امیر ناظمی:

شرکت های بزرگ و استارتاپ ها مکمل یکدیگر هستند نه رقیب هم!

معاون وزیر ارتباطات از افزایش تمایل بنگاه‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری در مرحله بذری کسب و کارهای نوپا خبر داد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در چهارمین کنفرانس ملی کارآفرینی با محور همکاری استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ به منظور حل نوآورانه چالش‌های طرفین که صبح امروز برگزار شد، گفت: استارتا‌پ‌ها و شرکت‌های بزرگ به تکمیل یکدیگر می‌پردازند و رقیب هم نیستند. به طوری که رسیدگی و بررسی وضعیت زیست‌بوم استارتاپی، در واقع به نوعی سیاستگذاری برای شرکت‌های بزرگ هم به شمار می‌رود؛ لذا زمانی که رشد زیست‌بوم استارتاپی بروز می‌یابد و اتفاق می‌افتد، اهمیت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بسیار کلیدی است.

وی به مطالعات انجام شده در فاصله زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ اشاره کرد و بیان داشت، به طور مشخص و با گذشت زمان در دنیا، فاصله موجود میان سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (Central venous catheter) CVC و سرمایه گذاری خطرپذیر یا جسورانه (Venture Capital VC) کاهش یافته است. به طوری که شاهدیم که بر خلاف آنچه که در گذشته اتفاق می‌افتاد، تمایل به سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های بزرگ و شتاب‌دهنده‌ها در مراحل اولیه به شدت افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که قبلا بنگاه‌های بزرگ در مرحله بهره‌برداری استارتاپ‌ها، اقدام به خرید و تملک سهام آن‌ها می‌نمودند. در این خصوص آنچه که در همکاری میان استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ بروز یافته، این است که سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر به سمت سرمایه بذری حرکت کرده است و این ارتباط فراتر از خرید سهام استارتاپ‌ها توسط بنگاه‌های بزرگ شده و به شناسایی تیم‌های استارتاپی و در نهایت شتابدهی رشد آن‌ها منجر شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به شرکت داروسازی فایزر که این روز‌ها بسیاری نام آن را به عنوان سازنده واکسن کرونا می‌شناسند تصریح کرد: فراگیری در خصوص همکاری میان کسب و کار‌های نوپا و شرکت‌های بزرگ صرفا متعلق به حوزه فناوری‌های پیشرفته نیست و تعداد و حجم سرمایه‌گذاری‌های جسورانه در این زمینه با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده است. به طوری که تنوع بخشی به سبد دارایی‌ها و پرتفوی (سبد سهام)، علاوه بر حوزه فناوری مانند گوگل در سایر حوزه‌ها نظیر انرژی، مالی و سلامت نیز به چشم می‌خورد. به طوری که ورود شرکت‌های بزرگ به عنوان شتاب‌دهنده از دیزنی گرفته تا مایکروسافت در کنار فعالیت متداول خود، محل ورود نوآوری نیز بوده‌اند.

فقدان نیاز بازار مهم‌ترین دلیل شکست شرکت‌های مکمل در زیست بوم‌های استارتاپی

ناظمی در تشریح بررسی دلایل شکست شرکت‌های بزرگی که به عنوان مکمل در زیست بوم استارتاپی ورود پیدا کردند به سه دلیل اشاره کرد و افزود: فقدان نیاز بازار با فاصله قابل توجه از سایر عوامل در صدر دلیل شکست قرار دارد. در همین راستا، تضمین بازار، نوآوری باز و کارآفرینان سازمانی در فهرست عواملی هستند که می‌بایست مد نظر قرار بگیرند.

وی با استناد به ماده ۹ آیین‌نامه نوآفرین، به منحصر بودن امکان در نظر گرفته شده برای کسب و کار‌های نوپا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: طبق این بند در صورت واگذاری حداقل شصت و هفت درصد (۶۷%) از سهام یک شرکت مورد حمایت به یک شرکت دیگر یا ادغام آن در شرکت دیگر، کلیه مجوز‌های دولتی دریافت شده اعم از مجوز‌های غیرقابل خرید و فروش و قرارداد‌های در حال اجرا و قرارداد با دستگاه‌های اجرایی، با رعایت قوانین قابل واگذاری است. هم‌چنین طی این آیین‌نامه، شرایط تسهیل ورود شرکت‌های CVC فراهم شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار