فرانسه: احترام ایران به توافق هسته‌ای شرط بازگشت آمریکا به برجام است!

در ادامه اظهارنظرهای اخیر مقام‌‌های فرانسوی درباره برجام، کاخ ریاست جمهوری فرانسه هم درباره بازگشت آمریکا به این توافق اظهارنظر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دفتر ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) روز سه شنبه مدعی شد اگر ایران می‌خواهد شاهد بازگشت آمریکا به توافقنامه هسته‌ای باشد‏، باید این توافقنامه را «رعایت» کند.

یک مشاور دفتر ریاست جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با انجمن مطبوعات دیپلماتیک فرانسه مدعی شد: «اگر آن‌ها در مذاکرات جدی هستند و خواهان تعامل همه طرف‌های مرتبط با برجام هستند، نخست باید از تحریکات دیگر بپرهیزند و دوم آنچه را دیگر رعایت نمی‌کنند (یعنی تعهدات خود را) رعایت کنند».

او افزود: «این همان گفت‌وگویی است که ما با آمریکایی‌ها داریم، اینکه در نهایت باید ببینیم بازگشت آمریکا به برجام در ازای اقدامات قابل راستی آزمایی ایران چه طور صورت می‌گیرد».

الیزه تأکید کرد، اما فرانسه و دولت جدید آمریکا خط مشی واحدی دارند. ما درباره آنچه باید انجام دهیم و اینکه چگونه باید انجام دهیم شفاف هستیم. روس‌ها و چینی‌ها لزوما حاضر نیستند چون رئیس جمهور آمریکا عوض شده است، بلافاصله بازی آمریکایی‌ها را بازی کنند. موضع ایرانی‌ها این است که می‌گویند اگر هم اکنون ما در این شرایط هستیم‏، اشتباه آمریکاست کافی است آمریکا تحریم‌ها را لغو کند تا ما به برجام برگردیم و بتوانیم گفت‌وگو کنیم.

این منبع اعلام کرد: «این تقریبا همان چیزی است که روس‌ها و چینی‌ها می‌گویند و نه آن چیزی است که ما می‌گوییم و نه آن چیزی است که آمریکاdی‌ها می‌گویند».

پیش از این نیز ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه بار دیگر ادعا‌های خود علیه برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرده و در سخنانی گفته بود: وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران «یک وضعیت بسیار خطرناک» است.

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که ایران به رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، بیش از یکسال به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند ماند و پس از بدعهدی ادامه دار طرف‌های اروپایی و آمریکا حق خروج تدریجی از تعهدات توافق را برای خود قائل شد.

دولت دونالد ترامپ در مه‌ سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را به بهانه‌های واهی نقض آن از سوی ایران زیر پا گذاشت. پس از آن کمپین غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخت تا از این روزنه بساط مذاکرات نمایشی را در جهت حصول نیات خود فراهم کند؛ تیری که برغم تشدید تحریم‌ها به سنگ خورد.

حال با تغییر دولت در واشنگتن همگان به نظاره نشسته‌اند تا ببینند سرنوشت توافق هسته‌ای ایران در دوره جو بایدن که مدعی بازگشت به برجام و مذاکره با ایران بود، چه خواهد شد. صهیونیست‌ها نگرانی بسیاری از بابت بازگشت آمریکا به برجام دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
مکرون جانشین ترامپ شده
United States of America
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
آمریکا و کشورهای اروپایی شامل تروئیکای اروپایی فرانسه،انگلیس و آلمان قابل اعتماد نیستند و هر گز به وعده های خود عمل نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
این مترسک جالیز چی میگه
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۹:۵۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
آمریکا و کشورهای اروپایی شامل تروئیکای اروپایی فرانسه،انگلیس و آلمان کشورهای زیاده خواه و گستاخی هستند که قابل اعتماد نیستند و اعتماد کردن به دشمنان جمهوری اسلامی ایران کاری اشتباه است،،این کشورها دشمن ایران اسلامی و ملت ایران هستند و فکر میکنند میتوانند خواسته های گستاخانه خود رو به ما تحمیل کنند و میخواهند ملت و کشور ایران اسلامی رو تحت سیطره خودشون قرار بدن و منابع کشور رو چپاول کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
تو برو به توافقات معوقه عمل کن و به هم پیمانانتان هم بگویید عمل کنند ، بعدا بیایید بررسی کنیم و ببینیم چکار کنیم. لطفا حرف مفت نزنید
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۷:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
چقدر پر رو
آخرین اخبار