آیا صادرات دام زنده از سرگرفته می شود؟

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه معتقد است، زمان از سرگیری صادرات دام زنده از مجاری قانونی فرارسیده و لازم است پیگیری‌های مربوطه در این زمینه انجام شود.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کیوان کاشفی از مشکلاتی که ممنوعیت صادرات دام زنده و به تبع آن قاچاق دام ایجاد کرده یاد کرد و افزود: به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که صادرات دام زنده از سر گرفته شود.

او با بیان اینکه نظر بسیاری از مسئولین خصوصا در داخل استان کرمانشاه برای برقراری صادرات دام سبک زنده مثبت است، یادآور شد: لازم است تحلیل مناسبی درباره لزوم صادرات و پیامد‌های قاچاق دام زنده ارائه دهیم تا بتوانیم نظر مسئولان کشور را نیز جلب کنیم.

او تاکید کرد: در این تحلیل باید مواردی مانند سهم دام صادراتی از تولید دام و بازار گوشت قرمز کشور مشخص شود تا این شفاف سازی صورت بگیرد که صادرات دام تاثیر چندانی بر قیمت گوشت در بازار داخل نخواهد داشت.

کاشفی بر لزوم تعیین تعرفه مشخص برای صادرات دام زنده هم تاکید کرد، بگونه‌ای که هم دولت به حقوق خود برسد و هم سود مناسبی عاید صادرکنندگان شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه  بیان کرد: بعد از تعیین تکلیف این موارد، نامه‌ای از طریق مسئولین ارشد استان کرمانشاه برای وزرای مربوطه شامل وزارت صمت و جهاد کشاورزی برای پیگیری موضوع ارسال خواهد شد.

کاشفی اشاره‌ای هم به پیامد‌های قاچاق دام زنده داشت و عنوان کرد: عدم کنترل کیفیت و بهداشت دام‌های خروجی موضوع مهمی است که به برند دام صادراتی ایران صدمه جدی می‌زند.

او خروج دام مولد از کشور و تضییع حقوق دولت را نیز از دیگر این پیامد‌ها برشمرد.

ادامه ممنوعیت صادرات، تولید دام کشور را بایکوت می‌کند

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه نیز با اشاره به گذشت نزدیک به سه سال از ممنوعیت صادرات دام زنده از کشور، گفت: ادامه این روند تولید دام را در ایران بایکوت خواهد کرد.

ایرج نوری  اظهار کرد: اکنون نزدیک به سه سال از ممنوعیت صادرات دام زنده در کشور می‌گذرد و این موضوع در شرایطی که در کل کشور با مازاد دام تولیدی مواجه هستیم، به شدت به تولیدات دام سبک ضربه خواهد زد.

او ادامه داد: وقتی در داخل کشور با مازاد تولید مواجه باشیم و در خارج از کشور نیز بازار فروش وجود نداشته باشد، دیگر تولید دام صرفه اقتصادی نخواهد داشت. آن هم در شرایطی که هزینه‌های تولید دام از خوراک تا هزینه کارگر و... در برخی موارد تا حدود سه برابر هم افزایش داشته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه معتقد است، ادامه این روند باعث می‌شود طی دو تا سه سال آینده دیگر تولید چندانی نداشته باشیم و به طور کامل وابسته به واردات شویم.

نوری با بیان اینکه ممنوعیت صادرات دام زنده با هدف تنظیم بازار داخلی صورت گرفته، تاکید کرد: این در حالی است که صادرات دام زنده به گواه آمار و ارقام در اوج ایام صادرات که ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار راس صادرات از کشور عمدتا به کشور‌های خلیج فارس داشتیم درصد بسیار کمی از جمعیت دام زنده را به خود اختصاص می‌دهد و تاثیر خاصی در بازار نخواهد داشت.

او تاکید کرد: به علاوه در زمان اوج صادرات حتی گاهی با روند نزولی قیمت گوشت در داخل هم مواجه بودیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه مهمترین پیامد جلوگیری از صادرات قانونی دام زنده را قاچاق دانست و افزود: قاچاق دام باعث صدمه جدی به برند دام ایران شده و به علاوه زمینه خروج دام مولد در کشور را فراهم می‌کند.

نوری خواستار برقراری صادرات دام زنده شد و خاطرنشان کرد: البته از سرگیری صادرات از مجاری قانونی ملزوماتی نیاز دارد که یکی از مهمترین آن‌ها اصلاح قیمت پایه صادراتی است، در غیر این صورت صرفه اقتصادی برای صادرکنندگان نخواهد داشت.

او برقراری مجدد صادرات را برای استانی مانند کرمانشاه با نزدیک به ۴۰۰ هزار راس دام مازاد ضروری دانست که کمک بسزایی به ایجاد اشتغال و افزایش تولید در کرمانشاه خواهد کرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار