مسیر احداث قطاربرقی تهران-مشهد گفت: برای برقی کردن راه آهن تهران-مشهد قرارداد تأمین اعتبار با کشور چین به امضا رسیده بود و چینی‌ها همه اقدامات لازم و صدور مجوز‌ها و تضامین بانکی را صادر کرده بودند.

او افزود: پارسال به دلیل مشکلاتی که برای فاینانسور پیش آمد، اعلام کرد نمی‌تواند عملیات اجرایی را آغاز کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: شرکت سازنده چینی قرار بود علاوه بر تأمین مالی این پروژه از طریق فاینانس، تجهیزات ساخت و ناوگان را نیز تأمین کند و از محل درآمد فروش بلیت، اصل و سود آن را مستهلک کند.

رسولی بیان کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا عملیات برقی سازی راه آهن تهران-مشهد را با توانمندی داخلی انجام دهیم.

او تصریح کرد: در مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، کارگروه برقی سازی با حضور بهترین متخصصان حوزه راه آهن و بخش خصوصی تشکیل شده و این موضوع در حال پیگیری است. امیدواریم به زودی عملیات اجرایی برقی سازی راه آهن تهران-مشهد را با تکیه بر توان و تخصص داخلی آغاز کنیم.

بیشتر بخوانید

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه همواره از سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت‌های صنعت حمل ونقل ریلی استفاده می‌کنیم، تأکید کرد: توانمندی‌های داخلی در اولویت شرکت راه آهن است.

رسولی همچنین در توضیح پیشرفت‌های کشور در زمینه فناوری ریلی اظهار کرد: به تازگی به فناوری جوش سوزن ریل دست یافته ایم. در این فناوری باید آلیاژ‌های مختلف با یک جوش به هم متصل می‌شد که فناوری بسیار پیشرفته‌ای است و یکی از دلایل وابستگی صنعت ریلی ما به خارج از کشور بود.

منبع: شهرآرا


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.