همه آنچه که درباره کرونای انگلیسی باید بدانید/ کرونای ملکه را دست کم نگیرید!

درست یک سال پس از کشف کووید-۱۹ دوباره در ماه دسامبر خبر شیوع سویه‌ای جدید از این ویروس در صدر اخبار قرار گرفت. نتایج تازه نشان می‌دهد باید بیشتر از آن ترسید!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، درست یک سال پس از کشف کووید-۱۹ دوباره در ماه دسامبر خبر شیوع سویه‌ای جدید از این ویروس در صدر اخبار قرار گرفت. نتایج اولیه حاکی از آن بود که این نوع جدید SARS-CoV-۲ در انگلیس با سرعت بالاتری از ویروس اولیه منتشر می‌شود.

اما اکنون شواهدی تازه به دست آمده است که نشان می‌دهد این ویروس نه تنها سریع‌تر فراگیر می‌شود بلکه حتی کُشنده‌تر نیز هست. این بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان بود که جهان را با انتشار این اخبار در وحشت فرو برد.

جنجال رسانه‌ای

رسانه‌های جمعی، از جمله بی‌بی‌سی و نیویورک تایمز و سایر نشریات در گزارش‌های خود گفته‌اند نوع جدید ویروس کرونا معروف به B,۱.۱۷، ممکن است حدود ۳۰٪ کشنده‌تر باشد. اما ما در سرویس علمی خبرگزاری آنا قصد داریم حقیقت ماجرا را آن‌طور که هست به شما نشان دهیم. گزارش‌ها و اخباری که تاکنون منتشر شده است در واقع میزان «عدم اطمینان» این تخمین‌ها را پنهان می‌کند.

در حقیقت، حد بالا و حد پایین میزان کُشندگی این ویروس نامشخص است. در حالی که حد پایین میزان کُشندگی خوش‌بینانه است، اما حد بالای آن به طرز ترسناکی تفاوت دارد. با این وجود روی هم رفته شواهد نشان می‌دهد که ویروس جدید تقریباً بدون هیچ تردیدی کُشنده‌تر از ویروس قدیمی است.

بخش پنهان ماجرا

همه این یافته‌ها از گزارشی به دست آمده است که توسط «گروه مشاوره تهدیدات ویروس‌های تنفسی جدید و نوظهور» یا «نِروْتاگ» (NERVTAG) منتشر شده است. در گزارش «نِروْتاگ» (NERVTAG)، نُه نتیجه‌گیری مختلف از پنج تحقیق مجزا گردهم آورده شده است که در این شکل برآیند آن نمایش داده می‌شود.

دسامبر، ماه محبوب ویروس کُشنده ملکه/ کرونای انگلیسی را دست کم نگیرید!

در تصور فوق در هر مطالعه، میزان تخمینی از مرگ‌ومیر در صورت ابتلا به B,۱.۱.۷ همراه با حد پایین یا بالای آن نشان داده شده است. در بین مطالعات مختلف این توافق نانوشتهِ عمومی وجود دارد که آلودگی به این نوع ویروس بیشتر از آلودگی به انواع دیگر آن منجر به مرگ افراد خواهد شد. دو مطالعه نشان داده‌شده با رنگ خاکستری خوش‌بینانه‌ترین تحقیقات بوده‌اند، اما همچنین بیشترین ابهامات را دارند. از میان این دو، موردی که توسط اداره بهداشت عمومی انگلیس (PHE) انجام شده تنها از داده‌های اولیه استفاده کرده است؛ بنابراین به طور بدیهی نتایج آن قابل استناد نیست.

مورد دوم یعنی تحقیق گروه شبکه‌های اطلاعات بالینی کووید-۱۹ موسوم به CO-CIN در بین جمعیت آلوده، تنها نتایج مربوط به بیماران بستری‌شده را بررسی کرده است که بنابراین به آن هم نمی‌توان چندان استناد کرد. سایر مطالعاتی که در گزارش «نِروْتاگ» منتشر شده است تا حدود زیادی این مسئله را مورد تأیید قرار داده‌اند که ویروس نوع B,۱.۱.۷ در حدود ۱۵٪ الی ۶۵٪ کُشنده‌تر از ویروس اصلی است. اما هیچ قطعیتی وجود ندارد که حد بالا درست است یا حد پایین!


بیشتر بخوانید

آیا این گزارش دانشمندان را اقناع کرده است؟

برخی از دانشمندان در مورد نتایج گمراه‌کننده این گزارش ابراز نارضایتی کرده‌اند. پاتریک والانس (Patrick Vallance)، مشاور ارشد علمی دولت انگلستان تأکید کرده است که شواهد «هنوز قوی» نیستند و نیویورک تایمز می‌نویسد شواهد «به دور از قطعیت» هستند. دلیل اصلی این ابراز تردید‌ها وجود احتمال مغرضانه بودن و غیرقابل اتکا بودن نمونه‌های کوچک مورد بررسی قرار گرفته است.

به عبارت دیگر این ترس وجود دارد که این داده‌ها به درستی حقایق علمی را نشان ندهند. با این حال، مطالعه اداره بهداشت عمومی انگلیس بر اساس داده به دست آمده از ۱۸۴،۴۱۴ نفر انجام شده است - که نمونه کمی نیست. چیزی که در مورد گزارش «نِروْتاگ» باید با قطعیت پذیرفت این است که سویه جدید ویروس بی‌تردید کُشنده‌تر است.

دسامبر، ماه محبوب ویروس کُشنده ملکه/ کرونای انگلیسی را دست کم نگیرید!

مسئله‌ای که در گزارش نادیده گرفته شده است بحث مرگ‌ومیر در بین گروه‌های سنی مختلف است. برای مثال، رسانه‌ها از تفاوت میزان مرگ‌ومیر برای افراد بالای ۶۰ سال خبر می‌دهند. اما این مسئله هنوز در تحقیقات علمی به طور جدی مشخص نشده است که آیا گروه‌های سنی مسن‌تر از B,۱.۱.۷ نیز بیشتر آسیب می‌بینند یا این ویروس در گروه‌های سنی جوان‌تر نیز می‌تواند خطرناک باشد.

نکته دیگری که نباید مورد چشم‌پوشی قرار گیرد این است که B,۱.۱.۷ علاوه بر اینکه ذاتاً کشنده‌تر است همچنین انتظار می‌رود به دلیل اینکه بیشتر قابل انتقال است و شیوع سریع‌تری دارد منجر به مرگ عده بیشتری نیز بشود. به عبارت دیگر، فقط به این دلیل که موارد ابتلا به ویروس افزایش خواهد یافت، افراد بیشتری جان خود را از دست می‌دهند و این جدا از کُشندگی خودِ این سویه است.

اما ویروسی که در داخل بدن شما نباشد نمی‌تواند به شما آسیب برساند و دستور‌العمل‌های ایمنی کلی تغییر نکرده است؛ بنابراین صرف نظر از تمام این حرف‌ها، لطفاً ماسک بزنید و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید.


منبع:آنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
اینها همه از اثرات گناهان بشر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
خدايا ب فريادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
حماقت تنها چیزی که حد و حصر ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
اینجا که گویا کرونا دیگه تموم شده
آخرین اخبار